Suculenta, cartea exceleaza mai degraba in exotism, atmosfera si psihanaliza, decit intr-o constructie literara surprinzatoare. Iubirea si erotismul sint subiectele repetatelor dialoguri – rafinate, desi „previzibile” – ale discipolului cu maestrul sau, Vatsyayana. Vorbele celor doi provoaca, la rindu-le, bucle cu valoare de parabola, in care indianul strecoara istorii de viata sau legende menite sa ilustreze „teoria in practica”. Nimic vulgar in romanul Ascetul dorintei, multa vulgarizare, insa, a continutului Kama Sutrei (Sudhir Kakar este si autorul unei talmaciri a cartii placerilor), a istoriei reale a vietii maestrului indian.
Pozitia serenitatii
Kakar cultiva detalii de epoca si nu grabeste ritmul povestirii pentru ca cititorul sa poata zabovi asupra fiecarei dezvaluiri in parte, imaginind, aprofundind, exersind. Lumile dragostei difera in functie de interiorul lumii fiecarui personaj, dar in acest roman toate „categoriile” sint tratate cu tandrete, de la curtezanele abile si la femeile-zeite, pina la barbatii virili ori timizii „incepatori”. Spusele si actiunile lui Vatsyayana au tilc: alegerea de a se retrage in meditatie exprima serenitatea la care ar trebui sa rivneasca si pentru care ar trebui sa trudeasca orice cuplu, dincolo de limitele intens-placute ale pasiunii.
De aceea, Ascetul dorintei nu este nici macar printre rinduri o carte a lui „69”, ci a pozitiei seninatatii profunde, asumate. Cum erotismul tine de un exercitiu permanent al rafinarii si educarii propriului spirit, in traditia celor 64 de „arte”, nu va autoreduceti lectura la cautarea picanteriilor sexuale din roman. Nu sint prea multe…
„Asemeni unui yoghin care nu separa meditatia de viata de zi cu zi, ci incearca sa transforme toate clipele vietii sale intr-o meditatie (… ), meditatia lui Vatsyayana despre kama trebuie sa aiba loc inauntrul domeniului eroticii, si nu in afara sa. Daca vrei sa afli parerea mea, cred ca traieste undeva intr-un bordel luxos din tarile centrale. Ar putea fi gradinarul sau bucatarul unui astfel de loc, in timp ce continua sa mediteze si sa reflecteze asupra naturii pasiunii.” – Sudhir Kakar, Ascetul dorintei