Șase albume dintr-o lună încărcată, cu peste șase sute de titluri apărute online, pe CD, Hi-Res sau vinil, într-o doar ordine cronologică. Și subiectivă.
J.S.Bach: St.Matthew Passion, BWV 244 – Bach Collegium Japan, Masaaki Suzuki, Bis Records, 7 februarie 2020
Au trecut 20 de ani de când Bach Collegium și Masaaki Suzuki, veritabili specialiști bachieni ai timpului nostru, au înregistrat prima versiune a Patimilor după Matei. A rămas puritatea de atunci sunetului, cu autenticitate în simplitatea discursului pe care Bach a impregnat-o capodoperei dincolo de tradiția liturgică și omiletică luterană, prin geniul componistic și fervoarea credinței. Ce e peste versiunea ‘99: mai puțină rigiditate a expresiei și uscăciune a sunetului, binefăcătoarea senzație de curgere naturală în vocal-orchestral, o orgă de acompaniament mai prezentă în recitativ, includerea clavecinului în arii și scenele mari, cu corale declamatorii și coruri uniforme, strălucitoare polifonic. Superb Evanghelistul tînărului tenor german Benjamin Bruns, cu o bună, în general, garnitură solistică, sub bagheta atentă a lui Suzuki: un Iisus profund al basului Christian Immler – i-aș reproșa însă un vibrato mic, deficitar ca în Komm, süßes Kreuz și luminoasa soprană Carolyn Sampson, cutremurătoare în Aus Liebe, cu roluri bune ale sopranei Aki Matsui (Blute nur) și contratenorului Damien Guillon. Profunzime, bucurie și rigoarea emoționantă a japonezilor, care vine din familiaritatea cu muzica lui Bach. Minunat!
Bach – Pasiunea după Sfântul Evanghelist Matei BWV 244
Bis Records, Hybrid SACD BIS-2500
Benjamin Bruns – Evangelist
Carolyn Sampson – soprano I
Aki Matsui – soprano II
Damien Guillon – alto I
Clint van der Linde – alto II
Makoto Sakurada – tenor I
Zachary Wilder – tenor II
Christian Immler – bass I — Jesus
Toru Kaku bass II – Judas, Pilate, High Priest, Chief Priest
Bach Collegium Japan
Masaaki Suzuki – Conductor
Înregistrare aprilie 2019, Saitama Arts Theater Concert Hall, Japonia, Benjamin Bruns, Carolyn Sampson, Aki Matsui , Damien Guillon, Clint van der Linde, Bach Collegium Japan, Masaaki Suzuki, Bis Records. Disponibil CD, Hybrid SACD & Hi-Res, Prestomusic
Patricia Petibon & Susan Manoff: L’amour, la mort, la mer – Sony Classical, 12 februarie 2020
Frumoasa excentrică cu păr roșu revine într-un album din nou derutant și un repertoriu eteroclit, din care nu lipsesc veritabile perle. Acompaniat de pianista Susan Manoff, recitalul e derutant, dacă nu prin tematica Eros – Thanatos – Thalassa, măcar prin amalgamul genurilor, de la melodii de Faure și Satie la muzică tradițională bretonă și irlandeză, pasionale cancionas hispano-sud-americane, crossover Lennon, Thierry Eschaich și minimalism Yann Tiersen la solo pian. Dacă jocul de-a sirena cu amor și moarte prin valuri poate seduce, excesul de acordeon asezonat cu ambianță marină, versuri de Apollinaire, Emily Dickinson, multe cimpoaie irlandeze și țipete enervante de pescăruși/alte zburătoare poate chiar terifia. Vocal, în nota obișnuită: căldură combinată cu emisii guturale, multă voce albă și o frazare impetuoasă (remarcabil Banalites-ul de Poulenc). Albumul, cu un superb motto al sopranei À ceux qui nous ont aimés, qui nous ont quittés, que nous aimons et que nous aimerons, à ceux qui se sont ancrés aux abysses de nos cœurs e de ascultat, dacă poți face abstracție de pescăruși.
L’Amour, la Mort, la Mer
Jean Cras La rencontre (Trois Chansons bretonnes)
Nicolas Bacri All through eternity (Three Love Songs)
A la mar (Melodias de Melancolia)
Heitor Villa-Lobos Cançào do Marinheiro
Gabriel Fauré Au bord de l’eau
John Lennon Oh my Love
Samuel Barber The Crucifixion (Hermit Songs)
Erik Satie Idylle (Avant-dernières pensées)
Francis Poulenc Sanglots (Banalités)
Yann Tiersen Lok Gweltaz
Ariel Ramirez Alfonsina y el mar
Gabriel Fauré Clair de lune
Joaquin Rodrigo Cancion del Grumete
Enrique Granados La Maja dolorosa
Thierry Escaich Le Chant des lendemains
Yann Tiersen Yuzin
Francisco Mignone Dona Janaina
Erik Satie Méditation (Avant-dernières pensées)
Reynaldo Hahn Néère (Etudes latines)
Traditionnel Woman of Ireland
Robert Baksa Heart! We wil forget him
Traditionnel Danny Boy
Înregistrare septembrie-noiembrie 2019, Biserica luterană Saint-Pierre, Paris, Patricia Petibon, soprano; Susan Manoff, pian; David Venetucci acordeon; Roman Lebars cimpoi irlandez; Phillippe Marchand, percuție, Sony Classical. Disponibil CD & Hi-Res Prestomusic
Juilliard String Quartet –Beethoven Complete String Quartets 1964–1970 Sony Classical, 16 februarie 2020
Discul Beethoven în cea de-a doua lună a anului aniversar e pentru mine și reeditare ei, cu integrala înregistrată de prima garnitură a cvartetului în rezidență la prestigioasa Juilliard School în epoca lor RCA Victors Red Seal, cu microfoane astringent plasate în sală și o foarte prezentă acuitate tonală. E idealul interpretativ pentru orice cvartet tînăr dar și pentru o primă apropiere de cvartetele lui Ludwig van: un performing perfect tehnic, cu precizie și finețe, cu impecabil exemplu Marea Fugă op.133. Cei patru mari interpreți americani sunt ca un grup de lucru, lipsa de pasiune reproșată îndeosebi de critica europeană fiind compensată de probitatea unei versiuni care adevenit iconică, pentru prima data superb remasterizată de Sony, acum în 2020. Și dacă e adevărat că interpretarea lor nu are căldura unor Busch sau, mai ales, Amadeus, această manieră nesentimentală de cînt a devenit definitorie pentru stilul american de cvartet. Nu trebuie uitat că refuzul abandonului în frumusețea beethoveniană , devenită astăzi mainstream, era o cale de pionierat în anii 60. O colecție de colecție, de ascultat și păstrat, ca cea mai bună combinație de competență, precizie și expresivitate.
Înregistrare RCA Victors Red Seal 1964-1970, remasterizare Sony 2020 The Juilliard Quartet: Robert Mann, Isidore Cohen, Raphael Hillyer, Claus Adam. Disponibil CD Amazon
Benjamin Grosvenor – Chopin Piano Concertos, Decca, 21 februarie 2020
Repertoriul său e impresionant pentru vîrsta de 28 de ani, cronicarii îl descriu mereu encomiastic iar lista superlativelor carierei e destul de lungă. Benjamin e un wunderkind devenit superstar, unul muncitor și modest, care și-a împărțit camera copilăriei cu un frate mai mic cu sindrom Down. Muzica a fost pentru ei un al doilea aer de respirat, cu Chopin compozitorul pe care îi plăcea cel mai mult să deseneze și ale cărui valsuri le-a cîntat la 6 ani. Discul cu cele două concerte ale romanticului polonez e remarcabil – ”ce-ar mai putea scoate nou din concertele de Chopin?” m-am întrebat. Răspunsul, o minunată versiune, de la chiar prima temă a concertului în mi minor, acompaniat impecabil de Royal Scottish National Orchestra sub bagheta dirijoarei Elim Cham, uimitor de proaspătă, de o spontaneitate cu accente meditative, cu virtuozitate naturală, cu larghetto-urile de o delicată reverie poetică și raze imprevizibile de rubato, o muzică de imanentă frumusețe. Ceva, într-adevăr nou. Un alt disc de păstrat, un tînăr pianist pe care mi-l doresc să-l văd neapărat live!
Frederic Chopin
Piano Concerto No. 1 In E Minor, Op. 11, I.Allegro maestoso
Piano Concerto No. 1 In E Minor, Op. 11, II.Romance (Larghetto)
Piano Concerto No. 1 In E Minor, Op. 11, III.Rondo Vivace
Piano Concerto No. 2 In F Minor, Op.21, I.Maestoso
Piano Concerto No. 2 In F Minor, Op.21, II.Larghetto
Piano Concerto No. 2 In F Minor, Op.21, III.Allegro vivace
Înregistrare Decca 2020, Benjamin Grosvenor, Royal Scottish National Orchestra & Elim Cham, disponibil CD & Hi-Res Prestomusic
Timothy Ridout, Music for Viola and Chamber Orchestra: Britten, Vaughan Williams, Hindemith, Martinu , Claves, 26 februarie 2020
În septembrie 2019 a cântat ”Harold în Italia” la Festivalul Enescu cu Orchestra din Lille și Vlad Vizireanu, scurtcircuitând audiența Ateneului Român cu un sunet incredibil. Și în acestă înregistrare, Timothy Ridout uimește încă de la primul arcuș al Suitei englishness pentru violă de Vaughan Williams, o lucrare romantic înaripată, prin sonoritatea specială a sunetului. Programul înregistrat cu cambriștii din Laussane și dirijorul Jamie Phillips e ce are mai bun repertoriul pentru violă de secol 20, consacrat de violiști ca William Primrose și mai ales Lionel Tertis, dedicatarul superbei Lachrimae, o pavană-reflecție scrisă de Britten, și el violist, pe o temă de John Downland. If my complaints could passion move, pasiunea tînărului solist e devastatoare, cu un cînt intens și luminos în Martinu, nazal și granulat spre macabru în Trauermusik-ul funebru de Hindemith. Tehnica impecabilă și sunetul delicios – Ridout cîntă pe un Peregrino di Zanetto, un prețios instrument construit la Brescia între 1565-1575, anii tinereții lui Shakespeare, – fac din acest disc unul de colecție.
Înregistrare septembrie 2019, Salle Métropole, Lausanne, Timothy Ridout, Orchestra de Cameră din Laussanne, Claves. Disponibil CD & Hi-Res, Qobuz
Amatis Trio, Enescu, Ravel Britten, CAvi Music, 29 februarie 2020
Discul ”tînăr” al lunii e acest cameral cu un extraordinar trio internațional format în 2014 la Amsterdam, un program minunat cu lucrări de Enescu, Ravel și Britten. Cei trei instrumentiști sunt fantastici, de la îndrăgostitul trio în sol minor scris de Enescu la doar 16 ani, o partitură pe care Amatis Trio o cîntă cu dăruire frenetică. Andante, partea a III-a e un adevărat poem de iubire în versiunea lor, de luminoasă exteriorizare. Pe atît de interiorizat e Trio-ul în la minor de Ravel, o atmosferă lunatecă, de altă lume, cu finalul Introduction and Allegro de Britten, cu un caracter profund meditativ. Aș recomanda acest disc în special tuturor tinerilor care fac muzică de cameră, dar nu numai.
Înregistrare CAvi Music, martie 2019, Studio 2, Bayerischer Rundfunk, München, Lea Hausmann, vioară; Samuel Sheperd, cello; Mengjie Han, piano, disponibil CD Amazon; Hi-Res Qobuz
P.S.: Singurul album românesc al lunii februarie e un disc de autor Călin Humă, compozitor născut la Iași în 1956 și stabilit în Marea Britanie. Despre acest disc cu Simfonia-Concert pentru pian și orchestră și Simfonia Nr.1 ”Carpatica”, interpretate de Sergiu Tuhuțiu și BBC National Orchestra of Wales & Christopher Petrie, în numărul viitor, într-un interviu în exclusivitate cu compozitorul pentru Suplimentul de Cultură.