De departe, cel mai rusinos pentru anii 2007 este sa ai ascunsa pe mp3 player o piesa cu Spice Girls. Asta pina recent, cind Spice Girls s-au reunit si-au anuntat un nou turneu.
Le chema Posh, Ginger, Scary, Sporty si Baby – acum site-ul Spice Girls arata cinci doamne stilate: sotii, mame, modele de anorexie sau foste internate la cure de dezalcoolizare. Au trecut mai bine de zece ani de cind Spice Girls au intrat cu un sut si o limba scoasa in clasamentele muzicale din toata lumea.
Din 1996 pina la despartirea din 2001, cele cinci fete au vindut aproximativ 53 de milioane de discuri, au inconjurat intreaga lume in turnee, au devenit cea mai cunoscuta trupa britanica de la Beatles incoace, reusind sa cucereasca instant si piata americana, una in care formatiile din Europa patrundeau foarte greu.
Girl Power si o tumba
Dar adevaratul motiv pentru care trupa a devenit un simbol atit de raspindit al anilor ’90 este acela ca a adus pe buzele tuturor ideea de Girl Power. Cintat de pe tocuri si in chicote de fetite aflate la o petrecere in pijama, proclamat din spatele unui balon de guma sau al unei tumbe, Girl Power a fost mai mult decit un slogan de marketing. A creat o lume in care fetele se tineau de mina si credeau in puterea prieteniei si frumusetea de a fi tu insati. Sex-appeal-ul era la fel de acceptabil ca si talentul la karate. Fragilitatea era pe picior de egalitate cu exuberanta. In lumea Girl Power, era ok sa fii cum esti tu, pentru ca asa erau si ele, Spice Girls.
Nu Spice Girls au fost cele care au inventat conceptul de Girl Power – acesta fusese folosit inainte si de Shampoo Girls, o trupa de doua fete care pozau in rebele, in timp ce atitudinea atasata conceptului fusese afisata inca din anii ’80 de Cindy Lauper si Madonna. Insa in Spice Girls se putea regasi orice fetita din curtea scolii, indiferent daca se juca pe terenul de sport, punea piedica baietilor si ridea de ei sau isi unduia lasciv soldurile intr-o fusta neaprobata in totalitate de parinti.
Condimente pentru al treilea val de feminism
Succesul lor a ajutat-o pe Xena, printesa razboinica, sa fie la moda. Pe Buffy, spintecatoarea de vampiri, sa se plimbe prin micile noastre ecrane si sa se ia in piept cu cei mai infricosatori monstri. Au avut probabil foarte multe a face si cu succesul desenelor animate PowerPuff Girls. Dupa ele, au explodat si alte trupe de fete care au incheiat in clasamente dominatia trupelor de baieti (asa numitele boy bands): All Saints, No Angels, M2M, Cleopatra (nu, nu va obositi sa va aduceti aminte de ele, majoritatea au disparut mai repede decit au aparut).
Asa se face ca au intrat in studiile despre al treilea val al feminismului, unul care nu se mai revarsa asupra lumii prin vocile unor personalitati puternice, ci prin cultura pop la care sintem expusi prin intermediul media – intr-un articol despre acest subiect, revista „Time” o alesese drept exponenta pe Ally McBeal, un personaj fictiv.
In lumea post-Spice Girls, conceptul de trupa de fete s-a schimbat. Noile formatii, precum Sugababes, Pussycat Dolls sau Atomic Kitten, isi afiseaza sexualitatea ca unica expresie a caracterului feminin si cinta despre cit de usor este sa calci peste celelalte fete pentru a ajunge la alesul inimii.
Reunirea Spice Girls a fost primita cu oarecare entuziasm, dar fara prea multa atentie din partea media. Se asteapta ca la turneul anuntat pentru luna decembrie sa fie vindute in jur de 3 milioane de bilete – ramine de vazut daca este vorba despre 3 milioane de doamne si domnisoare nostalgice sau viitoare ambasadoare ale unui nou tip de Woman Power.