E un eveniment extrem de important, ce marcheaza un moment necesar – de limpezire a identitatii. Nu e vorba de cetatenia romana, nici de nationalitatea romana, ci de un lucru mult mai important: identitatea neamului romanesc. E in acelasi timp o recunoastere si o impacare cu noi insine. Noi, romanii ortodocsi. O sa explic mai jos de ce vorbesc de impacare.
Poate ca unii s-ar gindi ca Biserica Greco-Catolica ar avea si ea dreptul sa fie numita „biserica a neamului romanesc”. O fi contribuit si ea la viata si cultura poporului roman. La urma urmei, Scoala Ardeleana, despre care am invatat ca i-a inclus pe primii si cei mai aprigi militanti pentru latinitatea poporului roman, a insemnat o pleiada de invatati si scriitori exclusiv greco-catolici. Ei au promovat alfabetul latin in locul celui chirilic si tot ei au infiintat scoli romanesti in Ardeal, in Moldova si Muntenia. Sa fim cinstiti: ei au definit si conturat identitatea moderna a poporului roman. Mai mult, pina si imnul actual al tarii – simbol identitar marcant – ii apartine tot unui greco-catolic: poetul Andrei Muresanu.
Da, s-ar putea spune si asa. Dar astea sint povesti vechi, ce nu se mai potrivesc intru totul cu spiritul identitar postmodern al neamului nostru. Unii indivizi mai rautaciosi ar putea totusi sa se intrebe ce facea in acele veacuri de restriste Biserica Ortodoxa. Dar noi stim foarte bine ca Biserica Ortodoxa nu trebuia sa faca nimic. Ea era „supt vremi”. E un prim argument solid in favoarea ei. Militantismul, activismul politic si social sau lupta revolutionara n-au fost niciodata specifice nici Bisericii Ortodoxe, nici romanilor in general. Sint treburi de papistasi, nu de adevarati romani. Noi am fost mereu „supt vremi”, nu am cautat sa iesim trufasi inaintea lor.
Si, daca tot am pomenit de greco-catolici, hai sa explic de ce nu reprezinta neamul romanesc in masura in care o face BOR. Problema raporturilor intre statul comunist si Biserica Greco-Catolica (BGC), pe de o parte, si intre statul comunist si BOR, pe de alta parte, clarifica repede problema.
Din pricina legaturilor ierarhice ale BGC cu papa, guvernul comunist din anii 1940 a decis sa desfiinteze cultul greco-catolic. Cultul crestin ortodox a ramas oficial, majoritar si beneficiar. A stiut sa faca pactul necesar si a obtinut si proprietatile greco-catolicilor. Exact in spiritul „supt vremi” al neamului romanesc, cel despre care pomeneam.
Greco-catolicii au fost decapitati ierarhic, iar biserica li s-a dizolvat. Majoritatea liderilor BGC au ajuns in inchisori. Mai tirziu unii dintre ei au pactizat individual cu regimul. In cazul BOR lucrurile au stat exact invers: institutia a pactizat cu regimul, iar preotii care s-au opus comunismului au facut-o individual. Parca e mai in spiritul locului, nu?
Dupa revolutia din decembrie 1989, Biserica Greco-Catolica s-a reinfiintat si a incercat sa-si recupereze proprietatile – in cele mai multe cazuri, biserici preluate de Biserica Ortodoxa. BOR a cam refuzat sa le dea inapoi si s-au nascut scandaluri si procese interminabile. Intre timp, Biserica Ortodoxa a cerut si ea retrocedarea unor proprietati care i-au fost confiscate, a unora pe care le dorea si chiar a unora pe care nu le-a avut niciodata.
Desigur, BGC are dreptate in plan ideal, dar Biserica Ortodoxa a judecat mai omeneste, mai lumeste… mai romaneste. Spiritul romanesc despre care vorbesc il gasim pina si in comedia Conu Leonida fata cu reactiunea a lui I.L. Caragiale (care, ce-i drept, nu era de neam romanesc). Leonida viseaza ca dupa revolutie fiecare sa ia „cite o leafa buna pe luna, toti intr-o egalitate.” „Pe linga pensie?” intreaba Efimita, iar Leonida ii raspunde senin: „Vezi bine; pensia e basca, o am dupa legea veche, e dreptul meu; mai ales cind e republica, dreptul e sfint: republica este garantiunea tuturor drepturilor”. Asa e si cu BOR: proprietatile ei le are de mult, pe cele noi le are de noi, iar pe cele ale greco-catolicilor le are dupa legea veche, cea comunista. Deci e dreptul ei.
BOR are citiva martiri si o multime de inalti ierarhi care au fost informatori ai Securitatii. Asa e si in popor: citiva martiri si o groaza de informatori in functii inalte. Bisericii Ortodoxe ii place asocierea cu puterea. Si romanului in general. Biserica Ortodoxa are azi proprietati si afaceri prospere, despre care nu se stie prea exact cit de limpezi sint. Ce mai vreti? Esenta romanismului!
Asadar, ma bucur ca pina la urma s-a facut dreptate. Sa ne impacam cu ideea: Biserica Ortodoxa Romana este cu adevarat biserica neamului romanesc. Halal sa-i fie!