De-acum până pe la mijlocul lui noiembrie o să tot vorbim despre filme românești aproape în fiecare săptămână, pentru că așa sunt eșalonate premierele. Din ce am aflat din consultare directă cu autorii și de pe Cinemagia, 12 lungmetraje autohtone vor intra în săli. Dintre acestea, patru sunt documentare și două debuturi.
Alte 11 lungmetraje românești (incluzând două coproducții minoritare) au fost lansate până acum în acest an. Lista include trei documentare și trei filme de debut.
Dacă nu se mai înscrie nimeni (cine știe? o săptămână a rămas liberă), la sfârșitul anului am bifa 23 de premiere, la fel ca în 2018. Anul trecut a fost un an al debuturilor – din 23 de filme românești lansate, nu mai puțin de 10 au fost prime filme. De asemenea, șase au fost documentare.
În 2017 au fost lansate 19 noi filme românești, dintre care trei au fost documentare și șase debuturi.
E rost de mândrie că a crescut numărul documentarelor? E bine pentru că se diversifică oferta și publicul se învăță să vadă și documentar românesc la cinema. E problematic pentru că aceste filme luptă cu exploatarea, ca orice film românesc sau european sau de orice nație o fi. Anul trecut, Dacii liberi (de Monica Lăzurean Gorgan și Andrei Gorgan) a fost al doilea documentar românesc la box-office, dar a avut doar 3.445 de spectatori în trei săptămâni, pe când documentarul de hipermarket România neîmblânzită de Tom Barton-Humphreys (plătit de retailerul Auchan, promovat de Transilvania Film și cu rezultate spectaculoase în prima săptămână) a avut 81.426 spectatori în 16 săptămâni. Multiplexurile și cinematografele mari pot refuza filme care li se pare că nu vor aduce spectatori, după cum pot scoate după o săptămână sau izola la ore nefrecventabile un titlu care nu merge bine. Economia de piață.
Iată ce filme românești vom vedea în acest sezon
Lista e deschisă de strălucitorul La Gomera, de Corneliu Porumboiu, care intră în săli în 13 septembrie 2019, după ce ulterior premierei din Competiția de la Cannes a fost vândut în aproape toată lumea, inclusiv în America de Nord. Cu Vlad Ivanov cap de afiș, La Gomera reînnoadă cu stilul mai popular al cineastului din A fost sau n-a fost?, jucându-se însă cu ideea de rețetă cinematografică. Recent, La Gomera a fost ales să reprezinte România în cursa pentru nominalizarea la Oscarul pentru cel mai bun film internațional (începând din acest an a dispărut exprimarea Oscar „pentru film străin“ sau „pentru film vorbit în altă limbă decât engleza“). Cât de mult va prinde jocul secund din filmul lui Porumboiu la publicul de la noi se va vedea în încasări. La Gomera e o coproducție româno-franco-germană între 42KM Film, Les Films de Worso, Komplizen Film și Arte Grand Accord.
Al doilea lungmetraj al lui Andrei Cohn, Arest (care va fi lansat în 20 septembrie 2019) sondează pe muchia unui thriller mecanismele de exercitare a puterii dintr-un regim opresiv, urmărind un intelectual (Alexandru Papadopol) închis în aceeași celulă cu un infractor-torționar (Iulian Postelnicu) în România anilor ’80. Arest e o coproducție românească între Mandragora și Multi Media Est, recomandată pentru interpretările remarcabile și scenariul care te ține în priză.
După un parcurs festivalier marcat de premii și recenzii entuziaste în presa străină (filmul a avut premiera în februarie, în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin), lungmetrajul de debut al lui Marius Olteanu, Monștri., se întâlnește cu publicul de acasă în 27 septembrie 2019. Filmul urmărește cu delicatețe relația dintre doi soți (Judith State și Cristian Popa) care încearcă să-și negocieze propria fericire și libertate (sexuală) în contextul unei societăți cu prejudecățile ei. Monștri. e o coproducție românească între Parada Film și Wearebasca.
Noul lungmetraj de animație al Ancăi Damian, Călătoria fantastică a Maronei, deschide Festivalul Internațional de Film de Animație anim’est (4-13 octombrie 2019) și intră în săli chiar pe 4 octombrie. Vorbită în limba franceză, această coproducție româno-franco-belgiană (produsă de Anca Damian prin Aparte Film împreună cu Sacrebleu Productions și Minds Meet) spune o poveste despre oameni prin intermediul poveștii unui câine și al aventurilor acestuia.
Tot în 4 octombrie va intra în cinema și lungmetrajul de debut al lui Radu Dragomir, Mo, o poveste contemporană despre putere și abuz, în care Răzvan Vasilescu e un profesor universitar care profită de două studente (Dana Rogoz și Mădălina Craiu) pe care le-a prins copiind la examen, invitându-le la el acasă. În interviul acordat publicației „Variety“ în timpul Festivalului Transilvania (unde filmul a avut avanpremiera în secțiunea Zilele Filmului Românesc), regizorul a spus că nu s-a inspirat din realitate, dar că sfârșitul filmărilor a coincis cu debutul campaniei #MeToo. Mo e o coproducție românească între Scharf Film și Strada Film.
Protestele au dus la căderea guvernului
Filmat în decursul a doi ani, documentarul Emigrant Blues: un road movie în 2½ capitole, de Mihai Mincan și Claudiu Mitcu, urmărește returul definitiv al românilor care mor peste hotare, în țările în care s-au dus la muncă. Filmul va intra în săli din 11 octombrie. Anul trecut, un alt documentar interesant al lui Claudiu Mitcu a rulat în România – Procesul, realizat împreună cu Ileana Bîrsan. Emigrant Blues: un road movie în 2½ capitole e o coproducție românească între DeFilm și Wearebasca.
Realizat cu prilejul centenarului de anul trecut, documentarul Jurnalul familiei -escu, de Șerban Georgescu (în cinematografe din 25 octombrie 2019), retrasează uneori ironic, alteori grav cei o sută de ani de stat modern românesc prin intermediul poveștilor unor oameni obișnuiți. Părinți, bunici, nepoți cu numele în -escu sau nu se perindă prin acest lungmetraj în care Vintilă Mihăilescu, Mihaela Miroiu, Ioana Pârvulescu, Sorin Ioniță, Stelian Tănase și Theodor Paleologu vorbesc despre ce înseamnă aceea identitate națională. Jurnalul familiei -escu e produs de Kolectiv Film/ Studioul Video Art.
După premiera mondială din cadrul Festivalului de la Veneția, unde a fost prezentat hors-concours în Selecția Oficială, așteptatul documentar al lui Alexander Nanau colectiv (se scrie cu literă mică, veți înțelege de ce) ajunge pe ecranele românești în 1 noiembrie. Filmul urmărește ce s-a întâmplat în România după tragedia de la Colectiv, când conștiința cetățenească a oamenilor a fost brusc zdruncinată și protestele crescânde au dus la căderea guvernului, continuând să ia proporții dificil de imaginat înainte de momentul Colectiv. Filmul e produs de Alexander Nanau Production, Samsa Film (Luxemburg) și HBO Europe (prin urmare va fi lansat și la HBO și HBO Go). Printre cei care apar în film se numără Narcis Hogea, Vlad Voiculescu, Cătălin Tolontan, Mirela Neag, Răzvan Luțac și Tedy Ursuleanu.
Queen Marie of Romania, de Alexis Xahill și Alexis Sweet Cahill, e o dramă de epocă cu distribuție internațională despre regina Maria, pe care o urmărește după încheierea Primului Război Mondial, când pleacă să facă lobby la Conferința de Pace de la Paris. Roxana Lupu (actriță stabilită la Londra) o joacă pe regina Maria, în vreme ce regele Ferdinand e interpretat de Daniel Plier (actor luxemburghez care joacă la Teatrul „Radu Stanca“ din Sibiu). Queen Marie of Romania e produs de Abis Studio și intră în săli în 8 noiembrie 2019.
La Iași, o colecție unică de filme și fotografii
Al patrulea lungmetraj al lui Cătălin Mitulescu, Heidi, a avut de curând premiera mondială în competiția Festivalului de la Sarajevo. Pe 14 noiembrie ajunge și pe ecranele de acasă. Inspirat de discuțiile cu un polițist, de pe când își făcea documentarea pentru precedentul său film, Loverboy, Mitulescu construiește o poveste contemporană despre un polițist aproape de pensie (Gheorghe Visu) care trebuie să convingă două prostituate să depună mărturie într-un caz de crimă organizată. Heidi e produs de Cătălin Mitulescu prin Strada Film.
Aflat la al treilea lungmetraj, Andrei Gruzsniczki pune din nou în ecuație prezentul cu compromisurile trecutului. Zavera pleacă de la înmormântarea unui om de afaceri, unde prieteni și parteneri care se bat pe moștenire scot la lumină zonele de umbre ale trecutului fiecăruia. Din distribuție fac parte Dorian Boguță, Ioana Flora, Medeea Marinescu, Ioana Talașman, Maria Talașman, Șerban Pavlu, Coca Bloos. Zavera e produs de Saga Film și se lansează în 29 noiembrie.
Premiatul documentar al Norei Agapi Timebox închide (deocamdată) seria premierelor autohtone (va fi lansat în 6 decembrie 2019). Produs de Manifest Film, Timebox e o incursiune personală într-o istorie de familie, dar în același timp chestionează relația noastră cu trecutul. Eroul filmului este tatăl regizoarei, fotograful Ioan-Matei Agapi, care între 1955 și 1990 a construit la Iași o colecție unică de filme pe 16mm și fotografii – de fapt, cea mai mare arhivă personală pe film din România. În timp ce Nora Agapi era în producție cu filmul, tatăl ei a primit ordin de evacuare pentru spațiul unde își ținea arhiva – de aici un twist interesant în ecuația filmului.
În săptămânile care urmează vom desfolia fiecare film în cronici & interviuri.
Maestre, muzica!