Câteva sute de mașini s-au încolonat sâmbătă din Moldova către București. Mesajul exprimat de locuitorii din această parte a țării s-a dorit a fi unul puternic, după ce politicienii au tot socotit zona de nord-est a țării o tarla de unde se culeg în voie voturi.
Este pentru prima dată când societatea civilă reușește o acțiune de o asemenea amploare. Pentru că nu e simplu, mai ales că oamenii au problemele lor, nu prea au timp și nici chef de acțiuni civice care să dureze 24 de ore, iar în plus sunt puțini cei care mai cred în succesul acțiunilor de stradă.
Să mobilizezi atâtea forțe, să reușești să convingi atâția oameni să renunțe la weekend și să scoată bani din propriul buzunar pentru benzină și mâncare, e o performanță.
Doar partidele mai pot să conjuge un asemenea efort, diferența fiind aceea că autocarele sunt plătite de filiale, pachețelul cu mâncare e asigurat, iar oamenii trebuie doar să bată din palme și să voteze așa cum trebuie la vreun congres.
Are vreun efect protestul motorizat de sâmbăta trecută? Rămâne de văzut. Media națională n-a putut ocoli subiectul, televiziunile au transmis câte ceva în direct, astfel că mesajul a ajuns unde trebuie. Un prim punct câștigat de moldovenii plecați în marșul către Capitală. Un ajutor nesperat a venit de la primarul capitalei, Gabriela Firea, care prin gestul copilăresc de a nu lăsa coloana de la Iași să intre în Piața Victoriei a ridicat miza unei acțiuni care risca să nu aibă atât de multă vizibilitate. În definitiv, după 10 ore pe drum, cât ar fi stat moldovenii în Piața Victoriei? E adevărat că s-ar fi creat ceva disconfort, că zona ar fi fost blocată de atâtea autovehicule, dar deranjul putea fi totuși gestionat cu ușurință. Numai că, doamna Firea, moldoveancă și ea, a ținut cu tot dinadinsul să se facă utilă partidului, jucându-se cu nervii unor oameni, care nu veniseră în excursie în capitală.
Cert este că la Iași s-a pornit o mișcare pentru autostradă, cu oameni de diverse profesii, dar cu același interes: să poată ajunge cât mai rapid din Moldova la granița de vest a țării sau din Moldova către sud.
Ce urmări concrete va avea protestul de sâmbătă? Este presiunea suficient de puternică, astfel încât guvernul PSD să decidă că în sfârșit a venit vremea faptelor? În acest moment e prematur să tragem concluzii, dar, la cum îi știm pe politicieni, am înclina să spunem că mai degrabă nu.
Auzim deja aceleași povești, după ce ani în șir ni s-a tot spus că autostrada Iași-Târgu Mureș reprezintă o prioritate.
La doar trei zile după plimbarea moldovenilor la București, comisarul european Corina Crețu s-a aflat la Bacău, unde a făcut câteva referiri la autostrada est-vest. Declarațiile sale nu lasă loc nici unei interpretări, sunt clare și ferme, dar din păcate arată unde suntem. Doamna Crețu spune că autoritățile române n-au depus la Bruxelles nici un proiect major de infrastructură pentru Moldova. Cu alte cuvinte, pe birourile oficialilor europeni nu apare nici măcar desenul autostrăzii.
„Din păcate nu au fost transmise la Comisia Europeană proiecte majore de transport pe această regiune. Așteptăm și suntem dispuși, dacă autoritățile române vor considera, am înțeles că vor depune pentru porțiunea Târgu Neamț – Ungheni, dar noi suntem dispuși să finanțăm din Programul Operațional Infrastructură Mare și Târgu Mureș – Ditrău – Iași. Aceasta este decizia autorităților naționale dacă vor depune aceste proiecte la Comisia Europeană. Eu v-am spus ce am primit până acum, nu avem proiecte majore pe această regiune“, a spus Crețu, într-un dialog cu cetățenii.
Alături de ea se afla Rovana Plumb, ministrul Fondurilor Europene, un reprezentant de marcă al PSD. Inclusiv Corina Crețu provine din PSD, dar se vede că haina de comisar european e cu totul altceva decât paltonul roșu de la casa de modă din Kiseleff.
PSD a câștigat alegerile în noiembrie 2016. Au trecut de atunci 18 luni, dar între timp nu s-a mișcat nimic. Bruxellesul ne transmite că sunt bani, că așteaptă proiectul, dar că pentru asta mai trebuie să existe și cineva să-l facă.
Pe de altă parte, am remarcat și declarația vicepremierului Viorel Ștefan din această săptămână, care spunea că tronsonul Ungheni-Iași-Târgu Neamț ar putea fi realizat pe noua legislație a parteneriatului public-privat. De ce prin această modalitate, dacă tot europenii spun că sunt gata să finanțeze întreg proiectul? La întrebarea asta ar trebui să răspundă adevăratul premier al României, Liviu Dragnea, atunci când va veni la Iași. Dacă va mai veni.