In primele doua decenii de dupa cel de-al doilea razboi mondial, artele vizuale au fost si ele folosite in confruntarea ideologica dintre Estul comunist si Vestul Capitalist. Arta proletcultista, realista, ce servea construirii comunismului, versus arta abstracta, a libertatii individuale absolute… Multi artisti, nu numai din Est, „au cazut prada” acestei diviziuni. Impresia mea este ca Jackson Pollock, marele pictor abstract gestualist, a revenit de mai multe ori in cariera sa zbuciumata la stilul lui Picasso…
Dupa caderea comunismului in Europa de Est, confruntarea ideologica amintita a disparut pentru ca, odata cu primul razboi din Golf din 1991, Occidentul si in special Statele Unite sa intre intr-o confruntare directa cu lumea musulmana. Irak-ul, Afganistanul, Iranul, Siria, Libia pina nu demult ori teritoriile palestiniene ocupate sint tot atitea puncte fierbinti care revin cu obstinatie pe agenda politica ori economica (petrolul din Golf este vital pentru functionarea economiilor europene si americane). Dar ce se intimpla cu cultura din aceste tari? Care este aportul culturilor arabe la lumea contemporana? Am aflat cu totii de diferitele manifestari luxoase din Emiratele Arabe Unite, precum Sharjah Bienalle, unde, datorita resurselor economice, se construieste avangardist. Evident, capitalul simbolic al artei contemporane serveste celui real investit in grandioasele proiecte de arhitectura sau infrastructura.
Un „broker cultural”
Desigur, artistii de origine araba cei mai cunoscuti sint scoliti si traiesc in Vest si vorbesc in arta lor despre contextele din care vin. Astfel, in filmele sale Shirin Neshat pune in discutie statutul femeilor in societatile musulmane traditionaliste, iar Emily Jacir realizeaza proiecte despre conditia palestinienilor. Aceste doua artiste, ca si multi altii, fac parte din sistemul occidental al artei care inglobeaza si teme ale culturilor neeuropene.
Revista „Bidoun” este publicata in Statele Unite si Canada si isi propune sa promoveze arta si cultura contemporana din Orientul Mijlociu in Occident. A fost creata de un grup de artisti si teoreticieni de origine araba care traiesc in Vest, cu scopul de a deveni o platforma pentru idei si un forum pentru schimburi, dialog si opinii despre arta din regiunea mentionata. Prin politica lor editoriala, initiatorii publicatiei vor sa se opuna tuturor tipurilor de prejudecati despre lumea araba, vazuta ca o lume stagnanta si unidimensionala. Idei precum diversitatea culturala, fluiditatea geografica, lupta impotriva miturilor reprezentarii singulare si absolute se regasesc in articolele publicate in revista care este definita ca un „broker cultural” al regiunii. Forma revistei este una impecabila tehnic, rivalizind cu cele mai sofisticate publicatii de arta occidentale.
Revista „Bidoun” a fost invitata sa participe in amplul proiect „Documenta 12 Magazines”, ca parte a marii manifestari care se va deschide in luna iunie, la Kassel, in Germania.