Cine cauta cu atentie, poate gasi azi de cumparat pixuri care scad emisiile globale de carbon; sau creioane de colorat din ulei de soia care nu polueaza; se poate citi o poveste intreaga despre bambus inainte sa decizi sa-ti cumperi un tricou organic care contribuie la salvarea padurilor tropicale („bambusul creste 100% in mod natural, fara interventia omului; bambusul nostru este 100% sustenabil si s-a dezvoltat in mod natural, fara folosirea pesticidelor sau fertalizatoarelor. Fibra de bambus este 100% degradabila”). La cumparaturile de cafea „fairtrade” trebuie sa fii sigur ca boabele de cafea au fost culese de oameni platiti corect si ca veniturile ii ajuta sa dezvolte o agricultura sustenabila.
Cam asa s-ar descrie moda cumparaturilor etice – procesul prin care oamenii platesc mai mult pentru luxul de a avea constiinta mai curata. Cele mai proaspete aparitii in liga produselor fara probleme de etica sint bijuteriile, de care consumatorii au devenit si mai constienti de la aparitia filmului Blood Diamond cu Leonardo di Caprio.
Exista o piata in crestere a bijuteriilor morale. „Clientii nu stiu ca o verigheta cintareste zece grame, dar este responsabila pentru trei tone de deseuri toxice”, declara pentru Reuters unul dintre antreprenorii care au decis sa investeasca in piata aurului verde. Clientii sai cumpara nu doar o bijuterie, ci contribuie la bunastarea unei comunitati subdezvoltate din nord-estul Columbiei, ai carei cooperativa de mineri furnizeaza materia prima pentru bijuterii. Cumparatorilor li se garanteaza, de exemplu, ca pentru extragerea aurului nu a fost folosit mercur, explicindu-li-se pe larg care sint dezechilibrele ecologice pe care le provoaca astfel de mine de aur. Fiecare produs are o eticheta prin care se certifica provenienta „verde” a produselor sau materiilor prime.
Diamante fara victime
Pe prima pagina a site-ului companiei, mai vizibile decit cataloage posh cu bijuterii de lux, se poate citi un protest impotriva diamantelor importate din Canada, al treilea producator de diamante din lume. Compania declara in mod public ca nu va folosi diamante din Canada, deoarece acestea sint extrase de pe teritorii care au fost preluate fara consimtamintul locuitorilor din zona si ca numerosi canadieni si activisti se opun distrugerii paminturilor din Nord-Vest, in cautarea diamantelor.
De altfel, dintre toate pietrele pretioase, diamantele ridica cele mai multe semne de intrebare morale. Un film de mare succes realizat in urma cu doi ani, Blood Diamond, cu Leonardo di Caprio in rolul principal, a aratat publicului realitatea insingerata a traficului de diamante din Sierra Leone, prin care sint finantate conflicte armate cu mii de victime.
Desi neaga faptul ca filmul ar fi avut un impact semnificativ asupra vinzarilor, compania De Beers, cel mai mare producator de diamante din lume, a demarat un program adresat populatiei din Botswana, care se ocupa cu extragerea diamantelor. Locuitorii sint invatati sa taie, sa slefuiasca, sa vinda si sa se gindeasca la marketingul produselor, astfel incit veniturile din afacerea diamantelor sa nu se rezume la simpla lor extragere.
Mergind mai departe de atit, bijutierii „etici” de la GreenCarat se declara deschis impotriva folosirii diamantelor naturale, atita vreme cit exista tehnologia necesara pentru producerea celor sintetice, iar extragerea diamantelor provoaca suferinte oamenilor si naturii.
O alta companie din domeniu, Cred, care promoveaza reciclarea materialor pretioase, are ca motto „nu ne intereseaza afacerea Credo, ci ethos-ul Credo”. Nu se stie exact daca ethos-ul straluceste mai tare pe degetele doamnelor sau nu, dar cu siguranta vestea nu este atit de buna pentru domnii cumparatori: bijuteriile care asculta de etica lui Aristotel costa cu 10-15% mai mult.