Acum si in 2.0
Compania producatoare a papusii Barbie a anuntat recent ca a inregistrat cea mai mare crestere a vinzarilor din ultimii patru ani. Iar cind au trecut deja 48 de ani de la vinzarea primei papusi, nu poti sa nu te gindesti ca Barbie a atins visul tineretii fara batrinete – iar acesta nu are nici o legatura cu faptul ca este facuta din plastic.
Probabil are mai multa legatura cu faptul ca nu i-a fost niciodata frica de schimbare: a fost si atleta, astronauta, voluntar UNICEF, ofiter de politie, doctor sau femeie de afaceri. Si nici macar Internetul si nebunia lui Web 2.0 nu au lasat-o in urma pe Barbie, chiar daca la un moment dat exista o varianta vorbitoare a papusii care se plingea ca „orele de mate sint dure”. Barbie tocmai si-a lansat cea mai de succes retea sociala: un univers virtual in care fanele si fanitele Barbie isi pot modela propria infatisare in stil Barbie, isi pot alege si decora camere, se pot vizita reciproc sau pot merge impreuna la cumparaturi prin mall-ul virtual. Desi s-a lansat de doar doua luni si este inca in teste, site-ul are deja peste 3 milioane de utilizatori inregistrati si adauga aproximativ 50.000 de noi utilizatori pe zi. Pentru comparatie, Second Life a avut nevoie de 3 ani pentru a aduna 1 milion de utilizatori.
Renasterea papusii Barbie nu se opreste insa aici: Mattel, compania producatoare a jucariei, a anuntat ca in curind va lansa o noua Barbie sub forma de mp3 player. Intr-o lume a iPod-urilor, fetitelor le va fi oferit un dispozitiv cu stil, sub forma unui model (mai putin anorexic) de papusa Barbie. Conectat la calculator, mp3 player-ul interactioneaza cu site-ul Barbie.com, pentru a dezvalui zone secrete ale acestuia, pagini intregi de jocuri, chaturi nemoderate si noi magazine de haine sau accesorii – un model mult mai profitabil si mai sigur decit a-i indemna pe copii sa utilizeze cardul de credit al parintilor.
Papusile pentru presedinte!
Site-ul nu este insa vazut cu ochi foarte buni de mamici, care ii critica pe realizatori ca nu le lasa pe fete sa faca altceva decit cumparaturi: coronite de printesa, fuste mini, animale de casa de care sa aiba grija, accesorii pentru camerele decorate in culori de acadea. Astfel, papusa se apropie din nou periculos de imaginea parodiata de Aqua in hitul Barbie Girl. Si asta dupa ce, in 2004, papusa Barbie a facut eforturi sa estompeze aceasta imagine, candidind chiar la functia de presedinte al SUA, cu o platforma modelata si votata de sute de mii de fetite pe site-ul oficial al papusii (si bazata in principal pe asigurarea pacii internationale, ajutorarea oamenilor saraci si protectia animalelor). Pe linga elemente de baza legate de sistemul electoral american, tinerele invatau ca pot aspira oricit de sus.
Astazi, papusa Barbie mai pastreaza putine elemente din modelul original vindut cu trei dolari in anul 1959. Lansata atunci ca singura papusa care nu avea imaginea unui copil, ci a unei femei adulte, intruchiparea viselor de viitor ale fetitelor din intreaga lume, Barbie a trebuit sa isi adapteze imaginea vremurilor in care traim. A devenit o papusa multiculturala, feminista sensibila la problemele de mediu sau ale persoanelor dezavantajate. Dimensiunile sale de fotomodel au ramas insa neschimbate, in ciuda criticilor care spun ca Barbie la scara normala ar fi o tinara cu grave probleme de nutritie.