Un scenariu familiar tuturor celor care au încercat să își cumpere bilete la concertele unor super-vedete.
Se anunță concertul. Dacă ești norocos, afli din timp. Se anunță ora la care se vând biletele. Dacă ești norocos, îți poți lua liber. Se pun în vânzare. Dacă ești norocos, ai dat refresh la pagina de internet chiar în momentul potrivit, ai apăsat pe mouse în prima milisecundă, nu cade site-ul, sunt încă disponibile zone bune, ai datele de card la îndemână, nu se întâmplă nici o poznă la procesarea plății și ai bilet. Dacă ești norocos. Pentru restul oamenilor, există prețuri de 5-10 ori mai mari.
Săptămâna aceasta, guvernul britanic a anunțat că va da în judecată unul dintre cele mai mari site-uri de vânzare de bilete la mâna a doua la evenimente – Viagogo. Este un site pe care se re-vând bilete, în general pentru evenimente unde biletele oficiale s-au epuizat de foarte mult timp. Site-ul este cunoscut pentru prețurile exorbitante – de până la zece ori mai mari decât valoarea inițială. Prețul, în general, este o problemă economică destul de simplă: dacă lumea cumpără, înseamnă că nu este prea mare. În mod teoretic, nu ar trebui să existe nici un loc de discuții.
În cazul biletelor la evenimente, piața este rareori una cu adevărat concurențială. În momentul lansării evenimentelor mari, fanii concurează în viteză cumpărării cu algoritmi și sisteme automate de cumpărare a biletelor, care funcționează în beneficiul a câtorva intermediari. Biletele se epuizează în câteva minute sau câteva ore, pentru ca apoi să apară pe site-uri de revânzare a biletelor cu prețuri exorbitante. Viagogo, Seatwave, StubHub sunt câteva site-uri unde atât vânzătorii de bilete, cât și platforma, pot ajunge la profit de 400-500 de lei pentru fiecare bilet vândut. Profitul este luat din buzunarele fanilor care își doresc să participe la eveniment și nu mai au opțiuni.
Mai multe țări europene au încercat să repare mecanismul prin amenzi și reglementări, dar deocamdată nu s-a schimbat nimic pe piața biletelor la mâna a doua. În Italia, Viagogo a primit o amendă de un milion de euro, în Spania s-a deschis o investigația împotriva site-ului, FIFA a câștigat un proces împotriva site-ului care punea în vânzare bilete la Cupa Mondială, fără ca ele să fie disponibile încă.
Artiști precum Ed Sheeran, Artic Monkeys, Noel Gallagher au pornit propriul război cu astfel de site-uri, un război din care deocamdată au de suferit doar cei care încearcă să îi vadă. Sute de fani au fost întorși de la intrarea concertelor dacă aveau bilete cumpărate din surse neoficiale. În cazul refuzării intrării, site-ul de revânzare susține că oferă garanții, dar acea garanție presupune rambursarea costului biletului fără prea multă ceartă. Costurile drumurilor, cazărilor și orice alte cheltuieli făcute pentru participarea la eveniment nu sunt însă eligibile. În cazul deplasării în altă țară, a-i fi cuiva refuzată intrarea poate fi o mică tragedie pentru care nu răspunde nimeni.
Soluția, în mod paradoxal, poate fi una tot economică: creșterea prețurilor la vânzarea inițială. Atâta timp cât există un profit potențial atât de mare la revânzare, înseamnă că vor exista mereu intermediari care vor încerca să câștige din asta. Din păcate, singurul care nu câștigă este fanul.