De la letoni am primit si doua CD-uri de exceptie. Cel dintai, The Fruit of Silence (Fructul tacerii), este o selectie de muzica corala letona contemporana, interpretata de Corul Radiodifuziunii Letoniei, si a fost recompensat cu un premiu Grammy. Cel de-al doilea, care face parte dintr-o serie speciala ce prezinta compozitorii contemporani letoni, se intituleaza E(GO) si a fost o surpriza sa descopar calitatea exceptionala a muzicii compuse de Andris Dzenítis (nascut in 1978). Pe scurt, ce ar mai fi de semnalat este ca discurile, aparute sub egida casei private Skani si a Centrului Leton de Informare Muzicala (LMIC), se bucura de promovare internationala prin intermediul unei companii de relatii publice germane, „Accolade PR“, careia i s-a cerut nu numai sa distribuie cat mai larg posibil CD-urile, dar sa se ocupe si de asigurarea unor recenzii si critici in presa occidentala. In paranteza fie spus, la Bucuresti, asa ceva ramane un soi de vis, la fel ca si ideea de a avea o serie speciala de discuri consacrate compozitorilor romani contemporani…
Aceeasi calitate de exceptie a discurilor, ca intotdeauna, o pot invoca si pentru ultimele aparitii primite din Ungaria, in serviciu de presa, de la compania Budapest Music Center Records. Cu ocazia aniversarii varstei de 90 de ani a compozitorului György Kurtág, nascut pe 19 februarie 1926 la Lugoj, BMC a publicat o selectie de inregistrari inedite, de studio si live, realizate intre anii 1955 si 2001. Discul se intituleaza György and Márta Kurtág play Kurtág (BMC CD 233) si include o selectie din Jocuri/ Játékok si Suita la patru maini (1950-1951). Din multimea inregistrarilor lor de arhiva, lui György si Mártei Kurtág li s-a cerut sa aleaga piesele cele mai convingatoare din punct de vedere artistic si care, scrie in prezentarea CD-ului András Wilheim, au demonstrat publicului, in cursul concertelor de la sfarsitul anilor 1970, ca seria de Jocuri este departe de a fi una de piese de studiu. In fapt, ea reflecta momente esentiale din evolutia compozitorului. Pentru exegetul lui Kurtág, „acest disc este mai mult decat un simplu document. Desi este, fara discutie, un document, in sensul ca pastreaza, poate, un ultim moment al unei mari epoci interpretative, cand traditia a fost incorporata in intregime in noutate, demonstrand ca istoria poate sa continue, ca nu exista punct de ruptura. Cineva se poate intreba daca aceasta epoca a disparut in mod irevocabil. Pentru a raspunde acestei intrebari, din fericire exista lucruri ce pot fi un ghid, asemenea acestui disc, care este (pentru a cita titlul uneia dintre compozitii) un soi de «Voiaj in trecut»“.
Cel de-al doilea CD remarcabil primit de la compania Budapest Music Center Records ilustreaza arta unei pianiste, Adrienne Krausz, fosta eleva, intre altii, a lui György Kurtág, si a doua artiste de mare clasa, Yvonne Lefébure si Livia Rév. Impusa pe scena internationala gratie unor premii obtinute in competitii de renume in anii 1989-1993, Adrienne Krausz alatura pe disc cea de-a Doua Sonata pentru Pian, op 36, de Rahmaninov si Sonata in si minor de Liszt. Ea isi prezinta singura discul, semnaland printre altele ca sonata compozitorului rus a fost pusa pe hartie, in prima versiune, in 1913, exact la 60 de ani dupa cea de Liszt. In opinia pianistei, „Rahmaninov este continuarea directa a «marii traditii romantice a lui Liszt», nu numai in spirit, dar si pe plan practic: varul si, pentru un moment, profesorul sau, Alexander Ziloti, a fost elev al lui Liszt in ultimii ani ai acestuia la Weimar, iar mai tarziu un mare si entuziast propagator al artei lisztiene“.
Adrienne Krausz mai spune ca „am crescut cu constiinta ca Sonata lui Liszt este mostenirea nationala a tuturor pianistilor unguri. […] Dupa 25 de ani nesfarsiti de invatat-revazut-interpretat-lasat sa se odihneasca-muncit-revazut, am oprit procesul pentru un moment. Aceasta inregistrare este un soi de termometru muzical si emotional a ceea ce suntem, Sonata in si minor si cu mine, la 18 august 2015“. Frumos spus, nu ramane decat sa o ascultati pe discul BMC CD 223…