Reclama spune ca daca nu ai vazut inca Lost, ai trait pe o insula. O insula mai mult sau mai putin asemanatoare celei pe care au naufragiat protagonistii serialului cu pricina: misterioasa, plina de intrigi extraordinare, dar care promit ca la un moment isi vor gasi o explicatie, legaturi peste zeci de episoade intre intimplari ce par banale, ecuatii matematice care calculeaza sfirsitul omenirii si un experiment aiuritor condus cu cea mai mare seninatate.
Peste 16 milioane de persoane (cam cit este populatia Olandei) s-au lasat cucerite de serial si de lumea virtuala care il incojoara.
Enciclopedia Lost
Intr-un episod din Lost au aparut, pentru aproximativ un minut pus cap la cap, doua pisici. A doua zi, ambele pisici aveau propria lor pagina in enciclopedia online a Lost-ului – un site asemanator Wikipediei, ingrijit de fani, in care sint explicate pina si cele mai neinsemnate detalii. Amploarea proiectului este impresionanta, mai ales ca nu este coordonat de nimeni: enciclopedia are aproape 23.000 de pagini, 68 de milioane de vizualizari si 7.770 de fisiere atasate.
Pentru ca firul narativ al serialului este criptic si complex, ridicind din ce in ce mai multe intrebari cu fiecare episod, vizitatorii site-ului lucreaza impreuna sa puna cap la cap informatii disparate. Un exemplu este aparitia recurenta a unor numere fatidice: 4, 8, 15, 16, 23 si 42, sub semnul carora stau intimplari din viata de dinainte si de dupa accident a celor prezenti pe insula. Fanii serialului au nu mai putin de 18 teorii coerente legate de semnificatia numerelor si sute de teorii legate de intreg serialul.
Vinatoare de mistere
In luna mai a anului trecut, Lost a venit „printre noi” (fraza care trebuie rostita cu aceeasi gravitate ca „Apocalipsa a coborit printre noi”). Cind serialul se pregatea de intrarea in vacanta de vara, scenaristii si producatorii au pornit o imensa vinatoare de mistere, pe site-uri, in ziare, in ambalaje de bomboane, bloguri si mesaje decodabile daca te descurci cu matematica in baza 64.
Misterele din „Experienta Lost” au trebuit descilcite pornind de la o reclama pentru Fundatia Hanso, o corporatie (fictiva) mentionata in serial, anuntul oferind un numar de telefon care ii directiona pe apelanti spre un asa-zis site al companiei care dezvaluia indicii daca se introduceau anumite coduri sau se activau anomalii aproape insesizabile in designul paginii. Campania a mai inclus presararea de indicii pe nenumarate site-uri asociate serialului, falsa publicare a unui roman de catre un autor care ar fi fost pasager al avionului prabusit, introducerea unor coduri in batoane de ciocolata, prezentarea unor noi personaje – dintre care cel mai important este o activista care lupta pentru falimentarea corporatiei.
Misterele nu au putut fi dezlegate decit prin colaborare online intre fani, pentru ca un simplu inventar al conditiilor necesare „Experientei” arata ca fanii trebuiau sa stie coreeana si trigonometrie, sa fie familiari cu mitologia si priceputi la anagrame, sa aiba decodoare de ASCII si destui bani cit sa calatoreasca in locatiile in care se imparteau batoanele de ciocolata Apollo.
Jocul s-a incheiat inainte de inceperea sezonului trei. In curind, in America se va incheia si noua serie din Lost, cu un final care cu siguranta ii va tine ocupati pe cei pasionati pina la urmatorul sezon al serialului.