Sigur ca exista frumusete in sine, independent de starea de spirit a privitorului; dar cind ajungi in strainatate atributele unui spatiu iti devin evidente prin raportare. Faci imediat comparatii in urma carora clasificarile se precizeaza sau se nuanteaza. Gara din Viena mi s-a parut, initial, imperiala la propriu si la figurat, un monument de curatenie, bun gust, buna organizare. Un an mai tirziu, dupa ce trecusem printr-o gara nemteasca, acelasi loc capatase o nota provinciala. Iar curatenia devenise relativa.
Unde ne aflam noi pe aceasta scala a civilizatiei? Raspunsul il banuim cu totii, insa numai unii il pot formula in deplina cunostinta de cauza, si anume aceia care au calatorit mai frecvent in Europa si in lumea larga. E frapant sa nu gasesti o parcare curata, neatasata unei benzinarii, pe tot drumul Bucuresti-Sibiu-Nadlac. E destul de trist sa vezi cit de putine pensiuni exista in Romania fata de Ungaria si cum arata drumurile noastre „europene” in comparatie cu cele ale vecinilor nostri. Pina nu demult, la intoarcerea in tara aveam sentimente amestecate, bucuria revenirii acasa plus dezolarea produsa de ceea ce vedeam pe drum.
Si totusi, dupa ce indepartezi invelisul turistic al calatoriilor si ajungi la ceea ce face structura unei tari (economia, afacerile), ai surpriza sa descoperi ca patria ta nu este nici prima, nici ultima, si ca a fi roman nu e neaparat un blestem, ci o sansa. Poti deja sa cazi pe ginduri cind treci din nordul in sudul Italiei si observi diferentele de mentalitate. Dar cel mai usor te lamuresti in legatura cu tine insuti atunci cind intri in contact cu oameni de afaceri straini. In ochii lor, poti sa fii si din Patagonia, nu e un amanunt care sa-i sperie. Cunosc bine tot ce se intimpla pe continent si se uita cu mare atentie la tarile din Est. Frumoasa tara Romania, am auzit de manastirile ei si de Dracula: sint replici amabile pe care ti le servesc, inainte sau dupa discutiile concrete de business. Le lauzi si tu, la fel de amabil, muntii plini de zapada si ghetarul care prelungeste sezonul de ski pina in mai. Dar acestea sint prajiturele, zaharicale puse pe masa conversatiei pentru a o face mai placuta. Centrul de greutate se afla in alta parte: in interesul comun de a dezvolta o relatie de parteneriat, in profitul pe care partile il pot realiza impreuna. Ca e vorba despre decoratiuni interioare sau despre textile, paie impletite, echipamente de protectie ori melci vii, omul care-ti vorbeste in limbajul universal al afacerilor vede in tine poarta catre o noua piata. Desigur, el e foarte important pentru ca firma ta sa poata progresa. Dar daca nu va fi el, va fi altul; cu certitudine. Reciproca nu este intotdeauna valabila, fiindca la noi concurenta intr-un domeniu nu e inca atit de strinsa precum cea din Vest.
Iata adevaratul motiv pentru care, cu toate bubele noastre, am fost primiti in Uniunea Europeana.
