Interesant este ca toate sint realizate dupa fotografii facute in Romania, cu exceptia celui care simbolizeaza Franta. Clisee zero.
„Mi s-a parut interesanta gasirea simbolurilor in niste peisaje care nu apartin tarilor respective”, explica Roman Tolici. „E un proiect la care lucrez de doi ani. Ar fi putut si continua. Totul a inceput de la America si s-a terminat cu Japonia”, spune artistul de 34 de ani, nascut in Basarabia si care traieste si lucreaza acum in Bucuresti.
Romania, pe stop
Tabloul de la care a inceput proiectul, 4 iulie SUA, este o imagine surprinsa de la fereastra atelierului artistului, in Bucuresti – o imagine gen Brooklyn, cu personaje bind in curtea interioara a unui bloc, in jurul unei masini. „Ei sarbatoreau, nu stiu daca stiau ce sarbatoreau… Si era 4 iulie.” Olanda este simbolizata prin patinoarul de la Unirii, Germania printr-un peisaj de la Busteni, cu un gazon perfect si brazi aliniati, in care isi face loc o constructie industriala, iar Moldova prin pilonii unui pod a carui constructie a fost lasata de izbeliste. 1 Decembrie Romania este imaginea incetosata a unei nopti de iarna, in care clar se vede doar semaforul, cu becul rosu aprins.
Dan Popescu, galerist de la H’Art Gallery din Bucuresti, explica: „Peisajele capata o dimensiune simbolica subtila, Roman prezentind propuneri de matrici stilistice corespunzatoare fiecarei natii. Vom avea perspectiva urban-plonjata de tip Manhattan intr-o imagine surprinsa de Roman chiar de 4 iulie (SUA), sau peisajul domestic de iarna compus pe un patinoar ce face referire la Brueghel (Olanda), sau spatiul agonal transformat in maidan in care gratia sportiva devine scop (Spania). Si seria continua cu Marea Britanie – imperiu insular mic, dar cuprinzator, Rusia – avint comunist cosmic ca in imaginea de la Mosfilm, Japonia – peisaj sumbru, ploios si zen, Germania – in care natura si industria articuleaza un tandem cvasimecanic, Uniunea Europeana – spatiul optimist al celor trei virste, Franta – peisaj zenital, Moldova – un pod templu neterminat dintr-un peisaj post-industrial, China – multicolora si prolifica, Italia – un parc al cuplurilor si, nu in ultimul rind, Romania – pe stop.”
Descoperim asemanarile, abandonam diferentele
Dan Popescu spune despre Roman Tolici: „Intr-o discutie, Roman imi spunea ca pe tot parcursul lucrarilor conceptul de natiune a inceput sa-i devina din ce in ce mai absurd. Cred ca inteleg acum sensul ascuns al acestei afirmatii oarecum stranii. In urma propriei cercetari aprofundate, descoperim asemanarile si abandonam diferentele. Roman a pornit de la niste diferente si a ajuns sa prezinte un Park babilonic in care fiecare peisaj e o articulare la fel de plauzibila a unei locuiri umane, un alt versant al aceluiasi munte”.
Dincolo de aparenta se ascunde „o Arcadie a natiunilor, politica si subversiva”, remarca Liviana Dan, seful sectiei de Arta Contemporana a Muzeului National Brukenthal. Curatoarea expozitiei, cea care a facilitat si prezenta lui Dumitru Gorzo la Sibiu in 2007, a reusit si de aceasta data o performanta. Expozitia este o premiera nationala deoarece, asa cum spunea si Dan Popescu, doar Sibiul ar avea un spatiu suficient de amplu pentru prezentarea lucrarilor lui Roman Tolici, picturi in ulei, de mari dimensiuni.
Roman Tolici
Are 34 de ani, s-a nascut in Ghetlova, lucreaza in Bucuresti, unde a absolvit Universitatea Nationala de Arta.
Citeva dintre cele mai recente expozitii personale:
– 2007, MNAC, Bucuresti
– 2006, Evanghelia dupa Mos Craciun, H’art Gallery, Bucuresti
– 2006, Desene recente, Galeria Posibila, Bucuresti