Insa in era ecranelor cu cristale lichide si calitate masurata doar in megapixeli, micul Smena a devenit un simbol aproape opus comunismului: pentru un grup de fotografi entuziasti, instantaneele surprinse in culorile patinate ale camerelor foto rusesti reprezinta insusi stilul de viata occidental.
Societatea Lomografica aduna in jurul ei mii de fani ai camerelor foto rusesti, a caror misiune este sa descrie lumea prin cit mai multe instantanee surprinse nu conteaza unde, cum si cind. Numele de „lomografic” vine de la o sora mai mica a celebrelor camere Smena – Lomo LC-A, un aparat ieftin rusesc, descoperit de Occident imediat dupa caderea Cortinei de Fier si iubit pentru fotografiile sale pline de culoare, nuante neasteptate sau ceata neintentionata, dar plina de efect.
Din punct de vedere tehnic, lomografiile au probleme de supraexpunere, suprasaturare, de contraste si tonuri. Pe hirtie apare insa altceva: imagini mai inchise inspre margini, scaldate in lumini placute si un pic estompate, de parca ar fi privite prin vizorul altei lumi. Sint fermecatoare si fruste.
Miscarea a fost pornita de un grup de austrieci, care si-au cumparat intr-o excursie la Praga primul lor aparat Lomo LC-A, cu o suma ridicol de mica pentru ei. Fotografiile, realizate neglijent la petrecerile lor, s-au dovedit a avea un farmec aparte. Prieteni, rude si oameni necunoscuti au inceput sa ceara si ei astfel de aparate, inca greu de gasit la inceputul anilor ’90, iar tinerii au facut mai multe expeditii la Moscova pentru a cumpara, de multe ori de la comercianti la negru pescuiti din fata magazinelor, aparate foto ieftine.
Instantaneele nimicului
Lomografia a devenit rapid nu o tehnica fotografica, ci o filosofie. Pozele surprind maruntisurile vietii de zi cu zi: o pereche de picioare de dama elegant incaltate in pantofi cu toc, nasuri roz de pisicute, un bibelou pierdut prin iarba, un salt in apa, un soldat, o vitrina, un autoportret realizat de deasupra capului, o banca, un sarut – orice poate fi subiectul unei lomografii.
In 1994, proaspat infiintata Societate Lomografica a realizat in paralel doua expozitii de lomografii – una in New York, cu instantanee din viata ruseasca si una in Moscova, cu fotografii de peste Ocean. Dupa citeva intilniri cu directorii fabricii producatoare din St. Petersburg LOMO (Leningradskoye Optiko-Mechanichesckoye Obyedinenie), societatea a devenit unicul exportator de camere foto Lomo LCA. Monopolul comercial a stirnit oarecare controverse, iar lomografia a fost de atunci suspectata ca nu este decit o strategie foarte eficienta de marketing, care convinge oamenii sa cumpere aparate foto de o calitate indoielnica la pre-turi exorbitante si sa realizeze fotografii cu un minim efort cerebral.
Pasiunea pentru lomografii continua sa se extinda, dincolo de controverse. La inceputul lunii octombrie, in Londra a avut loc o noua expozitie Lomo, care a adunat peste 100.000 de fotografii din toata lumea, expuse pe 1.365 de panouri. Sau, cum i-a placut PR-ului societatii sa spuna, a fost expus cel mai vast instantaneu al lumii realizat vreodata.
Cele zece reguli ale lomografiei
» Ia-ti Lomo cu tine, oriunde mergi si oricind pleci.
» Foloseste-l oricind, zi sau noapte.
» Lomografia nu este o intruziune in viata ta, ci o parte a ei.
» Fa fotografiile de la nivelul soldului.
» Apropie-te de obiectul fotografiat cit de mult poti.
» Nu sta pe ginduri.
» Fii rapid.
» Nu trebuie sa stii dinainte ce ai capturat pe film.
» Nu trebuie sa stii nici macar dupa.
» Nu-ti bate capul prea tare cu aceste reguli.