
Adica am luat in bagaje Lake Tahoe de Fernando Eimbcke (Mexic), Happy-Go-Lucky de Mike Leigh, Restless de Amos Kollek (coproductie Canada-Germania-Franta-Belgia), Ballast de Lance Hammer (SUA). Nu pot spune ca nu mi-a placut There Will Be Blood, dar ma asteptam sa ma dea gata, ceea ce nu s-a intimplat. Julia de Erick Zonca mi s-a parut interminabil, Elegy lacrimoid, interminabil si gresit abordat iar la filmul Madonnei, Filth&Wisdom’ am ris la citeva replici bune si am ris si mai tare la alte replici care se doreau profunde si nu erau.
Filmul care a primit Ursul de Aur (una dintre cele mai aiurea decizii luate de un juriu al Berlinalei), Tropa de elite, mi s-a parut un Orasul zeilor ultra-comercial, galagios, superficial, basca produs de fratii Weinstein.
Am constatat, cautind firul rosu, asa cum face toata lumea, ca in acest an la Berlinala s-a murit mult. Ia sa vedem: tatal mort din Lake Tahoe, mama moarta (alias Julia Roberts) din Fireflies in the Garden (in afara competitiei), sotia moarta din Cherry Blossoms – Hanami de Doris Dorrie, iubita moarta (adica Penelope Cruz) din Elegy de Isabel Coixet, sotia moarta din Caos calmo de Antonello Grimaldi, copilul mort din Lady Jane de Robert Guediguian, iarasi sotia moarta din Restless, din nou copilul mort din Il ya longtemps que je t’aime de Philippe Claudel, fratele/tatal mort din Ballast, ofiterii polonezi asasinati de sovietici in Katyn de Andrzej Wajda, in fine, Ann Boleyn decapitata in The Other Boleyn Girl de Justin Chadwick (tot in afara competitiei). Tema nr. 2 – copiii rapiti. In: Julia de Erick Zonca, Gardens of the Night de Damian Harris si Lady Jane. Plus tema universala, pe care mizeaza Berlinul in fiecare an, politica, mai putin aprofundata acum – documentarul Standard Operating Procedure de Errol Morris (despre cunoscutele fotografii din 2003 ale irakienilor maltratati la Abu Ghraib) si Feuerherz de Luigi Falorni (razboiul civil din Eritreea vazut prin ochii unei fetite).
Si, fireste, editia a 58-a, a mai adus Romaniei un Urs de Aur pentru scurtmetraj, trofeu obtinut de O zi buna de plaja de Bogdan Mustata. Acesta si-a dedicat premiul copilului care i se va naste in curind. Judecind si dupa faptul ca si lui Jonny Greenwood (de la Radiohead), premiat pentru coloana sonora a lui There Will Be Blood, i s-a nascut un baietel in timpul festivalului, putem parafraza zicala si spune ca un copil nu vine doar cu doua piini sub brat, ci si cu Ursi.
Palmares
Ursul de Aur pentru Cel mai bun film – Tropa de elite de Jose Padilha (Brazilia)
Ursul de Argint si Marele Premiu al Juriului – Standard Operating Procedure de Errol Morris (SUA)
Ursul de Argint pentru regie – Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood, SUA)
Ursul de Argint pentru actrita – Sally Hawkins (Happy-Go-Lucky de Mike Leigh, Marea Britanie)
Ursul de Argint pentru actor – Reza Najie (The Song of Sparrows de Majid Majidi, Iran)
Ursul de Argint pentru contributie artistica deosebita (muzica) – Jonny Greenwood (There Will Be Blood, SUA)
Ursul de Argint pentru scenariu – Wang Xiaoshuai (In Love We Trust, China)
Premiul „Alfred Bauer” pentru inovatie in cinema – Lake Tahoe de Fernando Eimbcke (Mexic)
Premiul FIPRESCI – Lake Tahoe