In felul acesta, notiuni precum „authorship” sau „ownership” sint puse in discutie si subminate. Oricine poate interpreta preview, poate schimba textul, spatiul si tipul de miscare. Aveti nevoie de un scaun si de un spatiu cufundat in bezna. preview se bazeaza mult, in varianta live, pe text si cuvint. Incerc sa fortez putin, aici, limitele mediului meu. Intru in spatiu, venind din culise. Este complet intuneric in momentul in care intru in scena si va ramine asa pina la sfirsitul spectacolului.
Fac aproximativ sase pasi pina la scaunul care se afla in mijlocul scenei si ma asez pe el. Incep sa vorbesc:
Buna seara si va multumesc mult ca ati venit aici. Am inceput lucrul la acest spectacol pornind de la citeva preocupari mai vechi, dar foarte persistente. Preocupari legate, in principal, de corp si de prezenta. Intotdeauna am incercat sa relationez prezenta cu spatiul. Spatiul care, pentru mine, este o notiune cit se poate de concreta. Spatiul in care m-am format, spatiul in care ma misc… Este vorba si de un spatiu pe care, in ultima vreme, il percep ca fiind intr-o continua si din ce in ce mai accelerata transformare. La inceput am incercat sa trasez contururile acestei prezente, pe care am vrut s-o plasez intr-un spatiu pe care, la rindul sau, am dorit sa-l parcurg, sa-l marchez, sa-l interoghez si sa-l prezint.
Asadar, am inceput aici… de la corp, de la prezenta, de la corpul meu si prezenta mea, intr-un context dat.
Corpuri contemporane
M-am raportat la un spatiu caruia i se cere sa se modernizeze rapid. La corpuri carora li se cere sa devina repede moderne, contemporane si sa „mearga” in pas cu „contemporaneitatea”, fara ezitari. M-am gindit la forta pe care asemenea cerinte o au si la impactul pe care il produc asupra corpurilor.
In Enciclopedia Britannica, miscarea este definita ca fiind o colaborare complexa si complicata intre fibre nervoase si fibre musculare, care, impreuna, produc mijloacele prin care un organism poate interactiona cu mediul inconjurator… Intrebarile principale pe care mi le-am pus au fost: ce fel de prezenta este posibila in acest spatiu? Ce fel de miscare? Ce fel de pozitionare? Si ce fel de dans?
Am revenit mereu la prezenta, la corp, la pozitionare si la „aici” si „acum”…
Acum… sint asezat pe un scaun… Am piciorul drept pe podea… piciorul sting este asezat peste piciorul drept si este usor indoit. Am mina dreapta intinsa, atirnind spre podea. Mina stinga este asezata pe piciorul sting, mai precis pe genunchiul sting si, in rest, stau destul de confortabil, cu spatele aproape drept si rezemat de scaun. Am capul intors spre stinga, stinga mea, si privesc in jos cu ochii deschisi. Asa cum spuneam, stau destul de confortabil, de relaxat, la nivelul corpului… M-am ridicat in picioare. Privesc inainte, in fata mea, cu capul drept. Am miinile intinse, in jos, spre podea, paralel cu corpul. Picioarele sint paralele si intinse. Privesc in continuare inainte. Merg in fata, pe diagonala. Ma opresc si privesc inainte. Am picioarele intinse si paralele. Miinile pe linga corp, paralele cu corpul, atirnind inspre podea.
Ridic mina stinga, intinsa catre tavan, pe diagonala. Misc piciorul sting pe aceeasi diagonala, catre fata, si il indoi putin. Intind piciorul sting catre spate. Misc mina dreapta catre spate, continuind diagonala miinii stingi, insa catre podea. Capul o urmeaza…
Incep sa ma las usor catre podea. Ma aplec si acum am ambele miini pe podea. Imi sprijin corpul pe ambii genunchi si ambele miini. Sint din ce in ce mai aproape de podea. Acum sint intins pe podea si intind mina dreapta inainte. Am capul pe podea, cu partea dreapta a fetei lipita de podea si intind ambele picioare catre spate. Stau. Incep sa misc mina dreapta spre corp, iar acum imping cu ambele miini in podea. Ma ridic incet. Am corpul in continuare cu „fata-n jos” si „rulez” usor spinarea. Stau drept si privesc inainte. Cu picioarele paralele si miinile pe linga corp, atirnind catre podea. Incep sa ma misc usor inspre spate. Pasesc… m-am oprit. Stau drept si privesc inainte. Intorc usor partea de sus a corpului catre dreapta. O misc foarte incet, inspre diagonala, si ma aplec, usor, spre podea. Ma aplec din ce in ce mai mult pina imi pierd echilibrul. Acum pasesc inainte, pe diagonala, catre fata. Fac sase pasi dupa care cad.