Sarbatorile au scos la iveala, in romani, un nou strat al personalitatii: hiperEul, pentru care Raiul are porti automate si se numeste hipermarket.
Cumparaturi fericite!
Investitorii din lumea intreaga au privit cu entuziasm isteria in masa din hipermarketurile romanesti din perioada sarbatorilor: cosuri umplute ochi, trafic jamuri de carucioare aflate bara la bara mai ceva ca pe DN1, provizii facute de parca s-ar fi dat avertizarea de uragan, cozi cu certuri care aminteau de carnea care se dadea „pe sub tejghea”, casierite aflate in pragul clacarii nervoase, programe prelungite mult dupa miezul noptii. De la hipermarket au fost cumparate cadourile-maruntis pentru cunostinte, plusurile dragalase pentru copii, auto-cadourile si toate decoratiile de Craciun care se asortau cu perdeaua.
Deja in prima zi de Craciun, luminatii cu prescurtare de CEO facusera o analiza SWAT si au anuntat noi investitii: inaugurarea a 35 de hipermarketuri, 45 de supermarketuri si 90 de magazine de discount, precum si doua unitati cash&carry. Si asta fata de anul trecut, numarul hipermarketurilor a crescut cu 50 de procente, iar un studiu realizat pentru lantul de magazine Carrefour arata ca pina in 2010 piata se va tripla.
Timpul liber, printre raioane
HiperEul se simte cel mai in largul sau printre rafturi incarcate cu etichete rosii pe care scrie PROMOTIE si gaseste linistea sufleteasca citind instructiunile de pe toate cutiile cu ondulatoare. Dilema sa este daca sa si-l cumpere pe cel care lasa parul matasos sau pe cel care ofera extravolum garantat pentru pina la 24 de ore. Si vindeca depresiile cu un tur scurt de shopping la raionul de farfurii sau odorizante de casa. Stie cu ochii inchisi in ce parte este raionul cu accesorii auto, prin care s-a plimbat vreo jumatate de ora chiar daca nu are masina.
HiperEul nu este o fiinta care nu isi lasa impulsul de shopping sa fie condus de nevoi de rind – suna mult mai bine daca analistii vorbesc de tendinta de escapism decit de dorinta de a cumpara salam la pret redus. Cumparaturile sint un hobby la fel de serios ca alpinismul. Totodata, sint si o stiinta, o ocupatie care are nevoie de un set de abilitati (precum cea de a depista dintr-o privire cel mai mic pret) si de un nas la fel de fin ca cel al investitorilor la bursa – necesar in previziunile referitoare la viitoarele reduceri de preturi. HiperEul citeste dimineata la cafea pliantele primite in cutia postala si este mereu capabil sa-ti spuna daca balsamul Cocolino cu aroma de levantica este mai ieftin la Billa sau la Kaufland. Copiii lor stiu sa spuna Carrefour inainte de „riu, ratusca, ramurica”.
Potrivit unui studiu CURS, cumparaturile sint modalitatea preferata de petrecere a timpului liber la romani, in detrimentul cartilor, al mersului la cinema, teatru sau opera, chiar si al vizitatului rudelor. 26% dintre ei fac cumparaturi de citeva ori pe luna, 17% o data pe luna, 12% de citeva ori pe saptamina, iar 4% aproape zilnic. Doar la biserica se merge mai des, dar probabil ca si acolo vor trebui in curind sa ofere discount la cumpararea icoanelor, sub presiunea clientilor cu carduri de fidelitate.