Prin aceasta, evenimentul care a avut loc sambata, 29 octombrie, in cadrul FILIT, si-a gasit locul cu usurinta in programul festivalului, facand legatura dintre literatura, biografie, istorie si devenire sociala.
Structural, cei patru vorbitori au prezentat o formula nu doar inedita, ci si foarte promitatoare. Dialogul, moderat de istoricul Dorin Dobrincu, a fost organizat in parteneriat de Societatea Romana de Psihanaliza cu Muzeul National al Literaturii Romane Iasi. Linga moderator s-au aflat Zinaida Bolea si Claudiu Ganciu, carora li s-a alaturat Marina Muresanu-Ionescu.
Modalitatea multipla de tratare a functionat pe baza principiului de la mare la mic. Baza a reprezentat-o prezentul – cu radacinile in ieri, in comunismul romanesc. Tocmai pentru a ajunge la intelegerea felului in care suntem astazi, Dorin Dobrincu a trecut in revista ceea ce inseamna propaganda si control politic, mergand pana la monopolul statal asupra violentei, in forma sa institutionalizata.
Controlul asupra trupului instaurat de regimul comunist nu este, in esenta sa, altceva decat o urmare a imbratisarii stalinismului. Prin aceasta, cu afirmatia istoricului, ca „in Romania nu a existat o destalinizare reala“, deoarece Ceausescu „a fost un anti-rus, nu un anti-stalinist“, s-a trecut la felul in care s-au grefat ideile nationaliste pe acest trunchi stalinist.
Urmele acestui trecut se vad si astazi, dupa cum a remarcat Zinaida Bolea, prin felul in care societatea romaneasca este afectata in continuare de trecutul comunist, comunism care si astazi este prezent, ca cineva care sa ne patroneze, sa ne spuna care sunt realitatile si cum trebuie traita viata. Aceasta stare, au afirmat psihanalistii prezenti, a dus la pierderea multor repere societale si la prezenta nostalgiei in multi romani.
Conditia intelectualilor in comunism si felul in care au fost indepartati sau asimilati a fost dezvoltarea normala a discutiei. Pe acest fond, la fel, mergand de la mare la mic, s-a ajuns la exemplul punctual al lui Octavian Ionescu, pentru a ilustra destinul intelectualilor in Romania comunista.
Jurist si filosof, doctor in Drept al Universitatii din Paris, bursier Rockefeller si Humboldt la Universitatile din Berlin, Frankfurt, Freiburg, München, Jena si Viena, Octavian Ionescu a devenit apoi profesor la Universitatea din Iasi. Impunerea comunismului in Romania a insemnat insa si epurarea sa, fiind indepartat din invatamant, iar lucrarile sale – foarte bine primite in afara tarii – fiind, la randul lor, ignorate.
Receptivitatea publicului a fost pe masura evenimentului, existand atat luari de pozitie – mai mult sau mai putin inspirate –, cat si intrebari adresate invitatilor, de la rolul tradarii in istorie pana la ce inseamna, din acest dublu punct de vedere, obiectivizare a istoriei si asimilare a traumei istorice.
Tocmai pentru acest public este necesara cautarea identitara de fata, operata la nivel stiintific, cu menirea de a secventia trecutul si a il observa, pentru a sti cine si cum am fost ieri, ca sa aflam cine suntem azi, pentru a putea sa ne construim viitorul.