O naratiune fascinanta despre iubire, esec si speranta, noul roman al lui Norman Manea este un veritabil „thriller” literar care, cu o irezistibila putere de sugestie, poarta cititorul din atmosfera comunista si postcomunista a Romaniei in tensiunile si burlescul Americii de dinainte si de dupa 11 septembrie 2001. Holocaustul si statul politist comunist, coruptia si complicitatile sub dictatura, ravagiile terorismului islamic si vulgarizarea societatii de consum sint reliefate intr-o trama epica tensionata si originala. Interogatiile autorului despre iubire si moarte, suferinta, solitudine si frumusete, exil si libertate, credinta si culpabilitate sint ale unui scriitor inconfundabil, de o seducatoare expresivitate si admirabila forta analitica. Personajele mereu captivante si vii ale romanului poseda o misterioasa iradiere pe care vizuina cartii o codifica si o reveleaza deopotriva.
Despre noul sau roman, Norman Manea declara intr-un interviu acordat lui George Onofrei si publicat in nr. 245 al Suplimentului de cultura: „Vizuina nu elucideaza asasinarea personajului Palade, cu atit mai putin asasinarea, reala si tragica, a lui Culianu. Nu mi-ar fi trecut prin cap sa dezleg eu, printr-un roman, enigma acestei oribile crime pe care, din cite stiu, nici politia americana, nici cea romana nu au izbutit s-o elucideze. In masura in care personajele Palade si Dima trimit la persoane cunoscute (Culianu, respectiv Eliade) este vorba de un pretext literar, cerut de trama si structura romanesca.”
Seria de autor „Norman Manea” a fost initiata anul trecut, prilej cu care autorul a revenit in Romania, pentru a doua oara in 22 de ani. Aceasta a debutat cu editia a II-a a romanului Intoarcerea huliganului, volumele de corespondenta Sertarele exilului. Dialog cu Leon Volovici si Inaintea despartirii. Convorbire cu Saul Bellow. Un proiect Words&Images, poemul Vorbind pietrei, romanul Atrium, volumul de proza scurta Variante la un autoportret.