
Moderatorul evenimentului a fost presedintele ICR, Horia-Roman Patapievici, iar invitati Daniel Mitulescu, director Metropolis Film, Dan Burlac, producator Saga Film, Mihai Fulger, critic de film, si Liviu Chelcea, directorul Centrului de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii (CSCDC).
Interventia cea mai contestata de catre cei prezenti in sala a avut-o Mihai Fulger, care a sustinut ca romanii nu mai vin la cinema din cauza criticilor de film, care nu reusesc sa refaca legatura dintre spectator si aceste productii. Mai mult, lipsa unei reviste de cinema ar fi o alta cauza, in viziunea lui Mihai Fulger, pentru absenta publicului.
Mai mult pragmatism si mai putin romantism
Pe de alta parte, Daniel Mitulescu a precizat ca un film romanesc nu-si scoate banii in tara si pentru asta e important sa iasa in strainatate. „Tocmai de aceea, este esential pentru un regizor sa-si creeze o identitate prin festivaluri, pentru ca aceasta imagine ii foloseste mai departe. Prezenta la un festival ridica pretul unui film cu 30-40%, iar cronicile aferente aduc notorietate”, a intarit si Dan Burlac.
Producatorul a explicat ca un film de festival poate cistiga pina la 300.000 de euro din difuzare in sali de cinema, la televiziuni si pe DVD-uri, in timp ce o pelicula care nu a intrat intr-un concurs ajunge la doar 30-40.000 de euro. De aceea, au sustinut o parte dintre cei prezenti, nu e nici o rusine sa participi la festivaluri internationale. „Deja cinema-ul romanesc are o notorietate atit de puternica, incit producatorii din afara au cumparat viitorul film al lui Horatiu Malaele, Nunta muta, fara sa mai citeasca scenariul”, a afirmat Dan Burlac.
O alta concluzie a fost ca s-ar impune mai mult pragmatism si mai putin romantism in producerea de filme, iar o buna solutie pentru revitalizarea difuzarii acestora ar fi reinvierea, cel putin pentru o perioada, a caravanelor cinematografice.
Pe ultimul loc in Europa
Liviu Chelcea a prezentat un studiu al CSCDC din care reiese ca Romania este pe ultimul loc in Europa ca numar de cinematografe, numar care s-a diminuat de 7 ori din 1995. „Mai exista doar 85 de cinematografe in tara, fara a lua in considerare tendintele recente de contrare a salilor in mall-uri”, a explicat directorul. Cel mai prost la acest capitol stau sud-vestul tarii si Oltenia, in timp ce pe primul loc se afla Bucurestiul si judetul Ilfov.
In schimb, la nivelul Uniunii Europene, in 2006 se inregistreaza o tendinta de crestere a numarului de spectatori cu 3,6%.