Cea mai cunoscută concentrare de teatre din Europa este West End Theatre District din Londra. Perimetrul este delimitat în geografia urbei de The Strand la sud, Oxford Street la nord, Regent Street la vest și Kings Way, la est. Singurul concurent la nivel mondial e Broadway-ul, peste ocean, însă statisticile economice indică fără echivoc că West End deține supremația în materie de teatru comercial în întreaga zonă anglofonă.
Plasat foarte central, alături de numeroase atracții turistice și companii de business, districtul reunește unele dintre cele mai populare așezăminte teatrale, galerii de artă, muzee, cinematografe, cluburi, baruri și restaurante. Abundența turistică este impresionantă.
Theaterland/ Tărâmul teatral include 39 de teatre, toate celebre măcar printr-un element istoric. Drury Lane e cel mai vechi, funcționează din mai 1663. Savoy e primul iluminat cu electricitate, din 1881. Apollo are 2.384 de locuri, e cel mai mare. În inventar li se adaugă Dominion, Adeplhy, Ambassadors, Cambridge Theatre, Harold Pinter Theatre, Gielgud Theatre, Her Majesty’s Theatre, Lyceum Theatre, Piccadilly Theatre și altele, asaltate nu numai de britanici, ci și de cohortele de vizitatori de diverse nații ai metropolei de pe Tamisa. Densitatea ofertei este extraordinară și totuși, seară de seară, spectacolele sunt sold out cu multă vreme înainte.
Aici teatrul este o afacere, iar urmărirea mecanismelor interne devine interesantă. Totul este privat, cu acționariat în unele cazuri britanic, alteori străin. Nimax Theatre Group, de exemplu, aparține producătorilor teatrali Lounica Maureen Patricia „Nica“ Burns și Max Weitzenhoffer. Cei doi dețin șase dintre teatrele din West End: Palace, Lyric, Apollo, Garrick, Vaudeville și Duchess. Un alt proprietar redutabil este Really Useful Group Ltd. (RUG), o companie transnațională fondată în 1977 de Andrew Lloyd Webber, compozitorul. Nederlander Organisation în prezent are capital american și se numește așa încă de la început (1912) după fondatorul ei, David Nederlander. Patrimoniul său cuprinde săli de teatru în New York, Detroit, Chicago și Londra (trei la număr). În West End teatrul e business.
Ce conduce la o asemenea reușită
Antreprenoriat teatral la scară globală face Ambassador Theatre Group (ATG). Compania are baza în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, dar și-a extins administrarea culturală la Londra, New York (SUA), Sydney (Australia), Mannheim și Köln (Germania). Ca obiect de activitate, compania s-a orientat spre activități înrudite ce țin de posesia și managerierea unor săli, producție de spectacole, operațiuni de ticketing și marketing. Firma este proprietara a 46 de spații pe glob și este considerată, după cifra de afaceri, lider mondial în ticketing teatral.
ATG este și una dintre cele mai active companii ca producător teatral la nivel internațional, cu spectacole coproduse în UK, New York, în alte locuri din America de Nord, Europa, Asia și Australia. E o afacere de familie dezvoltată de cuplul Sir Howard Panter și Rosemary Squire. Amândoi s-au aflat pe lista de o sută cele mai proeminente personalități din domeniul teatral în Regatul Unit, nelipsind din top nici un sezon în intervalul 2010-2016.
Ca să deslușim un posibil traseu profesional care conduce la o asemenea reușită, să vedem pe scurt parcursul lui Squire. E licențiată în Litere la Southampton (spaniolă și franceză), a predat engleză la Barcelona, apoi a studiat în Statele Unite, la prestigioasa Brown University. Legăturile cu teatrul au început în 1980, când a avut primul job în Theatreland. A făcut administrație teatrală, s-a afirmat și a ajuns manager general. A reușit să cumpere acțiuni alături de alți coacționari la Duke of York Theatre și i-a fost încredințat contractul de management la Ambassador Theatre. Cariera ei a fost foarte dinamică, sărim peste multe detalii, dar calitățile antreprenoriale, viziunea, curajul, asumarea riscurilor, dinamica au dus-o în poziția de director executiv la Ambassador Theatre Group.
Lucrurile par foarte simple
Un alt caz interesant de analizat sumar este Delfont Mackintosh Theatres, care are în posesie opt săli de teatru pe raza West End. Sir Cameron Anthony Mackintosh a pus bazele companiei în 1991, împreună cu impresarul Bernard Delfont. Între timp, afacerea lor a devenit prosperă și renumită pentru implicarea în multe producții iconice ale ultimelor decenii: Les Misérables, The Phantom of the Opera, Mary Poppins, Oliver!, Miss Saigon, Cats.
Regina l-a înnobilat pe Mackintosh în 1996 pentru serviciile din sfera teatrului muzical, iar numele său n-a lipsit niciodată din clasamentele de gen britanice. Pe site-ul companiei poate fi studiată întreaga istorie, alături de statement-ul care are în vedere cele două componente esențiale ale artei spectacolului: artiștii și publicul. Ceea ce a făcut Delfont Mackintosh Theatres în aceste trei decade de activitate neîntreruptă a fost să se „dedice în mod semnificativ din punct de vedere financiar să menținem teatrele noastre la cele mai înalte standarde posibile, pentru a oferi publicului și artiștilor o experiență teatrală memorabilă“.
Privite din această perspectivă, lucrurile par foarte simple. Nu sunt, succesul nu vine peste noapte și nici nu cade din cer. Dar afacerile teatrale pot fi construite cu pricepere, tenacitate, îndrăzneală și bani. Rostul antreprenorilor culturali este să faciliteze conexiunea dintre spectatori și creatori printr-o intermediere care înseamnă finanțare și promovare.