Festivalul Internațional de Teatru de la Edinburgh va etala, între 3 și 27 august, ediția cu numărul 71, sub constatarea poetică „It takes more than one language to tell a story“. E un vers din poemul Treshhold, scris de Jackie Kay și citit, în iulie 2016, la ședința de deschidere a parlamentului scoțian, fiind primul poem scris după ce Kay a fost declarată poet național, o versiune modernă a makar-ului, poziție altădată similară poetului de curte.
Manifestarea se va deschide cu salutul oficial „Welcome world!“, un salut care include subtil descrierea internațională a acestui Festival cunoscut în toată lumea. Organizatorii zic că artiștii vin din 40 de țări, iar spectatorii din peste 80. Seara inaugurală a programat un eveniment grandios, în aer liber, care va conecta prezentul la istoria de acum un veac, de la finalul Primului Război Mondial. Spectacolul digital intitulat Five Telegrams este o coproducție Edinburgh Internațional Festival, BBC Proms și 14-18 NOW: WWI Centenary Art Commissions și are în vedere faptul că 2018 este Anul Tineretului în Scoția, dar și al Centenarului, propunându-și să devină un punct de plecare în reflectarea câtorva aspecte esențiale din istoria sângeroasă a Marelui Război.
Realizatoarea Anna Meredith s-a documentat temeinic în Muzeul Imperial al Războiului, concentrându-se, printre altele, asupra câtorva telegrame trimise de tinerii aflați pe front în urmă cu mai bine de un secol. Viziunea compozitoarei Anna Meredith, cunoscută ca artist interesat de aria muzicii clasice, dar și pop și electronice, se combină creativ cu momente live, cu elemente multimedia, de visuals fiind responsabili cei de la 59 Productions, care au gestionat creativ și festivitatea din deschiderea Jocurilor Olimpice din 2012 de la Londra. Scenariul atinge teme diverse, care se întretaie, precum „coduri și mașini, cenzură, propagandă și reconciliere“, cum se precizează în textul de prezentare. Five Telegrams se va juca deja pe 13 iulie la Albert Royal Hall, Londra, apoi pe 3 august, la Edinburgh, în Festival Square.
O poveste despre dragoste incestuoasă, crimă și vinovăție
Alte puncte de maximă atractivitate ale programului sunt cele trei producții rezultate din rezidența de care a beneficiat Bouffes du Nord, teatrul parizian al lui Peter Brook. Teatrul acesta semi-părăsit, ușor degradat, marginal ca plasare, l-a atras pe Brook care căuta, la debutul anilor ’70, un mediu potrivit pentru ceea ce urma să devină un centru experimental internațional, laboratorul câtorva dintre cele mai importante producții din vremea aceea.
Acum, Brook însuși a imaginat spectacolul The Prisonier, împreună cu Marie-Hélène Estienne și o distribuție multiculturală. Cinci actori din Sri Lanka, India, Rwanda și Marea Britanie joacă în această creație preocupată de tema dreptății, a justiției, a celor care-o decid. Brook a declarat că ideea i-a venit de la un fapt real neobișnuit la care a asistat cu decenii în urmă în Afganistan, înainte de războaie, când un om stătea în fața unei închisori, aceasta fiind pedeapsa pe care trebuia s-o ispășească. Scenariul și spectacolul realizate de regizor în luna martie, când a împlinit 93 de ani, se plasează undeva într-o zonă a miturilor în care sunt inserate și elemente ale prezentului. E o poveste despre dragoste incestuoasă și crimă, vinovăție, ispășire. Spectacolul a avut premiera chiar la Bouffes du Nord, în cadrul acela special ca arhitectură teatrală și ambianță.
Tot parte a acestei rezidențe creative este și Opera cerșetorilor și La maladie du mort după Marguerite Duras, acesta din urmă realizat de celebra Katie Mitchell. Regizoarea britanică combină teatrul și filmul, jocul live al actorilor devenind film în timp real, proiectat pe un ecran unde se vede filmarea în scenă a spectacolului viu și translarea lui în virtualitatea cinematografică. Echipa de creație include artiști din Marea Britanie, Franța, Islanda și Germania, iar nuvela a fost adaptată pentru scenă de Alice Birch.
The Fringe, cea mai amplă desfășurare de forțe creatoare
În 1947, anul primei ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Edinburgh, opt companii care n-au fost invitate de organizatori au decis să participe totuși și ele și uite așa s-a născut Edinburgh Festival Fringe. Pe scurt, în 71 de ediții The Fringe a ajuns să fie cea mai amplă desfășurare de forțe creatoare din toate genurile, spectacole pentru toate gusturile, cu artiști foarte cunoscuți sau anonimi, care propun toate formele artistice posibile. În 2017, The Edinburgh Festival Fringe a durat 25 de zile și a inventariat 53.232 de reprezentații a 3.398 spectacole, găzduite de 300 de săli. Fringe s-a născut și s-a dezvoltat odată cu secțiunea oficială, iar de organizat s-a organizat în 1958, când a fost înregistrată The Festival Fringe Society.
Actul fondator este redactat în spiritul care a guvernat dintotdeauna Fringe, iar Asociația nu se amestecă niciodată în verificarea sau intervenția de vreun fel în constituirea programului. Fringe este o platformă deschisă tuturor acelora care doresc să-și prezinte creația ochiului public ori specialiștilor. „To this day that policy remains at the core of our festival and we’re proud to include in our programme anyone with a story to tell and a venue willing to host them.“
Edinburgh e un oraș cultural autentic, iar asta mărturisesc cele șase festivaluri internaționale din fiecare vară (din iunie până la finele lui august): Festivalul Internațional de Film, Jazz and Blues Festival, Art Festival, The Royal Military Tattoo, Festival Fringe, International Book Festival. Pe parcursul întregului an, în urbe sunt 11 festivaluri în total.