Stimata Charlotte von Mahlsdorf,
Recent am avut ocazia sa vizitez, la Berlin, muzeul dumneavoastra. Eu si prietenul meu din copilarie, John Marks, am ramas profund impresionati de colectia de mobila si incredibila varietate a fonografelor Edison pe care le aveti.
Dar trebuie sa marturisesc ca nu mai putin m-a impresionat insusi faptul supravietuirii dumneavoastra. Eu am crescut, ca homosexual, intr-o lume conventionala; imi e greu pina si sa-mi inchipui cum era sa traiesti in cel de-al Treilea Reich.
Nazistii, iar apoi comunistii? Dupa cum vad eu lucrurile, dumneavoastra sinteti o imposibilitate. Ar trebui sa nu existati.
Iata-ma ajuns la punctul scrisorii mele in care doresc sa va fac o propunere. As dori foarte mult sa am posibilitatea sa studiez viata dumneavoastra pentru a va dedica o piesa de teatru. As putea obtine, pe baza aceasta, niste fonduri – revenind astfel la Berlin, ca sa ma apuc serios de scris. In ceea ce priveste solicitarea de fonduri – scuzati-ma ca va spun –, dar aici unde ma aflu eu, nu s-ar putea gasi un subiect mai nimerit.
Cu stima, Doug Wright
Am ales din piesa lui Doug Wright, Sint propria mea sotie, un fragment relevant pentru scriitura dialogat-epistolara a piesei, care reia procesul de lucru extrem de elaborat. Doug Wright a inregistrat numeroase casete cu dialogurile avute cu travestitul est-german Charlotte von Mahlsdorf, transcrise apoi in aproape 500 de pagini, din care dramaturgul a selectat „feliile legendare si intime” ale acestui personaj-spirala. Pe parcursul derularii povestii, Doug Wright intervine permanent cu observatii, speculatii, reflectii contextuale care dau profilului Charlottei o deschidere necesara in ansamblul unei piese cu ingrediente dintre cele mai diverse.
Sint propria mea sotie e martorul dramaturgic al unor travestiri in primul rind istorice. Supravietuirea unui travestit permanent vinat in nazism si comunism presupune o abila fentare a autoritatilor.
Charlotte von Mahlsdorf e un folder istoric viu, cu documente dintre cele mai diverse, de la resturi de mobila atent conservate la gramofoane.
Spectacolul regizat de Beatrice Rancea la Teatrul Odeon reconstituie o atmosfera arhivata cu acuratete si incearca sa surprinda traseul unei excentrice calauze cu perle si peruca, care stringe perioade tensionate ca pe un burete istoric. Regizoarea opteaza pentru prezenta ilustrativa a unor personaje din fundal, care traduc in miscare cuvintele travestitului, inca neexplorat in tot potentialul lui de Mircea Constantinescu.
Decorul lui Constantin Ciubotariu e perfect adecvat lumii rotative din spectacol. Un disc invirte istoria travestita.
Teatrul Odeon, Sint propria mea sotie de Doug Wright. Traducerea: Ioana Ieronim. Adaptarea, regia si ilustratia muzicala: Beatrice Rancea. Decor: Constantin Ciubotariu. Costume: Alina Herescu. Cu: Mircea Constantinescu, Sorin Gheorghiu, Dimitrii Bogomaz, Marian Lepadatu, Mircea N. Cretu, Bianca Alexandra Cristea, Vlad Troncea.
„De obicei sint foarte riguros cu textele mele, dar in cazul montarii cu Sint propria mea sotie i-am dat mina libera lui Beatrice Rancea, am fost de acord sa devin personaj in spectacol pentru ca mi s-a parut ca Doug din text ajunge sa fie foarte aproape de Doug de pe scena. Am ales sa fiu prezent in propria mea piesa pentru ca mi-am dat seama ca e foarte important sa existe o a doua voce, care comenteaza si intreaba, care problematizeaza permanent tot ce spune prima voce – Charlotte von Mahlsdorf”. (Doug Wright)
„Cind vorbesc despre acest personaj folosesc pronumele personal feminin, dar trebuie sa nu uitam ca, biologic vorbind, este vorba de un barbat. Ca tinar care am crescut in Texas, am avut propriile mele indoieli privind exprimarea sexualitatii. Iar atunci cind am intilnit-o pe Charlotte, care a trecut prin doua regimuri extrem de dure, nazismul si comunismul, si a avut curajul de a se arata asa cum e, mi s-a parut un model, un exemplu. Cu cit i-am explorat mai mult viata si mi-am dat seama ce compromisuri a fost silita sa faca, cu atit mi s-a parut o persoana mai extraordinara. Era, cu adevarat, o fiinta umana”, a adaugat autorul, el insusi homosexual.