AniMOTION se alatura marilor festivaluri de la Sibiu, unde ramine numai ca publicul sa creasca si sa aprecieze mai bine darul.
Organizatorii au atras atentia de la inceput ca festivalul nu este dedicat „copiilor mici”, ci „copiilor mari”. „Animatia nu e neaparat Alba ca Zapada sau ce vedem pe Cartoon Network, ci este o arta vizuala. Festivalul pune accent pe spusul povestii, si nu atit pe cit de bine arata animatia. Programele de animatie sint acum atit de accesibile, incit oricine poate sa faca filmulete… Festivalul vrea sa arate ca a venit vremea cind creatorul mic poate concura cu creatorul mare”, a spus Istvan Szakats, directorul festivalului.
Revenirea romanilor
Festivalul a dedicat una din zile animatiei romanesti: au rulat numai filme autohtone sau in coproductie si au avut loc dezbateri pe tema animatiei de la noi, moderate de Istvan Szakats, Matei Branea si Stefan Tiron. Aventurile lui Piccolo si Saxo, o coproductie Romania-Franta 2006, care marcheaza revenirea animatiei romanesti pe scena europeana, a fost singurul film pentru copii din festival. Aventurile lui Piccolo si Saxo a fost produs in studioul bucurestean Dacodac. Desi pe site-ul filmului apar in mare parte numele realizatorilor din Franta, intreaga productie a fost realizata in Bucuresti, cu desenatori romani.
Arhiva recuperata
In ziua animatiei romanesti, s-au difuzat filme vechi, intrate in istorie, cum ar fi Mimetism si Pe fir, din anii ’60, dar s-a discutat si despre starea animatiei actuale, cu exemplificare despre Animat Planet, singurul serial de animatie romanesc difuzat de o televiziune. Publicul restrins, dar pasionat a aflat secrete din vremea Animafilm, cum ar fi ca deviza comunistilor era „Decit sa faceti filme cu probleme, mai bine faceti filme proaste”, sau ca la Animafilm lucra fata lui Pacepa.
Au fost prezentate si trei DVD-uri care cuprind 74 de filme vechi de animatie romanesti, recuperate si salvate din arhive, unde riscau sa putrezeasca. Colectiile vor fi lansate pe piata dupa ce va fi rezolvata chestiunea drepturilor de autor, fiindca in filmele de acum citeva zeci de ani se folosea fara drept muzica straina, precum Beatles sau Pink Floyd.
Premianti: Publicul a votat pinguinul
» Juriul a decis ca Marele premiu, in valoare de 1.000 de euro, sa mearga in Croatia, la Anna Husman, pentru filmul The Market, care prezinta o zi dintr-o piata, unde imagini de legume si oameni se succed cu rapiditate.
» Premiul publicului, care a votat lipind abtibilduri in dreptul filmului preferat, a fost obtinut de Lonely Feeling, al lui Kaspars Roga din Lituania, povestea pinguinului care-si indeplineste visul si merge la Paris, film care a cucerit si trofeul la „Povestiri comandate”.
» In cazul „Povestirilor lungi” nu s-a acordat premiul, ci doar o mentiune pentru The Losers, al Kristinei Madericova, din Cehia.
» La categoria „Povestiri scurte”, cu cei mai multi concurenti, premiul i-a revenit sirbului Igor Coric, pentru Leftovers, povestea unui sutien urias, ramas la uscat dupa ce posesoarea moare, si care ofera neasteptate posibilitati celor vii. S-a acordat si mentiune pentru Balada lui Mary Slade, a britanicului Robin Fuller – moartea unei femei, repovestita de insectele care se hranesc din corpul ei.
» La „Povestioare urbane” a cistigat Vinyls Attack, al francezului Nicolas Lesaffre, iar la „Povestiri interactive”, jocul „Soviet unterzogersdorf”, al echipei Monochrom din Viena.
De vazut: Tripletele muzicale si dulcele Bruno
Triplettes de Belleville – cum sa nu-l indragesti pe Bruno, catelul rotofei marcat de traumele copilariei: un tren de jucarie il calca pe coada, iar el va latra intreaga viata la trenurile care, fatalmente, vor trece continuu pe la geamul casei. Souza isi creste nepotul pentru a face din el un mare campion. Biciclistul este insa rapit in timpul Turului Frantei, iar bunica porneste, impreuna cu Bruno, sa il salveze. Tripletele, cintarete celebre, i se alatura. Participant la Cannes in 2003, filmul a rulat in deschiderea AniMOTION.
Triplettes de Belleville (Franta, Belgia, Canada, Marea Britanie, 2003), regia Sylvain Chomet.
Animatron: Soba de facut filme
Un fel de soba innegrita de fum ascunde un computer. Se numeste Animatron. Deschizi un sertar, scoti papusile de plastilina. Le asezi pe „plita”, adica pe scena filmului tau. Incepi sa coci. Tragi primul cadru. Muti papusile, alt cadru. Tot asa, pina construiesti povestea, apasind doar trei butoane argintii, la lumina unui spot si a unui monitor. La final, iei totul acasa pe un memory-stick. Ce usor e sa faci animatie, nu? Sau ai putea sa te apuci de Flash, Maya, 3D Studio Max…