Încă am trei oracole în dulapul meu cu amintiri. Sunt pline de răspunsuri șmechere, de apropouri și desene colorate la finalul caietului. Asta se întâmpla acum mai bine de 20 de ani. Între timp, oracolul a avut puiuți, moștenitori, s-a transformat, iar în luna martie a devenit cea mai importantă tendință de pe Instagram.
Suntem în anul 2018 și încă sunt descoperite obiceiuri care datează din anii ’80. Iată noua tendință de pe Instagram, cea mai populară rețea socială după Facebook: desene cu răspunsuri la întrebări precum „culoarea mea preferată“, „înghețata mea preferată“, „anotimpul meu preferat“ etc. Șabloanele pot fi descărcate și apoi urcate înapoi, completate cu răspunsurile personale. Într-o variantă mai simplă, circulă grafice pe tipul „asta sau cealaltă“, în care utilizatorii subliniază una din două variante: „cartea sau filmul“, „zăpadă sau nisip“, „diamante sau perle“, „cafea sau ceai“ etc. Astăzi la modă se aflău un grafic mini-oracol unde răspunsul trebuie să fie sub forma unor animații: „astăzi mă simt“, „obsesia mea din copilărie“, „starea mea de dimineață“, „weekendurile mele“.
Totul seamănă cu un imens oracol din anii ’90, caiețelele care circulau prin clasă, la școală, cu întrebări mai mult sau mai puțin personale: „cum te simți azi?“, „care este ziua ta preferată din săptămână?“, „cine e colegul preferat“ (cu singurul răspuns acceptabil „TU“), „de ce profesor îți place?“. Desigur, de fapt doar două întrebări din întreg oracolul erau importante: „Ce părere ai despre mine?“ și „Pe cine iubești?“. În general, nimeni nu răspundea sincer, dar era interesant să vezi cum era evitată întrebarea.
Pentru cei care doreau să pară mai interesanți, oracolele ofereau întrebări speciale, unde se puteau da răspunsuri „cu moț“. Erau întrebările din categoria „dacă ai fi o floare, ce floare ai fi“, „dacă ai fi o carte, care ar fi titlul tău“ sau „ce personaj de serial ești“ (cu replica semi-obligatorie Kelly din Salvați de clopoțel, pentru că oricum nu exista nici un alt serial).
Și aceste întrebări sună familiar celor care nu și-au ascuns vreodată oracolul pe sub bancă. S-au regăsit în celebrele „teste“ care populează de câțiva ani Facebookul și tocmai au căzut în dizgrație. „Testele“ îți puneau câteva întrebări, cereau acces la profilul tău și datele tale, iar rezultatul era un răspuns la întrebarea: cu ce vedetă semeni? cum ai să îmbătrânești? ce personaj din Friends ești? unde îți petreci vacanța perfectă?
Exact aceste teste, inocente, au permis colectarea a sute de mii de adrese și informații personale de pe Facebook, vândute apoi mai departe spre cei interesați să promoveze produse și idei potrivite pe gustul fiecărei persoane. De la un astfel de test a pornit scandalul Cambridge Analytica: pe baza lui au fost colectate informații despre preferințele a aproximativ 50 de milioane de utilizatori, informații care au fost folosite mai departe pentru a promova campania prezidențială a lui Trump, cu mesaje care făceau apel la preferințele sau fricile fiecărei persoane.
Oracolele noi au totuși ascunsă o întrebare mult mai importantă decât „Pe cine iubești?“. Cea de acum este „Cât de mult ții la informațiile tale personale?“.