Cititorul, pe care scriitorul de la ziar si-l cunoaste poate mai bine decit ceilalti scriitori, se recunoaste si se simte reprezentat in aceste texte scurte si ironice. Exista chiar un anumit contract, o promisiune care trebuie respectata in fiecare zi, intre „scriitorul de la pagina 3” si cititorii sai. Scriitorul cu o rubrica permanenta la ziar ajunge poate mai repede la cititorii sai, el are certitudinea si constiinta faptului ca este citit in fiecare zi. „As vrea sa pot asculta gindurile oamenilor”, spune scriitorul intr-una din povestirile sale de dimineata, cu titlul „Saracu’, e ala care scrie!”.
„Deocamdata, pot sa ascult doar gindurile mele. E ca si cum as avea doua minti, una care emite si alta care analizeaza si decide daca ideile ce-o bintuie pe cealalta sint destepte sau cenusii, lipsite de un inteles major. Una seamana, iar alta culege.” Mereu de veghe la granita dintre drama si anecdota, Tudor Octavian este un „romantic ironic”, asa cum il numeste Nicolae Manolescu. Povestirile sale sint pline de indivizi obisnuiti, chiar mediocri, pe care autorul ii transpune intr-o adevarata comedie umana, imbibata de sarcasm, de grotesc, de cinism si uneori de absurd. Intocmai precum in scrierile caragialiene, in scurtele povestiri ale lui Tudor Octavian intilnim si latura tragica a comediei.
A reusit sa impuna si la noi meseria de scriitor la ziar
Textele „scriitorului de la pagina 3”, publicate in perioada 1 iunie 2006 – 1 august 2007, au fost reunite intr-un volum care a aparut in luna decembrie, cu titlul Povestiri la cafeaua de dimineata. Povestirile sint traversate de o multime de personaje, reale sau imaginare, politicieni, oameni de afaceri sau simpli locuitori din vechile blocuri comuniste, lipite acum cu buline rosii. Locatarii lui Tudor Octavian seamana foarte mult cu cei ai lui Petru Cimpoesu din Simion liftnicul. Povestirile sint vesele, unele melancolice, simtindu-se atit influenta lui Caragiale, cit si cea a lui Cehov. Se pare ca prin aceste povestiri scurte, imbinind vigilenta jurnalistica cu literatura, Tudor Octavian a reusit sa impuna si la noi meseria de scriitor la ziar, gasind totodata si o formula pe placul cititorului grabit, care-si gaseste un scurt ragaz si pentru literatura la cafeaua de dimineata. Unii ar putea spune ca acest cititor grabit este de multe ori unul consumist, pentru care scriitorul de la ziar trebuie sa faca anumite concesii estetice, anumite compromisuri. Tot ce este posibil, insa unele din povestirile lui Tudor Octavian il pot multumi chiar si pe cel mai pretentios cititor.
Romania postdecembrista, in care „multe lucruri par firesti doar pentru ca se intimpla”, pare a fi „complet demontabila”, asemenea statuii Victoria, din Piata Victoriei, statuia cu bratul drept „indreptat entuziast catre viitor”, pe care il fura un tigan si-l vinde la fier vechi. Dupa ce tiganul fura si bratul sting al statuii, „Primaria s-a sesizat si i-a comandat artistului patru miini: doua de pus in locul celor furate si doua de rezerva. Sculptorul si-a dat silinta si, in numai trei saptamini, cele patru miini erau gata. Numai ca, de bucurie sau de prea multa foame, a murit. Iar imputernicitul cu miinile din partea contabilitatii i-a insurubat statuii doua brate stingi. Surubul e surub, nu-i pasa cine umbla cu cheia”. In dezordinea de dupa Revolutie, romanii au inceput sa alerge in toate partile dupa „talonul magic”, dupa promotii sau dupa afaceri care sa-i imbogateasca peste noapte. La un moment dat au inceput chiar sa se inchine „la Victoria demontabila ca la o martira”, facindu-si semnul crucii cind treceau pe linga ea. Mai tirziu, dupa moartea tiganului, urmasii sai au inceput sa taie si ei cu bomfaierul bucati din statuie, mutilind-o pina ce turistii straini au vazut in statuia Victoriei o opera abstracta.
„Victoria complet demontabila” este doar una dintre Povestirile la cafeaua de dimineata ale lui Tudor Octavian, care se numara printre putinii scriitori romani care reusesc, cu inteligenta si talent, sa te faca sa rizi.
Tudor Octavian, Povestiri la cafeaua de dimineata, colectia „Ego. Publicistica”, Editura Polirom, 2007, 27.95 lei