Beatles la bucata
Schimbarea care a avut loc la 1 ianuarie in topurile de vinzari britanice a fost una pe care specialistii au declarat-o „istorica”. Incepind din acest an, in compilarea celebrului UK Top 40, se iau in considerare si piesele vindute exclusiv pe Internet. Pina acum, descarcarile de pe Internet intrau in algoritmul calcularii topului doar in masura in care albumul sau melodiile existau in magazine pe CD.
In a doua saptamina dupa realizarea noului clasament, trupa Koopa a intrat pe locul 31 in top, desi nu avea contract cu nici o casa de discuri. In schimb, membrii formatiei reusisera sa-si creeze o comunitate de fani pe Internet, care i-au ajutat in promovarea si vinzarea melodiilor online. Cu 4.000 de download-uri, melodia a intrat in top, determinind specialistii in domeniul muzical sa proclame anul 2007 drept „anul artistilor independenti”.
BBC News noteaza ca decizia de a lua in considerare si vinzarile online, indiferent daca discul exista sau nu in magazine, va putea aduce oldies-urile inapoi in topul celor mai fierbinti hituri ale momentului. Un clasament de proba facut in saptamina Craciunului arata ca pe locul I ar fi fost Mariah Carey, cu o melodie veche de vreo citiva ani.
iTunes, magazinul online prin care s-au vindut peste un miliard de melodii, tocmai a primit drepturile de a scoate la vinzare piesele celor de la Beatles. Pe iTunes, o melodie costa 90 de centi, iar piesele de pe album pot fi descarcate individual, indiferent daca acestea au fost lansate ca single pe piata sau nu. In doar citeva zile, trupa Beatles ar putea ajunge in topul clasamentelor doar pe baza vinzarilor online.
Nu vreau sa fiu la radio
Cot la cot cu ei, vor sta, probabil, formatii care nu s-au auzit niciodata la radio. Noile reguli in alcatuirea clasamentului muzical lovesc destul de puternic in monopolul marilor case de discuri asupra topurilor. BBC are chiar un ghid „cum sa” pentru trupele care nu isi permit sa investeasca sute de mii de euro in lansarea pompoasa a unor albume sau single-uri: faceti muzica buna pentru ca este mai ieftin sa inregistrezi, folositi-va de metode de marketing viral, gasiti-va un serviciu de distributie de muzica online si, daca nu reusiti sa apareti in presa, indreptati-va atentia spre site-uri sociale precum MySpace, bloguri si podcast-uri. Pe o piata in care single-urile au ajuns sa se vinda in proportie de 80% doar pe Internet, promovarea pe site-uri pare cea mai logica solutie.
Yahoo Music intra in ecuatie
Recent, Billboard a anuntat ca intentioneaza sa schimbe modul in care realizeaza clasamentele muzicale. Daca in cazul albumelor erau luate in considerare si descarcarile variantelor digitale de pe Internet, clasamentul melodiilor este realizat pe baza vinzarilor si a difuzarii la radio. In viitor, compania intentioneaza sa aiba in vedere si succesul melodiilor pe canale de muzica personalizate de pe site-uri precum AOL, Yahoo – acesta din urma este accesat de peste 25 de milioane de utilizatori pe luna.
In ultimii ani, vinzarea muzicii s-a mutat masiv pe Internet, schimbind inclusiv modul in care oamenii consuma muzica. Daca inainte formatiile alegeau ordinea lansarii melodiilor de pe un album, acum ei pot avea o imagine mult mai fidela a reactiilor fanilor la piesele lor: si asta pentru ca albumele nu trebuie cumparate in totalitate, ci fiecare melodie se poate cumpara separat, dupa ascultarea gratuita a unui fragment. In Marea Britanie, pentru fiecare piesa vinduta „la bucata” in magazin, se vind de trei ori mai multe online. Cu doar doi ani in urma, proportia era inversata.