În topul celor mai bine vândute cărți din America în acest an s-a petrecut un mic miracol: au fost două cărți de poezie. Pe 15 ianuarie 2017, Lapte și miere de Rupi Kaur a ajuns pe locul 1 al celor mai bine vândute cărți, după ce stătuse mai bine de jumătate de an în top.
În luna octombrie, o a doua carte i-a făcut concurență: The Sun and Her Flowers (Soarele și florile sale, încă netradusă în română) de aceeași Rupi Kaur. Încântată de ambele cărți și de miracol, am pornit în căutarea unei explicații, iar răspunsul m-a condus într-un loc neașteptat: Instagram.
După ce am terminat și a doua carte de poezie a lui Rupi Kaur în mai puțin de două ore, am simțit acea bucurie rară de a fi citit poezie. Am citit versuri, am înțeles metafore, m-am emoționat, deci sunt profundă – mi-am zis, mândră de realizarea mea. Câteva versuri, mai scurtuțe, au fost fotografiate cu intenția să apară pe Facebook, singurul loc adecvat pentru a demonstra ce persoană citită sunt. Un exemplu, cu scuze pentru traducerea după ureche: „ironia singurătății/ este că o simțim/ cu toții în același timp“ („împreună“, Rupi Kaur). Sau: „aștepți pe cineva/ care nu se mai întoarce/ asta înseamnă/ că îți trăiești viața/ sperând că cineva va realiza/ că nu poate să și-o trăiască pe a sa fără tine“ („nu așa funcționează revelațiile“, Rupi Kaur).
Am terminat cartea cu poftă de a citi mai multă poezie și, pentru că nu mă pricep la domeniu, am căutat recomandări de „cele mai bune cărți de poezie ale lui 2017“. Lista respectivă, compilată pe baza notelor cititorilor de pe Goodreads, în ale căror gusturi literare am încredere, cuprindea nu mai puțin de patru cărți de poezie cu autori descriși în termeni precum „vedeta Youtube“, „vedeta Instagram“, „popularul videoblogger“. Rupi Kaur este unul dintre acești autori.
Rupi Kaur are 26 de ani, iar versurile sale au devenit faimoase pe Instagram. Poeziile ei sunt scurte și în general însoțite și de schițe alb-negru. Cele patru-cinci versuri împreună cu ilustrația încap perfect pe 512×512 pixeli, cât este dimensiunea la care sunt afișate fotografiile pe Instagram. Vezi o farfurie cu mâncare, vezi o cană de cafea înconjurată de obiecte de papetărie în culori pastelate, vezi un citat dulce-amar despre viață, vezi un apus de toamnă, vezi o poezie scurtă. Este mediul perfect pentru câteva versuri. Rupi Kaur are un public pe Instagram de aproape două milioane de persoane.
„Instapoeții“, cum sunt porecliți, nu fără malițiozitate, sunt un fenomen născător și de speranță, dar și de îngrijorare. Pe de o parte, poezia se citește și se vinde din nou, în tiraje de invidiat de aproape orice autor. Au apărut nume noi de poeți care vând peste 150.000 de volume de poezie, inclusiv din cărți publicate pe cont propriu, fără să aibă o editură în spate. Pe de altă parte, valoarea poeziei e criticată aspru de lumea literară, autorii fiind acuzați că duc în derizoriu ideea de poezie.
Există și în România un fenomen asemănător, apărut chiar înaintea poeziilor virale de pe Instagram. Iv cel Naiv, un anonim care publica poezie inițial pe blog, apoi pe contul de Facebook, a avut una dintre cele mai bine vândute cărți la târgul de carte Gaudeamus, atunci când s-a lansat în 2011. Ca și în cazul lui Rupi Kaur și al celorlalte nume care au cucerit Internetul prin poezie, se poate discuta despre valoarea literară a operei.
Dar atunci când oamenii de litere se plâng că poezia nu se cumpără, iar câteva milioane de oameni citesc poezie zilnic, înseamnă că cineva nu înțelege ceva. Cu precizarea că numele lui „cineva“ sigur nu este Rupi Kaur.