„Sintem intr-o masura asemenea unor dinozauri”, spunea ea ironic. In acelasi rar interviu, cu „Le Monde de la Musique”, Martha Argerich punea in cauza sistemul de invatamint: „Indiscutabil, in conservatoare trebuie sa se acorde o mai mare importanta improvizatiei decit aranjamentelor.
Astazi, pe de o parte, exista persoane specializate in Studiile lui Chopin, pe care le cinta foarte bine si, pe de alta, oameni care compun muzica de film sau muzica de popularitate si care nu sint muzicieni prea buni. Nu toata lumea are vocatia sa cinte toate studiile lui Chopin, dar mult mai multi oameni ar trebui sa aiba acces la o buna educatie muzicala”.
Educatia muzicala a Marthei Argerich, nascuta in 1941, a inceput in Argentina si s-a perfectionat in anii ’50, in preajma lui Friedrich Gulda, la 16 ani obtinind premiul concursului international de la Geneva. Astazi, la virsta la care doreste sa-si transmita mai departe arta, Argerich cultiva in jurul ei un cerc de tineri elevi, nu neaparat numai pianisti, pe care i-a sustinut lansindu-le discurile de debut la EMI si carora le ofera scena sa se afirme in proiecte complexe. Probabil cel mai cunoscut in Europa este Progetto Martha Argerich, festivalul anual ce are loc la Lugano, in Elvetia. Inregistrarile Festivalului sint difuzate live de radioul italian si elvetian, iar doua seturi de discuri apar anual, incepind din 2002, sub eticheta EMI. Unul, cuprinzind totalitatea inregistrarilor, este distribuit numai profesionistilor si participantilor la Festival, cel de-al doilea, cu extrasele considerate cele mai reprezentative, este comercializat public.
In interviul amintit, din 2002, ea isi explica preferintele muzicale: „Exista oameni, ca pianistul Ivo Pogorelich, care sint suverani pe plan instrumental si discutabili pe plan muzical, care scapa consensului, dar care ma intereseaza. Exista si pianisti care degaja ceva cu totul unic pe plan artistic, fara sa fie neaparat ortodocsi in plan muzical. Pot fi sensibila la ei. Desigur, ideal este un amestec al calitatilor. Poti fi muzical si indraznet. Temperamentul, personalitatea puternica a unui artist sint ceva aparte, dar orice personalitate puternica trebuie sa aiba o maniera naturala si spontana de a simti muzica. a…th Muzica clasica este o constringere. Trebuie sa fii fidel textului si sa-ti iubesti compozitorul. Altfel, mai bine faci altceva sau compui”.
Supusa chestionarului lui Proust de catre una din fiicele sale, Martha Argerich raspunde ca ii are drept compozitori preferati pe Chopin, Schumann, Beethoven si Prokofiev. Cu Chopin revenea in scena, cistigind in 1965 concursul de la Varsovia, impreuna cu premiul radioului polonez pentru cea mai buna interpretare a Valsurilor si Mazurcilor. Discografia ei schumaniana este, probabil cea mai impresionanta si completa comparativ cu a altor compozitori. Pe Beethoven si Prokofiev ii cinta pe alese, si surprinde, poate, ca nu are in programe decit primele trei concerte beethoveniene si doar doua dintre sonate. Nu acelasi lucru se intimpla cu muzica de camera beethoveniana, unde integrala sonatelor de vioara impreuna cu Gidon Kremer sau cea a sonatelor de violoncel cu Misha Maisky sint neaparat de ascultat.
O personalitate cu un psihic aparte, Martha Argerich nu a mai cintat decit in mod cu totul exceptional intr-un recital solo din 1978. Un motiv in plus ca vechile discuri, adesea piratate din concerte live, sa-i fie tezaurizate de catre fideli. In schimb, vorbeste despre placerea de a face muzica de camera, „foarte importanta. Ii incurajez pe toti muzicienii sa o faca, fiindca este magic sa respiri impreuna cu naturi atit de diferite”. Intre cei cu care a cintat, naturile diferite, sint violonistii Itzhak Perlman, Ruggiero Ricci, Yvry Gitlis, bunii ei prieteni, Kremer si Maisky sau, in duo, cu pianistii Nelson Freire si Alexandre Rabinovich. In ultimii ani, preferintele s-au indreptat spre mai tinerii frati violonistul Renaud si violoncelistul Gautier Capucon sau spre pianista Lilya Zilberstein. Merita sa vedeti ultimul ei concert pe DVD, aparut anul acesta la casa TDK, „O seara de pian cu Martha Argerich”, la festivalul international de La Roque d’Antheron din 2005. Veti intra intr-un intreg univers si, poate, o veti admira si iubi asemenea mie.