Indian Railways e cea mai potrivită modalitate de transport pentru cei care nu se pierd ușor cu firea. Poate ai citit, poate ai văzut un film sau un documentar, poate ți-a spus un coleg în pauza de cafea de la birou – călătoria cu trenul prin India îți poate oferi plăceri nebănuite în incursiunea ta cvasi antropologică de la buza misteriosului subcontinent, dar, dacă resimți palpitații majore la variațiile culturale încă străine, mai bine te abții. Sau iei un avion. Sau stai acasă.
În general, călătoria cu trenul e compusă din trei părți bine definite: stabilirea destinației, cumpărarea biletului și călătoria în sine. Sigur, într-o societate de tip occidental poate părea logic și destul de facil, însă ești departe de casă. Și de tot ceea ce știai până acum despre India și căile ei.
În număr, 7.500 de stații sunt conectate printr-o rețea de căi ferate ce nu însumează decât 119.630 km lungime. Conform unui studiu, în medie, 25 de milioane de pasageri călătoresc zilnic cu trenul în India, pentru a însuma opt miliarde anual. Din 1853, Căile Ferate Indiene transportă pasageri de-a lungul și de-a latul țării, cu rute speciale spre Pakistan, Nepal și Bangladesh – ceea ce îi asigură un loc de primă mână printre cele mai mari rețele de căi ferate din lume. Asta ca să-ți faci o idee despre magnitudinea unei potențiale călătorii și implicațiile ce decurg de aici.
Destinația
Orice călător care se respectă trebuie să se afle măcar o dată în perimetrul Triunghiului de Aur. Ai la dispoziție opțiuni ce se numără printre cele mai luxoase variante de a călători din New Delhi către Rajasthan (Jaipur, Jaisalmer, Jodhpur, Sawai Madhopur, Chittaurgarh, Udaipur, Bharatpur) și în cele din urmă în Agra la Taj Mahal – Palace on Wheels. Fiecare vagon dispune de câte patru saloane de lux, fiecare purtând denumirea și amprenta vechilor state rajpute: Alwar, Bharatpur, Bikaner, Bundi, Dholpur, Dungargarh, Jaisalmer, Jaipur, Jhalawar, Jodhpur, Kishangarh, Kota, Sirohi și Udaipur. O odisee a simțurilor te va purta din cușeta unui maharajah printre forturile, deșertul, sălbăticia și paradoxul vieții unui tărâm plin de mister.
Coborând spre sud, de la Victoria Terminus din Mumbai te poți îmbarca în Deccan Odyssey, care te va purta din capitala Bolly până pe plajele din Goa, până în Aurangabad la peșterile Ajanta și Ellora. În timp ce aștepți să vină următoarea stație, ai la dispoziție o saună, un centru de afaceri, un bar și două restaurante ce servesc cele mai variate feluri de mâncăruri internaționale și locale. Și o sticlă de vin în fiecare cabină. Din partea casei.
Desigur, mai există și Maharaja Express, votat în 2012 drept cel mai luxos tren din lume (World Travel Awards), cu finisaje din marmură, argint și cristale Swarovski. Ai de ales între mai multe destinații, printre care cea mai impresionantă este, de departe, cea cu pornire din Delhi către Fatehpur Sikri, Agra, Khajuraho și Varanasi (numit anterior Benares).
Rezervarea și cumpărarea biletului
Majoritatea trenurilor pe distanțe mari de la Indian Railways prezintă o clasificare a locurilor cel puțin interesantă, la o primă analiză. Ceea ce vreau să spun e că s-ar putea să ți se ridice părul pe mână și sângele la cap, dar cu puțină răbdare îi vei da de capăt. Așadar:
1A – First Class AC: clasa întâi, de obicei un singur vagon cu trei compartimente de câte patru locuri. Aer condiționat și tapițerie curată. Paturi, așternuturi proaspete și prize.
2A – AC-Two tier: clasa a doua, fără compartimente, cu câte patru paturi la fereastră și două pe coridor. Aer condiționat, paturi și așternuturi incluse în preț.
3A – AC three tier: clasa a treia, fără compartimente, cu câte șase paturi la fereastră și două pe coridor. Și aici aerul condiționat (din belșug), paturile și așternuturile sunt incluse în preț.
Următoarele două clase se află printre favoritele navetiștilor locali. Pregătește-te să asiști la o adevărată desfășurare de forțe. Hinduse și de tot neamul. Prin urmare:
Sleeper: șase paturi la fereastră și două pe coridor, ventilatoare și geamuri înțepenite, adaptând legea lui Murphy: când plouă nu se închid, când te sufoci nu se deschid.
Unreserved: cea mai ieftină modalitate de a călători cu trenul. Bănci din lemn și toți pasagerii care pot fizic să încapă: în picioare, pe jos, unii peste alții, în orice caz în tren. Cu toții până la destinația finală.
Biletele pentru primele trei clase pot fi rezervate și cu trei luni înainte de data călătoriei. Dacă preferi confortul unui pat și al aerului condiționat, ar fi cazul să te grăbești. La ghișeul de rezervări din incinta gării vei completa o fișă cu datele tale și cele de călătorie (rută, clasă, numele trenului) și abia apoi vei afla dacă există sau nu locuri disponibile. Există ghișee generale și ghișee pentru femei. În cazul unor eventuale incidente. Din fericire n-am asistat la nici unul până acum.
Dacă se întâmplă totuși să nu găsești timpul necesar pentru a te deplasa până la gară cu suficiente zile înainte de plecare, mai ai o șansă: compartimente biletele TATKAL (în traducere liberă, imediat sau urgent). Ghișeul de rezervări pentru biletele TATKAL se deschide timp de o oră (10-11 a.m.) cu o zi înaintea plecării. Costă câteva sute bune de rupii în plus, însă e o mișcare deșteaptă în cazul în care nu ai un itinerar fix sau preferi deciziile spontane de a te aventura către un loc sau altul. Ceea ce am făcut și eu. În repetate rânduri.
Majoritatea stațiilor importante (Delhi, Mumbai, Chennai) au și un ghișeu special pentru turiștii străini, situat la primul etaj, de unde vei putea să-ți cumperi lejer biletele, evitând astfel cozile interminabile de la ghișeele generale, unde se înghesuie tot poporul.
Călătoria
Câtă cerneală, sudoare, lacrimi și sânge n-au curs pentru a descrie neverosimila experiență! Cărți de ars pe rug, filme de întipărit în memorie, imagini de rumegat după ani și ani. O introducere mai concretă în cultura indiană nu poate exista pe fața pământului decât pitoreasca călătorie cu trenul.
Vei fi primit cu mare pompă, priviri furișe și nu prea, întrebări indiscrete și prietenii ad-hoc ca nicăieri altundeva pe lume. Vor să știe de unde ești, încotro te îndrepți, starea civilă, financiară și ocupațională, orientări religioase și istoricul familiei ș.a.m.d.
Principala ocupație a indienilor în timpul orelor încremenite din tren e să afle cât mai multe detalii personale cu putință despre călătorii din preajmă. Se vor simți flatați dacă le vei întoarce curiozitatea, așa că nu mai sta pe gânduri: e momentul să iei notițe. India nu e țara spațiului personal, așa că nu te aștepta să te lăfăi în voie pe trei locuri la amiază: unde sunt trei sigur mai e spațiu pentru încă unul. Sau doi.
Vei avea de asemenea ocazia să înveți rapid cum să mănânci fără ajutorul tacâmurilor, doar cu mâna dreaptă. Colegii de compartiment vor fi bucuroși să te îndrume în acest sens. Asta până în jurul orei 10 seara, când picioarele se dezmorțesc, paturile se întind și concertul de noapte începe. Ar fi util să ai un iPod sau măcar dopuri de ureche. Crede-mă pe cuvânt de data asta.