„Probabil ca sutii din metrou s-au facut frati de cruce cu copywriterii in costum si cravata de la agentiile de publicitate. Se fura portofele, se fura mitraliere, de ce sa nu se fure si scene din «Filantropica». Plus ca ideea conform careia cascavalul intareste muschii mi se pare insolita. In privinta unui demers legal, sint sceptic, nu cred ca Legea drepturilor de autor din Romania este echipata pentru asemenea situatii. O sa ma consult, totusi, cu un avocat. Creativii din publicitate au noroc ca nu trebuie sa-si semneze «operele». Daca ar fi obligati sa o faca, multi dintre ei ar trebui sa-si poarte rusinea unor «furaciuni» atit de flagrante cum este cea de fata, asemenea unui dosar compromitator de la CNSAS. Nu sint convins ca am destula energie si rezistenta la prost-gust, ca sa-mi bat capul cu aceasta aiureala”, a spus regizorul.
Spotul „Delaco”, cu durata de 30 de secunde, prezinta o sala de clasa in care intra patru barbati, decisi sa ii convinga pe elevi sa renunte la alimentele considerate nesanatoase. Seful grupului se repede la pachetele cu mincare de pe banci si le arunca pe jos, cu gesturi brutale, calcindu-le apoi in picioare. Apoi, la sugestia aceluiasi personaj, un alt musafir isi arata muschii la propriu, pentru a-i impresiona pe copii cu privire la efectele benefice ale consumului de alimente fara chimicale.
Cu sase ani inaintea spotului „Delaco”, Nae Caranfil, regizor si scenarist al peliculei „Filantropica”, a imaginat o scena similara, in care doi camatari dau buzna in clasa, in cautarea unui elev care ii datora bani asa-numitului Baronul. Intrusii intrerup ora la care preda personajul interpretat de Mircea Diaconu, iar unul dintre ei, sesizind rumoare in banci, scoate pistolul si il agita spre copii, spunindu-le imperativ sa faca liniste si sa isi vada de lectii.
Directorul de creatie al agentiei care a realizat spotul (CAP), Costin Popescu, a refuzat sa faca vreun comentariu vizavi de afirmatiile lui Caranfil, precizind doar ca isi rezerva dreptul de a replica dupa aparitia materialului pe fluxul agentiei NewsIn.
Alte voci din rindul publicitarilor sint insa ferme. „Este copiat 1 la 1 dupa secventa din film. Spotul demonstreaza lipsa de imaginatie”, au declarat surse din rindul specialistilor in creatie.
Productiile cinematografice reprezinta o sursa constanta de inspiratie pentru creatorii de reclame. Unul dintre cele mai apreciate spoturi romanesti de dupa 1990, creat de Bogdan Naumovici, prezinta cu un umor spumos sinopsisul filmului „Razboiul stelelor”, cu scopul de a promova marca de televizoare Teletech. Creatorul reclamei si-a asumat insa fara rezerve atit sursa de inspiratie, cit si intentia de a parodia.
Spotul „Delaco” a ajuns si in atentia Consiliului National al Audiovizualului (CNA), dupa ce mai multi parinti au reclamat continutul violent din reclama. „In urma sesizarilor, televiziunile s-au conformat sa-l difuzeze numai dupa ora 22.00”, a precizat presedintele CNA, Rasvan Popescu.