Un roman despre identitate, in care este analizata, la fel ca si in Insuportabila usuratate a fiintei de Milan Kundera, legatura dintre corp si suflet. Una dintre temele majore al romanului lui Gabriel Chifu, ca si in cazul lui Kundera, este decantarea unor anumite aspecte legate de „conditia umana”, aspecte deghizate de catre comunism, doctrina care, prin excelenta, vinde iluziile kitsch-ului.
Si Tereza, din Insuportabila usuratate a fiintei, si Anne, din Relatare despre moartea mea, isi dispretuiesc, in anumite momente si din motive diferite, corpul: in cazul Terezei, oroarea fata de propriul corp vine dintr-o repulsie provocata de asemanarea cu mama sa, in cazul Annei, dispretul e produs de o sarci-na nedorita (reala sau inchipuita), o sarcina de care nu se poate scapa, o sarcina imposibila, o sarcina in urma unui „viol repetat, nebunesc”, violul din momentul X, al fugii din tara, violul granicerilor sirbi.
Atunci cind corpul tradeaza sufletul, nu poti decit sa-l dispretuiesti, sa-ti fie scirba de el. Unde incepe si unde se sfirseste eul?, Cum disociem eul de imaginea lui?, Cum se poate supravietui in imparatia kitsch-ului? sint intrebari pe care le aduc in discutie cele doua romane, care pot fi numite si romane ale identitatii.
Personajele lui Gabriel Chifu sint mereu pe drumuri
Romanul lui Gabriel Chifu incepe cu un Prolog „in care este descrisa o scena cu doua tinere femei care se plimba pe strazile orasului Praga”. Cele doua femei, Anne si Patricia, parasisera Canada si „umblau haihui prin Europa”. Anne Wellington este numele canadian al romancei Ana-Cristina, fugita din tara dupa examenul de licenta. La Toronto, Ana-Cristina il intilneste pe Tom Wellington, un barbat de vita nobila, cu o avere uriasa, care-i devine in scurt timp sot. Ana gaseste alaturi de Tom linistea si bunastarea dupa care tinjea in Romania. Relatia celor doi soti este una nonconformista, in care Anne se poate bucura de toate libertatile: are un amant si o amanta, duce o viata independenta, fara ca sa dea prea multe explicatii. Totul se schimba atunci cind in viata lui Anne apare anonimul domn N., cel care isi „depoziteaza viata in cuvinte” in mail-urile trimise de la Paris, oras al exilului, Turnul Babel al singuratatii si al ratacirilor. De aici incepe intreaga poveste. Anne pleaca in cautarea domnului N. la Paris. In Paris, cautarea esueaza, iar Anne este nevoita sa se intoarca in Canada.
Intr-un Eseu despre singuratate, semnat de Tiberiu Naumescu, Anne recunoaste unele pasaje din mail-urile primite de la domnul N. Hotaraste sa se intoarca in tara pentru a-l cauta pe autorul Eseului. Cautarea lui Tiberiu Naumescu este si o calatorie in viata sa trecuta: copilaria, lipsa tatalui, adolescenta, prima iubire, liceul, facultatea si apoi fuga din tara, chinurile la care a fost supusa de catre comandantul granicerilor romani, violul din vama sirbeasca, episodul din tabara de tigani din Italia, iar apoi salvarea canadiana.
Personajele lui Gabriel Chifu sint mereu pe drumuri, intr-o continua calatorie, intr-un exil neintrerupt: „Toata calatoria asta smintita, fara capat, calatoria ca o fuga a Annei de ceva amenintator si neprecizat sau mai degraba o fuga a sa de sine insasi, toata calatoria asta era, practic, tocmai urmarea crizei prin care trecea Anne si era, totodata, forma la vedere prin care se manifesta aceasta criza…”. Sub mastile pe care le poarta anonimul domn N. (Tiberiu Naumescu, Corneliu Golam, securistul sau violatorul, invalidul sau profesorul) descoperim figura tragica a exilatului, a „extracomunitarului” marginal, a strainului care-si trage valiza dupa el pe strazile exilului. In aceasta valiza, la fel ca eroii lui Samuel Beckett, personajul lui Gabriel Chifu isi duce cu sine propria viata. Revolta strainului este un refuz „trist si somnolent” al trairii, venit mult prea tirziu, un refuz al incercarii mecanice de a ramine nu in viata, ci in „sub-viata”. Aflam din romanul lui Gabriel Chifu ca singuratatea este reeditata continuu, are mereu o „editie” noua, fiindca „singuratatea prolifereaza, mereu si mereu isi scrie pagini noi, surprinzatoare, socante chiar, singuratatea este foarte inventiva, creatoare, rasare de unde nu te astepti…”.
Gabriel Chifu, Relatare despre moartea mea,
colectia „Fiction Ltd”,
Editura Polirom, 2007, 29.95 lei