Mai mult decat interesanta este noua orientare a Targului motivata de era digitalizarii, care afecteaza profund atat perceptia fenomenului muzical, cat si sfera comerciala. Sub egida SOMM (Societatea comerciantilor de muzica), la Musikmesse a fost lansata anul acesta o „Business Academy“, la care experti din industrie au vorbit despre modalitatile de optimizare a magazinelor pe web, de atragere si retinere a clientilor prin intermediul mediilor de socializare si despre exigentele legale crescande ale comertului online. O expozitie intitulata „Future Shop“ le-a demonstrat, atat vizitatorilor, cat si profesionistilor din comert, cum pot fi prezentate eficient instrumentele muzicale, cum poate fi transformat actul cumpararii intr-o „experienta pozitiva“ pentru clienti, precum si felul in care proprietarii unor mici magazine pot beneficia de avantajele pe care le ofera comertul online, pastrand in continuare businessul traditional. Lucruri cunoscute, vor spune unii, dar cat de utile, daca ar fi invatate si, mai ales, aplicate si in Romania…
Musikmesse a fost precedat, altfel, de Festivalul International al Premiului German pentru Pian, o manifestare la a cincea editie, care pare sa castige teren si importanta sub umbrela Forumului International al Pianului. Patru tineri pianisti premiati sau nominalizati pentru Premiul German (dotat cu 10.000 de euro) au fost invitati la un festival desfasurat la Academia de Muzica din Frankfurt. Ah Ruem Ahn (castigatoare a Concursului de pian de la Santander in 2012), Lukas Geniušas (premiul al II-lea al Concursului Ceaikovski 2015), Ching-Yun Hu (laureata a Concursului Arthur Rubinstein de la Tel Aviv), Yekwon Sunwoo (laureat al Premiului German pentru Pian) si ucraineanul Dmitri Levkovich (si el laureat al Premiului German) si-au demonstrat toti tehnica impecabila, dar au impresionat intr-o masura mai mica pe planul artei „integrale“ (pentru a-l cita… pe schubertianul Radu Cosasu).
In ajunul deschiderii oficiale a Musikmesse, la un concert special, daruit sponsorilor si mecenatului Forumului International al Pianului si Targului de Muzica, am putut asculta alti doi pianisti de clasa, Joseph Moog si Andrejs Osokins, in compania formatiei Kremerata Baltica dirijata de Boian Videnoff, in prezent stabilit la Mannheim. O seara mai putin fericita, pe de o parte, din cauza alegerii unui concert pentru pian fara o miza deosebita, cel de-al patrulea de Anton Rubinstein, si a aparentei lipse de repetitii cu solistii orchestrei de coarde, careia i s-au alaturat suflatori deloc convingatori din alte formatii de la Frankfurt.
Dar in prezenta patronului intreprinderii Targului de la Frankfurt, care a folosit cu seriozitate o comparatie ironica a unui ziarist de la „Frankfurter Allgemeine Zeitung“, spunand ca „Pianul are sansa de a deveni «noul» sushi“, si a unui public de sponsori si mecena care aplaudau zgomotos, cu convingere, la incheierea fiecarei miscari de concert, succesul lansarii prin muzica clasica a Targului de anul acesta a fost, la prima vedere, asigurat.
Ceea ce o facea pe o buna prietena melomana sa compuna un scurt text delicios pe Facebook: „Doamna, domnule, buna seara, sunt sefa dvs. de cabina. Comandantul avionului, domnul Banca-X, si ansamblul bancilor partenere din toate tarile au placerea sa va primeasca la bordul acestui Concert Ka Ve 622, compus de Mont Blanc in timpul Anilor Lumina, partener al lui Nestlé si Assoc. pentru clarinet GmbH. Tadeus Mozart este noul nostru sushi, cum spunea in aceasta dimineata presei directorul nostru financiar. Imediat va vor fi facute demonstratiile de securitate pentru acest concert: va multumim pentru atentie. Va amintim ca un concert este compus din trei miscari. Nu va detasati o mana de alta pentru a aplauda decat dupa ce ati reperat, dupa circa 28 de minute, o agitatie in intreaga orchestra sau o oprire brusca a arcusului in aer la primii violonisti (fetele cele mai dragute, de la stanga dvs.). […] In caz de respiratie in acelasi timp cu muzica, o masca de oxigen va cadea automat la indemana dvs. Trageti de masca pentru a va elibera spiritul si nu ezitati sa somnolati… Va multumim ca ati ales compania noastra si va dorim un adagio agreabil“…
FOTO 1: Joesph Moog si dirijorul Boian Videnov la concertul de deschidere al Tirgului International de Muzica de la Frankfurt
FOTO 2: Andrejs Osokins si Boian Videnov