2. Nu ma tem ca filmul bate cartea pentru ca, si aici am exemple exacte, cartile sint, de cele mai multe ori, mult mai complexe, mai fascinante decit filmele. Este cazul, daca vreti, al lui James Ellroy, a carui scriitura e o adevarata piatra de incercare pentru cei mai experimentati traducatori. Romanul reuseste sa recreeze atmosfera anilor ’50, in Las Vegas, mai ales printr-un melanj de argou criminal si jargon al politistilor, actiunea devenind de-a dreptul secondantul stilului. Sint lucruri care se pierd intr-un film, oricit de bun ar fi.
3. Portretul-robot al cititorului acestui gen ar trebui facut abia dupa ce reusim sa descriem in mod exact genul in sine. Iar lucrul acesta e extrem de dificil: thrillerul a devenit un alambic in care s-au acumulat numeroase mosteniri, pornind de la Barbey D’Aurevilly, Edgar Allan Poe, cumulind elemente de „gothic novel”, „ghost story”, dar si din atit de indragitul roman de aventuri – daca acceptam ca un thriller are ca element principal faptul ca te tine in suspans, ca-ti face pielea de gaina, atunci ne putem referi la Castelul din Carpati al lui Jules Verne ca la un thriller, la Putul si pendula, la Prabusirea casei Usher, la citeva dintre povestirile lui Jack London, la Bradbury etc.
4. Categoric nu este vorba numai despre bestselleruri: tocmai am explicat ca in aceasta categorie intra carti foarte bine scrise, ba chiar, de multe ori, inaccesibile – sa zicem ca vinzarea pe plan international este unul dintre criteriile de selectie, alaturi de valoarea cartii, de faptul ca are alaturi un film sau nu… Personal, cred in inteligenta cititorului roman, de aceea tind ca al doilea criteriu sa fie decisiv. Am avut o surpriza extraordinara cind corectorul nostru, care, prin forta imprejurarilor, citeste de la Rushdie la Amis, mi-a spus ca Biblioteca geografului e cel mai bun roman pe care l-a lecturat in ultimul an. Corectorul nostru fiind o doamna… Asadar, nu cred ca putem face un portret-robot al cititorului de thriller: nu exista inca un portret-robot al thrillerului.
5. Un bun factor de promovare il asigura, dupa cum am discutat anterior, existenta unor filme realizate dupa respectivele carti.