Filmele despre jurnaliști la datorie – mai ales cele americane – au ceva profesional și optimist în ele, ceva de mecanism bine uns.
Oricât de grea ar fi situația, știi că jurnaliștii sunt suficient de insistenți, iar șefii lor suficient de protectori astfel încât materialul incendiar să fie scris și să iasă de sub tipar, în ciuda presiunilor. Exemplul cel mai ilustru rămâne Toți oamenii președintelui/ All the President’s Men (1976, de Alan J. Pakula), filmul de ficțiune despre cazul real al celor doi jurnaliști de la „The Washington Post“, Bob Woodward și Carl Bernstein, care în 1972 au investigat scandalul Watergate ce a dus la demisia președintelui Richard M. Nixon.
Dar filmul lui Pakula pălește în fața documentarului colectiv, realizat de Alexander Nanau. E ceva cu filmul ăsta. Toată lumea, începând cu publicul de la Veneția, unde filmul a avut anul trecut premiera mondială în Selecția Oficială – În afara competiției, rămâne mută și la final nu e în stare nici măcar să aplaude. Același lucru s-a întâmplat la proiecțiile pe care filmul le-a avut în România, inclusiv în cursul caravanei pe care echipa de realizatori a întreprins-o din dorința de a întări mesajul filmului prin discuțiile cu publicul.
colectiv nu e doar un exemplu ilustru de jurnalism profesionist și responsabil, după cum nu e doar despre tragedia din Colectiv, nici doar despre un ministru onest (Vlad Voiculescu) care a încercat să facă treabă – ci e despre România de azi, cu oameni corupți și oameni cinstiți, cu oameni care mor pentru că altora nu le pasă decât de bani și cu alții (jurnaliști, medici, contabile șamd) care își respectă munca și semenii și care, cu un curaj nebun, spun ce nu e bine.
De aceea titlul e intenționat scris cu literă mică, pentru că nu e vorba doar despre victimele din clubul Colectiv. Trauma e colectivă, suntem cu toții în aceeași oală, dar fiecare poate schimba ceva. La fel ca There Is No Evil, de Mohammad Rasoulof (Ursul de Aur la Berlin, 2020), care vorbește despre responsabilitatea fiecăruia în fața executării pedepsei cu moartea în Iran, și colectiv e un film politic, pentru că dincolo de victime, jurnaliști, medici, oameni politici etc., te face să înțelegi în mod obiectiv (e un documentar observațional montat cu grație și precizie de Nanau împreună cu Dana Bunescu și George Cragg) că depinde de fiecare dintre noi să spunem nu. De aici, probabil, emoția puternică de după proiecție, amestecul de durere și revoltă, din care se decantează sentimentul că și tu poți face ceva. Asta poate explica discuțiile extraordinare, unde mai ales tinerii spun că vor să schimbe ceva în țară. Asta e marea reușită a filmului și aici e forța cinemaului – poate schimba conștiințe.
Același lucru se întâmplă și la proiecțiile din străinătate, unde publicul străin raportează ceea ce vede pe ecran la cazurile de corupție din țara lui și la dificultatea de a avea încredere în instituțiile statului.
Sunt multe scene puternice și de multe ori te trezești cu nodul de lacrimi în gât. Filmul e emoțional fără a fi melodramatic, din contră. E impresionantă tensiunea de thriller cu care Nanau conduce filmul în timp ce scenele din redacția „Gazetei sporturilor“ sunt în același timp banale și intense. Jurnaliștii Cătălin Tolontan, Mirela Neag și Răzvan Luțac își lasă telefoanele mobile pe hol înainte de a discuta despre amenințările pe care le-au primit. Pentru ei nu există zi sau noapte, doar o investigație în curs. Lipsa lor de emfază când pun mâna pe un subiect atât de fierbinte (într-un film de la Hollywood ar fi strigăte și focuri de artificii). Eroismul celor trei femei – doctorița Camelia Roiu de la Spitalul de Arși și contabilele de la Spitalul Malaxa, Nicoleta Ciobanu și Laura Nițu – care denunță niște mari mizerii, fără să le pese că se pun în pericol.
Nu sunt cuvinte mari să spui că filmul ar trebui văzut de toți românii și e foarte bine că va intra și pe HBO, pentru ca cei care nu merg la cinema fie pentru că n-au obiceiul, fie pentru că n-au unde, să-l poată totuși vedea. Rezultatele după primul weekend sunt excelente pentru un documentar autohton – 15.366 spectatori.
colectiv e produs de Alexander Nanau Production în coproducție cu Samsa Film (Luxembourg) și HBO Europe și a fost până acum vândut în America de Nord, Marea Britanie, Franța, Australia și Olanda.
colectiv – de Alexander Nanau, cu: Cătălin Tolontan, Mirela Neag, Răzvan Luțac, Camelia Roiu, Vlad Voiculescu, Narcis Hogea, Nicoleta Ciobanu. Consultant artistic: Mihai Grecea