In fiecare seara a festivalului, pentru aproape 20.000 de oameni partia din Copou a fost un loc rupt complet de viata orasului. Nu au venit neaparat pentru formatii, multi nu l-au cunoscut pe Ioan Dan Niculescu, dar au gasit in atmosfera de pe partie o gura de oxigen data si de loc – unul dintre cele mai potrivite din Iasi pentru concerte –, dar si de emotia intalnita acolo. Au fost parinti cu copii atat de mici incat erau purtati in hamuri, carora mamele le tineau mainile la urechi cand se apropiau prea tare de scena, dar si pusti destul de mari incat sa impinga trotinete la deal si la vale pe toata partia. Au fost cei mai in varsta care ascultau, probabil, pentru prima oara in viata lor Luna Amara sau Robin and the Back- stabbers. Au fost si tineri care au venit numai ca sa-i vada gratuit pe cei de la Subcarpati, rockeri care au stat in cea de-a doua seara aproape non-stop in fata scenei, oameni care si-au intins paturi in lateralele partiei si stateau pur si simplu sa se uite la cer. „Daca e sa caut un cuvant care sa caracterizeze tot festivalul, acela e emotie. Nu efort, nu stres, ci emotie. Trupele astea minunate, care nu au cerut bani pentru o cauza foarte faina, faptul ca a ramas curat tot timpul pe partie dupa concerte, totul a fost foarte civilizat – multi copii mici, public normal, prietenos, omenesc, nu au fost nici un fel de incidente“, a spus Radu Popescu, expert PR, organizator si prieten al lui Roca.
Ioan Botezatorul de la Doamne fereste
„Am invatat de la apus ca e important sa lasi o culoare frumoasa in urma dupa ce stralucesti.“ Pe Ioan Dan Niculescu oamenii l-au cunoscut ca fiind un personaj un pic exotic, exuberant, care dadea viata conceptelor si oamenilor din jurul sau. „Roca a fost un om efervescent, de o sclipire cum nu cred ca am mai vazut vreodata, a fost genul de prieten care iti platea o datorie la cineva fara sa iti spuna. Am plecat la un moment dat din tara si nu stiam de ce nu ma mai suna omul caruia ii eram dator, ca sa aflu, dupa luni de zile, ca Roca i-a platit omului datoria mea. El era un copil – un copil mare, suparacios, ambitios, schimbator ca vremea, dar in acelasi timp era si un pilon de siguranta cand nu stiai incotro sa o iei“, a povestit Octavian Hamza, unul dintre cei mai buni prieteni ai sai. Roca, asa cum ii spuneau prietenii, iubea muzica, in special rock, bucataria, Thailanda si calatoriile in locuri exotice si avea grija mereu de animalele lipsite de adapost. A fost cunoscut in Iasi in cercuri diferite, in diferite ipostaze. Unii oameni il recunosc si astazi drept cel care a pus bazele firmei de branding Argo, cei care au construit campania, identitatea vizuala si dosarul de candidatura al orasului Baia Mare intrat in cursa pentru capitala a culturii europene 2021, considerat ca unul dintre cele mai atractive dosare din punct de vedere vizual si grafic. Altii il cunosc pentru mustarul „iute de Doamne fereste“ pe care l-a lansat in Romania, primul brand de sos iute premium din tara, pe care l-a descoperit in urma calatoriilor sale in toata lumea si dupa crearea caruia lumea a inceput sa ii spuna „Ioan Botezatorul“. Tara il stie pe Roca drept cel care a coordonat campania online a presedintelui Iohannis, cand era doar candidat din partea PNL la prezidentiale, si care i-a adus notorietate pentru originalitatea in abordare si in special pentru omogenitate. Insa zecile de oameni care s-au implicat in organizarea Rocanotherworld aveau multe locuri de unde sa mai fi auzit de Ioan Dan Niculescu: fan al muzicii rock, acesta a sprijinit mai multe trupe sa se dezvolte, fiind si DJ in urma cu aproape zece ani in clubul XS; a pus bazele celei mai mari campanii de ajutorare a animalelor fara stapan din Romania, chiar la Iasi – „Ai cumva o paturica?“, eveniment care continua si acum, cand Roca nu mai este sa-l sprijine. Dar oamenii care l-au cunoscut spun ca-l tin minte cel mai mult pe Roca pentru ca era genul de persoana care te vedea asa cum tu nu indrazneai sa o faci – iti vedea potentialul, stia mereu ce sa iti spuna ca sa-ti insufle o indrazneala pe care nu banuiai ca o ai, fie ca este vorba de inceperea unei afaceri, casatorie sau o campanie umanitara. De asta i-au si spus lui Roca „deschizator de suflete“. La el s-au gandit multi oameni cand sute de lampioane au luat drumul cerului in dimineata zilei de luni, cand festivalul s-a terminat. „Pe Roca l-am cunoscut tarziu fata de majoritatea prietenilor lui apropiati – fata de gasca mare din Iasi, de exemplu – in 2014, cand un prieten comun ne-a adus impreuna sa ne spuna ca «OK, o sa ne ocupam de campania lui Klaus Iohannis». Era un loc, la el acasa, in care erai binevenit, dar tinea de tine sa te integrezi sau sa-ti gasesti cumva locul in povestea aia. Datorita lui, mi s-a deschis lumea asta cu Iasul, pe care eu n-o aveam, pentru mine era o pata alba pe harta inainte de el; inclusiv mama copilului meu, proaspat nascut, e cunoscuta tot prin Roca. Cumva la recomandarea si insistentele lui, care-mi spunea ca «man, aveti voi ceva impreuna». A avut mana buna“, povesteste Vlad Tausance, consultant de strategie, care a lucrat cu Roca la campania lui Iohannis.
De la picnic la festival
Ideea festivalului Rocanotherworld a inceput sa se nasca in Iasi anul trecut, cand cei mai buni prieteni ai lui Ioan Dan Niculescu s-au strans la Iasi la un eveniment tragic – inmormantarea sa. „Ne-am intalnit acolo toti, tulburati de disparitia lui, si ne-am dat dintr-odata seama cat de blegi suntem ca nu ne vedem, sau ca ne vedem atat de rar“, isi aminteste Radu Popescu. Era inceputul lunii iunie, luna in care, pe 23, Roca ar fi implinit 38 de ani. Atunci, Patricia Butucel, directorul actual al festivalului, a propus ca, daca tot sunt in Iasi atat de multi oameni care l-au cunoscut pe Roca, adusi din toate partile lumii de aceasta tragedie, sa faca un eveniment, un picnic mai mare, la care sa-i invite pe toti cu o patura, sa se asculte muzica si sa depene amintiri. Apoi, in seara de 19, in timpul meciului Romania-Albania, Marius Ursache de la Grapefruit, Radu Popescu si Adrian Mocanu – zis Max – au pus la cale, pe o foaie de hartie luata de la ospatar, toate lucrurile de care ar avea nevoie pentru ca picnicul de pe 23 iunie sa se transforme in festival. Au cantat Firma, Byron, Alternosfera, Showberry si Fine it’s Pink. Practic, intregul festival s-a pus cap la cap in mai putin de trei zile, din punct de vedere organizatoric, logistic si emotional, fiindca toti cei implicati in eveniment erau inca marcati de faptul ca si-au pierdut unul dintre cei mai buni prieteni.
Maraton de muzica, arta si gastronomie
Un an mai tarziu, organizatorii ar fi dorit sa puna pe picioare festivalul tot de ziua lui Roca, pe 23 iunie, dar intempestiv a fost anuntat un alt concert exact in aceeasi perioada, 23-25 iunie, astfel ca l-au mutat mai devreme, la inceputul lunii, pe 9, 10 si 11. De la un picnic in Iasi, Rocanotherworld s-a transformat intr-un eveniment care a inghitit intreg orasul, construit pe ideea de sharing si in jurul principiilor pe care Roca le-a urmat toata viata. Un amestec de muzica, arta contemporana, design si gastronomie, cu intrare libera, la care au participat in total 25.000 de oameni. Unii pe Strada Lapusneanu, la evenimentele de arta vizuala stradala, in curtea Casei Pogor, pentru street food si activitati de relaxare, in Skin Social pentru un maraton de muzica techno/electronica, dar cei mai multi pe scena principala a partiei de schi din Copou, unde au cantat trupe de rock, rock alternativ, indie si hip-hop.
„A fost mult, mult peste ce ne-am asteptat. Este foarte greu sa va dau o impresie generala a ceea ce s-a intamplat – pur si simplu a fost foarte intens, tinand cont si de componenta emotionala din spate. A fost extraordinar si nu stiu cat de obiectiv pot sa fiu. Am primit insa foarte multe felicitari de la trupe, care ne-au spus ca este cel mai profesionist festival la care au fost vreodata, oameni care au venit sa cante gratuit si sa ne spuna ca a fost o onoare pentru ei sa fie la acest festival“, a spus Marius Ursache.
Au fost in total 68 de trupe, DJ si artisti contemporani in cele trei zile ale festivalului, iar toti acestia au decis sa isi doneze onorariile pentru a sprijini cauzele sustinute de festival: padocurile care ingrijesc animalele fara stapan si Casa Share, cunoscutul ONG din Iasi care este dedicat construirii de case pentru familiile nevoiase. „Totul a mers cum ne-am propus sau chiar mai bine. A fost foarte multa lume care s-a implicat si asta a ajutat mult, s-a simtit. Cred ca acesta ar putea fi brandul Iasului – spiritul de ajutor, de mare om. Sa vedem acum ce se intampla – toata lumea isi doreste sa vedem ce va fi anul viitor. Intai ne tragem sufletul, punem pe hartie ce a fost bine, ce a fost rau, si vedem anul viitor cum se va intampla – ca sigur va fi, asta e clar“, a mai spus Radu Popescu.
Relaxare la partie
Din punct de vedere organizatoric, intreaga zona a partiei a fost gandita ca un spatiu care sa-ti ofere tot ce ai nevoie pentru a petrece o zi departe de casa. Dincolo de clasicele zone de bautura, au fost si tot felul de corturi cu mancare gatita cat mai natural, fie ca era vorba de ceva exotic, picant sau clasic romanesc. Chioscurile erau intinse pe partie inca aproape de la zona intrarii de pe Sararie si continuau pana in buza scenei de la baza, aproape de C.A. Rosetti. Cifrele oficiale ale jandarmilor si ale organizatorilor spun ca au fost in jur de 20.000 de persoane la concertele de pe partie, restul de 5.000 impartindu-se intre celelalte trei zone ale festivalului. Insa in cea de-a treia noapte de concert, cele 10.000 de bratari pe care le foloseau organizatorii pentru a tine o evidenta a celor care participa se epuizasera mult inainte ca muzica sa se incheie si oamenii au tot venit, in valuri, pana aproape de 3 dimineata, cand Luna Amara a incheiat unul dintre cele mai ample concerte de la festival, cantand mai bine de o ora, si s-au lansat lampioanele pe toata partia. In fiecare dintre cele trei zile ale festivalului, reporterii de la publicatia saptamanala „Opinia studenteasca“ au scos cate un numar special dedicat festivalului Rocanotherworld, distribuit gratuit in mii de exemplare in cele patru puncte in care a avut loc acesta. In cele opt pagini ale revistei transformate in cotidian au fost informatii despre cine a fost Ioan Dan Niculescu, cine au fost cei care l-au cunoscut, cum le-a schimbat acesta viata, un program detaliat si actualizat al manifestarilor de la Rocanotherworld si cronici, relatari si povesti de viata de la evenimentele desfasurate sub umbrela festivalului.