Jamie Oliver este tipul de la televizor care pregateste mincare de parca ar da un concert rock’n’roll sub ochii tai. Emisiunile lui de gatit nu au nimic de-a face cu sfaturile din batrini despre cum se ia spuma de la supa, nici cu ponturile rostite savant de sub un turban inalt de chef. Emisiunile culinare, difuzate in toata lumea de mai bine de 10 ani, au cucerit un public de ne-gospodine pentru ca Jamie Oliver vorbeste de parca ai sta in fata lui, pe canapea, asteptind sa-ti incropeasca un „ceva”.
Gateste in tricou, povesteste despre prieteni si foloseste, din cind in cind, resturi de legume pleostite uitate prin frigider dupa mai multe seri de iesit in oras. In timp ce explica o reteta pretentioasa de brinza feta marinata, e foarte posibil sa spuna „faza e” sau „chestii” sau „marfa” sau sa prezinte condimentele de parca ar fi rap, si nu o reteta.
Gatitul pentru generatia MTV
Ca este un bucatar „altfel” s-a cunoscut si in timpul unui turneu live din anul 2001, nu cu mult diferit de concerte elaborate de muzica – gatit pe scena, sub lumina reflectoarelor colorate, concursuri, ocazionale batai din toba impromptu si efecte speciale.
Statutul sau de vedeta se poate masura in plictisitoarele topuri ale popularitatii sau prin simplul fapt ca si-a permis sa nu aiba chef sa il intimpine pe Bill Clinton, atunci cind acesta a luat cina in restaurantul sau cu un grup prea mare si prea pretentios.
In 2006, Jamie Oliver a cistigat titlul de „Cea mai motivanta figura politica”, si asta nu fara nici o legatura cu gatitul. Bucatarul preferat al Angliei a condus, mai bine de un an, o campanie impotriva mincarurilor fast-food din scoli: in fata camerelor, Jamie a intrat in cantinele scolilor unde a gasit doamne bucatarese plictisite care serveau mincaruri semipreparate si copii pentru care cel mai delicios lucru din lume erau cartofii prajiti.
Apoi, a aratat cum se pot gati, cu aceleasi fonduri, mincaruri mai sanatoase, mai bogate in substante nutritive si mai gustoase pentru copii. In urma campaniei, Tony Blair a acordat o marire substantiala a fondurilor pentru cantine, iar din septembrie 2006 au fost interzise mincarurile gen fast-food in scoli.
Un succes la fel de mare a fost lantul sau de restaurante Fifteen, pentru care a instruit si angajat cite 15 tineri dezavantajati – chiar daca uneori a primit crtici ca serveste fasole pe piine prajita la un pret de vreo aproximativ 50 de lei. Tinerii au fost luati sub „aripa protectoare” a talentatului bucatar si initiati in tainele gastronomiei, in fata camerelor de televiziune, iar apoi li s-au oferit slujbe in noul restaurant marca Jamie Oliver. Succesul primei initiative de acest gen a dus la deschiderea a altor trei localuri asemanatoare.
Casatorit, cu doi copii, 10 carti la activ si mai bine de sapte show-uri de televiziune, un brand folosit pentru a vinde vase de bucatarie, Jamie Oliver se pregateste sa deschida un restaurant de inspiratie italiana (prima sa pasiune culinara). In saptaminile urmatoare, este asteptat sa-si faca un nume in Statele Unite ale Americii, unde a fost selectat alaturi de Oprah intr-un juriu de reality show. Daca va reusi sa ii cucereasca si pe americani cu stilul sau de gatit casual, copiii lor sint sfatuiti sa savureze ultima portie de cartofi prajiti de la scoala.