Culmea, primele doua luni din an, la capatul unui alt an, electoral, in urma caruia parea ca pe cuprinsul patriei se va instapani Pax Pesedista. Pare acum o naivitate sa crezi ca majoritatea PSD-ALDE-UDMR, dar si cu sprijinul unei bune parti din PNL si PMP, nu va duce la indeplinire prin metode ceva mai sofisticate blitzkriegul pus la cale inca din 16 ianuarie de catre unealta Iordache. Iar deciziile recente ale Curtii Constitutionale ne arata incotro ar putea merge „istoria“.
Saptamana aceasta s-a ivit in mod oficial documentul pregatit de presedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, de-acum celebra „Carta“ sau „Carte“ Alba.
Acum sa ne punem in papucii politicienilor romani de la putere.
Daca Europa va capata doua viteze, de ce Romania ar ramane un stat insular care sa urmeze un pattern vestic? Caci, potrivit criteriilor tarilor fondatoare ale UE, ar urma sa faca parte dintr-un pluton Est si Central European „de mana a doua“. Fraieri ar fi Liviu Dragnea, Calin Popescu- Tariceanu, Kelemen Hunor, ba chiar si Traian Basescu, sa nu profite de o ocazie istorica de a intoarce caruta spre un drum mai bizantin, spre o raportare mai lejera la statul de drept!
Ungaria lui Viktor Orban, in care proprietatea statului este trecuta la vedere in proprietatea privata a politicienilor, prin legi adoptate la lumina zilei, trebuie sa le faca cu ochii majoritatii politicienilor de azi, haituiti zi-lumina de DNA. Intr-o tara in care furtul este legalizat nu mai ai nevoie sa te ascunzi prin cimitire ca sa primesti spaga in pungi de un leu la adapostul intunericului.
Consultantilor lui Liviu Dragnea trebuie sa li se para foarte tentanta mai noua versiune poloneza de democratie, unde puterea a reorganizat activitatea Curtii Constitutionale, chiar in ciuda protestelor in masa. Polonia este condusa acum de partidul nationalist conservator Lege si Justitie, PiS, care pare tot mai evident a fi modelul consultantilor israelieni ai lui Liviu Dragnea. „Am castigat alegerile, dar nu avem dreptul sa dam legi si sa remodelam Polonia“, a spus liderul partidului, Jaros?aw Kaczy?ski, in 2015. Inlocuiti Polonia cu Romania si veti obtine mantra PSD-ALDE: „Am castigat alegerile, dar nu avem dreptul sa dam legi si sa remodelam Romania“. Polonia a ajuns in situatia in care Comisia Europeana ar vrea sa o vada lipsita de dreptul de vot in cadrul institutiilor Uniunii, deoarece, in viziunea Bruxellesului, nu mai respecta principiul fundamental al separatiei puterilor in stat. In Romania, problema cenzurii Curtii Constitutionale pare sa fi fost rezolvata prin mutarile de sah anterioare, respectiv numirile succesive care au avut loc pe parcursul ultimilor ani.
Zi de zi, in Parlament incep sa fie aduse amendamente unor legi de reprezentanti ai majoritatii. La prima vedere, multe dintre acestea sunt ca apa sfintita, citindu-le nu iti ofera suficient de multe indicii privind scopul final pentru care sunt adoptate – ma refer, de exemplu, la modificarea Legii Referendumului, dar si modificari la o Lege a Pescuitului de Cerbi in Nori s-ar putea dovedi in viitor necesare pentru o operatiune mai ampla.
Pentru ca tabloul sa fie si mai sumbru, sa notam ca gloantele presedintelui Klaus Iohannis s-au cam epuizat. Emotia publica nu poate sa dureze la nesfarsit, oamenii au totusi joburi si vieti de trait, in vreme ce nicolici sau serbannicolai merg in fiecare zi la serviciul lor din Parlament, unde pot schilodi legi si principii chiar si atunci cand vigilenta e la cote maxime.
O analiza facuta de scena9.ro arata ca protestele de strada au efecte destul de reduse in statele in care puterea ajunge un monopol si nu mai este respectat statul de drept. Ungaria sau Polonia, chiar si Bulgaria au avut parte de protestele lor, care in cele din urma nu au schimbat mai nimic, poate in afara de a se fi transformat in catalizator pentru aparitia unor noi partide politice. Unele care raman intr-o nisa a lor, vezi si la noi cazul USR. Pe termen lung, tot mersul istoriei determina deciziile mari, iar motivele de optimism sunt, intr-adevar, putine.