La aproape un secol de la prima apariție, cel mai celebru reporter din lumea benzilor desenate rămâne vedetă.
Succesul lui Tintin rămâne o performanță greu de egalat. Personajul inventat de belgianul Hergé în 1929 continuă să fie extrem de popular în întreaga lume, deși ultimul album cu aventurile sale, Tintin et les Picaros, a apărut în 1976. Asta fiindcă Hergé, spre deosebire de alți confrați, nu a fost de acord ca opera sa să fie continuată de alți autori după dispariția sa.
„Sunt multe lucruri pe care asistenții mei le pot face fără mine și chiar mai bine decât mine“, spunea Hergé. „Dar, ca să îi dai viață lui Tintin trebuie să dai viață și căpitanului Haddock, și profesorului Tournesol, și celor doi Dupont, iar asta sunt convins că numai eu pot să o fac. Tintin sunt eu, exact așa cum Flaubert spunea «Madame Bovary, c’est moi!».“
Și totuși Tintin se vinde și astăzi foarte bine, în ritm de 3-4 milioane de albume pe an, dintre acestea 1,5 milioane numai în China. În total, albumele cu Tintin s-au vândut în 250 de milioane de exemplare, dintre care 128 de milioane au apărut numai în limba franceză.
Deși, în general, adulții par a fi cei care sunt mai atașați de universul lui Hergé, opera acestuia are priză la toate generațiile. Pare oarecum surprinzător pentru un observator contemporan, fiindcă atât acțiunea albumelor, cât și decorurile, costumele, maniera de a face bandă desenată a lui Hergé rămân complet ancorate în era în care a creat. Cu toate acestea, opera belgianului este considerată astăzi mai mult artă modernă, iar planșele originale semnate de el se vând la licitații pentru mici averi.
Cum s-ar putea explica această fascinație pe care o exercită un personaj de bandă desenată atât de „bătrân“? Benoît Mouchart, directorul editorial al editurii Casterman, care publică opera lui Hergé, și specialist în opera acestuia, are câteva explicații.
Benoît Mouchart crede că succesul constant al seriei se datorează, pe de o parte, faptului că Hergé lucra intens pentru a povesti fiecare aventură foarte limpede din punct de vedere vizual. „Hergé își spunea poveștile în primul rând prin imagini și poate că de asta opera lui rezistă în timp“, spune el. „Astfel, un tânăr cititor de acum 90 de ani sau un tânăr cititor de astăzi înțelege imediat paginile unui album Tintin doar privindu-le, înainte de a citi și textul. Prin urmare, această grijă constantă pentru lizibilitatea imaginilor l-a făcut pe Hergé ca, deseori, să deseneze ideea unui obiect sau unui eveniment, ceea ce făcea ca orice referire, precisă la origine, să se transforme în ceva mult mai general, universal.“
Pe de altă parte, Tintin însuși, crede directorul editorial Casterman, nu este cu adevărat un personaj, ci e o abstracție: „Tintin este o idee de perfecțiune, de virtute, de curaj, de loialitate, de prietenie, aproape «dezîncarnat». Hergé spunea că Tintin este o mască pe care oricine poate să o poarte. Deci Tintin sunt cititorii, este Hergé, sunt eu. Fiecare cititor devine Tintin într-o oarecare măsură, în măsura în care Tintin este mai mult o idee decât un personaj. Ceea ce îl umanizează pe Tintin este faptul că celelalte personaje, care îl înconjoară, sunt pline de defecte, deci mult mai interesante“.
Astăzi, drepturile asupra lui Tintin sunt gestionate cu intransigență de societatea Moulinsart, condusă de văduva lui Hergé și de către soțul acesteia, Nick Rodwell. Moulinsart se pregătește pentru anul 2054 când, conform legii, Tintin va intra în domeniul public. Dar Moulinsart nu ascunde că vrea să găsească o soluție pentru ca marca Tintin să rămână în proprietatea sa. Singura cale prin care pot respecta și legea, dar și să asculte de dorința lui Hergé ar fi ca, până atunci, să scoată la iveală un album inedit cu Tintin realizat chiar de autorul acestuia. Un astfel de album ar putea fi Tintin et le Thermozéro, aventură începută de Hergé împreună cu alt mare autor BD, Greg, în anii ’60, album despre care se știe doar că nu a fost niciodată terminat. Dar cine știe ce surprize se pot ascunde în seiful societății Moulinsart?
Până atunci, dovadă că Tintin este în continuare viu, echipa Steven Spielberg – Peter Jackson tocmai a anunțat că va realiza o a doua adaptare a albumelor lui Hergé. Un al doilea episod al unei trilogii în imagini de sinteză care vine la destulă vreme după un prim capitol regizat de Spielberg în 2011.