comunist, „neprietenoasa“ cu artistii si intelectualii veritabili, dar si din primii ani ’90 va fi recuperat de un grup independent de artisti si teoreticieni, intr-un proiect („reSourcing. Platforma critica“) organizat de Asociatia Ecumest din Bucuresti si sustinut de
Fundatia Erste din Viena.
Proiectul, care se desfasoara deja pe mai multe directii de cercetare – dans contemporan, teatru, arta vizuala, arte martiale –, urmareste „o cercetare multidisciplinara asupra istoriei culturale recente in Romania, propunindu-si documentarea si recuperarea unor miscari care au influentat dezvoltarea prezenta a scenei culturale, artistice si intelectuale“. Printre initiatorii acestui demers complex se numara Andreea Dumitru (critic de teatru), Manuel Pelmus (dansator si coregraf), Dan si Lia Perjovschi (artisti vizuali), Stefan Tiron (curator si teoretician independent), Mihai Mihalcea (directorul Centrului National al Dansului Bucuresti – CNDB).
Primele rezultate au fost prezentate joi, 6 septembrie, in cadrul unei intilniri-dezbatere, desfasurata la CNDB. „Trecutul recent este foarte seducator. Am vrut sa descopar partile mai intunecate ale teatrului romanesc. Oamenii din domeniu nu prea comunica intre ei, iar acest proiect este o sansa unica; mai ales finantatori pentru o astfel de cercetare nu prea exista“, a explicat Andreea Dumitru unul dintre scopurile cercetarii sale intitulate „Cine mai are nevoie de teatru dupa ’89?“.
Manuel Pelmus urmareste descoperirea unor puncte de plecare pentru o viitoare istorie a dansului contemporan romanesc, prin cercetarea sa „Suprafete“. „Mi-am dat seama ca avem putine informatii despre ce insemna dansul in perioada comunista, in afara curentelor oficiale. Despre trecut, stiam ca a fost ceva, dar nu era foarte clar, mai mult legende. Asa ca i-am cautat pe acei coregrafi care faceau si altceva decit ce era acceptat de comunisti“, a precizat Manuel Pelmus. Pentru inceput, el a realizat mai multe interviuri filmate cu citiva dansatori cunoscuti in epoca si care se organizasera in companii de dans underground. „Urmatoarea etapa este stabilirea traiectoriei spectacolelor care au creat rumoare in epoca. Vrem sa facem si interviuri cu coregrafi tineri pentru a vedea care este perceptia lor asupra acelei perioade, dar si a situatiei pe care au gasit-o in anii ’90“, a mentionat Manuel Pelmus.
Tot ce se intimpla dincolo de dojo
„Shortcut“, cercetare realizata de Lia Perjovschi, isi propune „recuperarea specialistilor vizibili sau mai putin din diferite domenii – experienta, strategia si felul in care au creat oportunitati pentru a-si exercita profesia si a-si trai viata intr-un mediu mereu neprietenos“.
„De fapt, vreau sa creez scurtaturi spre aceste informatii, vreau sa recuperez lucruri care au fost, la vedere sau nu. Acum, pe anumite zone, exista un exces de informatii, dar asta nu ajuta neaparat pentru ca multi se ratacesc. Aici intervin scurtaturile“, a precizat Lia Perjovschi.
O alta directie de cercetare vizeaza artele martiale romanesti si zona de subcultura dintre 1985 si 1995 – reconstructia lor fictiva si legendele urbane declansate de aceste arte. „Pentru mediile academice rigide, aceasta cercetare va parea ciudata sau echivoca, reunind cele mai rele aspecte ale culturii populiste si underground. Nu incercam sa construim cronologii sau descendente paleative ale stilurilor artelor martiale romanesti. Teritoriul nostru il constituie tot ce se intimpla dincolo de dojo. Tot ceea ce a scapat ierarhiilor interne rigide sau banalitatii vietii cotidiene in acea perioada“, au aratat Stefan Tiron si Sebastian Big.
Rezultatele cercetarilor din cadrul „reSourcing. Platforma critica“ se vor constitui intr-o arhiva de materiale scrise, audio, foto si video, care vor fi ulterior disponibile spre consultare pentru public.