Saga tragicomică a ultimului film al lui Terry Gilliam pare a nu se mai termina. Cu puțin timp înainte de posibila premieră la Festivalul de la Cannes, povestea Omului care l-a ucis pe Don Quijote își deapănă ultimele capitole.
A fost subiectul unui documentar, dar povestea acestui film al lui Gilliam nu s-a terminat și ar mai putea furniza material pentru un întreg serial TV. Blestemul care pare a-l urmări cu înverșunare nu și-a spus ultimul cuvânt, iar regizorul englez luptă în continuare, pe ultima sută de metri, pentru a-și vedea filmul pe marile ecrane.
Când, acum câteva luni, Terry Gilliam anunța triumfător pe Facebook că, în sfârșit, reușise să termine și să monteze filmul, fanii l-au sfătuit, în buna tradiție a umorului celor de la Monty Python, să fie optimist, deoarece până la premieră se mai pot întâm-
pla multe dezastre.
Au avut gura pocită.
Dând timpul înapoi, saga lui Don Quijote, versiunea lui Gilliam, a început în 1995 când o primă încercare de realizare a filmului, cu Jean Rochefort și Johnny Depp în rolurile principale, s-a transformat în catastrofă epică.
A furnizat materialul unui mult lăudat documentar numit Lost în La Mancha (Gilliam, pățit în cursul altor producții, a filmat tot, preventiv).
Din 2003 încoace, Gilliam a reușit să revitalizeze proiectul, dar ghinioanele au continuat să se țină lanț. „S-ar zice că Iadul și Raiul și-au dat mâna pentru a pune bețe în roate acestui film“, comenta publicația „Film“. În total, Omul care l-a ucis pe Don Quijote a cunoscut cinci tentative de a fi realizat.
În cele din urmă, după ce a dat peste o nouă echipă de producători, Gilliam a anunțat, în 2017, reluarea filmărilor, de data aceasta cu altă distribuție: Jonathan Pryce în rolul lui Quijote, Adam Driver (Kylo Ren din seria Star Wars) și Olga Kurylenko. Câteva alte mici necazuri mai târziu, filmul era terminat iar Gilliam se pregătea de o premieră în afara competiției la Cannes. Dar…
Noul Nemesis al lui Gilliam este Paulo Branco, care, dacă ce s-a spus despre el este adevărat, se dovedește a fi un mare nemernic.
Branco i-a promis lui Gilliam, în 2016, cele 16 milioane de euro necesare pentru finalizarea filmului. Gilliam avea să constate că toți cei care îl preveniseră cu privire la producătorul portughez aveau dreptate. Branco a încercat să-i smulgă lui Gilliam controlul deplin asupra filmului, iar studiourile Amazon au renunțat să mai susțină producția din cauza reputației acestuia. Situația s-a deteriorat rapid din cauza pretențiilor lui Branco, care nici n-a mai făcut rost de banii promiși și a sfârșit prin a opri filmările. Gilliam a fost atât de supărat, încât a suferit un atac de cord.
Acum, în 2018, Branco a revenit la atac și s-a adresat justiției, încercând să blocheze premiera filmului pe Croazetă, pretinzând că drepturile asupra filmului îi aparțin. În primă fază, justiția franceză i-a dat dreptate. Gilliam a făcut recurs, justiția urmând să se pronunțe definitiv pe 15 iunie.
Festivalul de la Cannes, prin reprezentanții săi, a luat partea cineastului în vârstă de 77 de ani, criticând „intimidările“ și „afirmațiile defăimătorii“ ale avocatului lui Paulo Branco. „Suntem de partea lui Gilliam, fiindcă știm cât de important este pentru el acest proiect, care a cunoscut atâtea vicisitudini. Este mai important ca niciodată să ne amintim că artiștii au nevoie să fie susținuți, nu atacați“, au declarat Pierre Lescure, președintele, și Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului. Numai că, iarăși, distribuitorul american al filmului, anume Amazon, s-a retras din proiect.
În cele din urmă, Omul care l-a ucis pe Don Quijote era să îl ucidă pe Terry Gilliam. Epuizat de atâtea bătălii, cineastul a suferit zilele trecute „un fel de“ atac vascular cerebral. Din fericire, a ieșit din spital și a anunțat triumfător: „N-am murit încă, voi fi la Cannes, la premieră“.
Iar justiția a decis ca, totuși, Omul care l-a ucis pe Don Quijote să fie prezentat la închiderea festivalului, pe 19 mai, și să fie difuzat în cinematografele franceze.
Asta dacă până pe 19 mai nu va lovi un asteroid, totuși, sudul Franței.