Polemică pentru o mumie
Spiritele sunt agitate în Belgia unde se poartă discuții aprinse despre mumia peruviană numită Rascar Capac, eroina albumului Les 7 boules de cristal din seria de benzi desenate cu Tintin. Autorul lui Tintin, Hergé, obișnuia să se documenteze temeinic înainte de fiecare album, de multe ori la Musée Art et Histoire (MAH) din Bruxelles, instituție care a pretins totdeauna că deține mumia de origine peruviană care apare în albumul BD. Numai că săptămâna trecută parcul zoologic Pairi Daiza din Valonia, un important punct de atracție în industria turistică belgiană, a anunțat că deține „mumia autentică poreclită Rascar Capac“, postând și poze pe Facebook. MAH a reacționat imediat, sugerând că Pairi Daza se face vinovat pe „publicitate mincinoasă“. În cele din urmă, în această polemică a intervenit un expert recunoscut în opera lui Hergé, Philippe Goddin, care a declarat pentru AFP: „Cele două instituții trebuie să înceteze disputa. Hergé a studiat multe mumii incașe, dar reprezentarea lui Rascar Capac în album se bazează pe imaginile reproduse în dicționarul Larousse!“.
Înainte de Gatsby, în funcție de copyright
Un prequel al romanului Marele Gatsby al lui F. Scott Fitzgerald este pregătit să apară în SUA și Marea Britanie. Romanul se numește Nick și este scris de autorul american Michael Farris Smith (care a mai semnat romanele Blackwood, The Fighter și Desperation Road). Nick îl va prezenta pe personajul Nick Carraway înainte de întâlnirea lui cu enigmaticul milionar Jay Gatsby, în romanul lui Fitzgerald. Copyrightul pentru Marele Gatsby, considerat a fi unul dintre cele mai mari romane scrise vreodată, va expira în Statele Unite pe 1 ianuarie 2021, moment în care opera va intra în domeniul public și va putea fi adaptată liber. Romanul Nick va fi publicat imediat, la cinci zile de la expirarea copyrightului în SUA și pe 25 februarie în Marea Britanie.
S-a găsit un palat
Mai precis a fost descoperit palatul aztec care a fost reședința conchistadorului spaniol Hernán Cortés, un palat care a fost complet ascuns sub impozanta clădire Nacional Monte de Piedad, în mijlocul pieței centrale din Mexico City. Înainte de a ajunge în stăpânirea lui Cortés, palatul i-a aparținut lui Axayácatl, suveran al aztecilor între 1469 și 1481, tatăl ultimului rege aztec, Moctezuma.
Expoziția DE unde poți fura tablourile
Un experiment artistic desfășurat la Tokyo s-a sfârșit cu încăierări și cu intervenția poliției. O galerie de artă a propus vizitatorilor să „fure“ operele expuse, experiment având scopul de a „transforma relația dintre artiști și public“.
Evenimentul trebuia să fie destul de confidențial, dar, după ce anunțul a explodat pe rețelele sociale, 200 de „amatori de artă“ au dat buzna în galeria pe care au devalizat-o în 10 minute (organizatorii sperau să o țină deschisă 10 zile). S-au înregistrat și încăierări, ceea ce a atras imediat atenția poliției. La doar câteva ore de la „jaf“, multe dintre lucruri ajunseseră deja pe site-uri de licitații, puse la vânzare cu sume de câteva sute de euro.
Un Hollywood prea fragil
Pentru regizorul Oliver Stone, lucrurile s-au schimbat la Hollywood: „Totul a devenit prea fragil, prea sensibil. Azi, nu mai poți face un film fără un consilier COVID. Nu poți să mai faci film fără un «sensitivity counselor» (o tendință în creștere în lumea culturală anglo-saxonă – n.r.). E ridicol. Am citit că filmele devin din ce în ce mai greu de produs pentru că trebuie să îți iei tot felul de precauții… Academia își schimbă părerea la cinci luni. Este nenorocirea corectitudinii politice, abia aștept să termin cu această lume. N-am văzut niciodată o nebunie mai mare ca acum, e ca dejunul din Alice în Țara Minunilor“. În același interviu, acordat lui „New York Times“, Stone spune că nu mai simte nevoia să mai facă un film la Hollywood. „Am făcut 20, iar asta m-a stors de puteri“, afirmă regizorul.
Idris și cenzura
Celebrul actor de culoare a declarat că nu este de acord cu retragerea vechilor filme și seriale TV care sunt considerate astăzi „ofensatoare“ sau „rasiste“. „Eu cred în libertatea de expresie, dar libertatea de expresie nu este pentru toată lumea. De aceea avem un sistem de clasare a filmelor. (…) Nu cred în cenzură. Cred că trebuie să avem voie să spunem ce vrem să spunem. La urma urmei, cu toții suntem creatori de povești“, a spus Idris Elba în cadrul unui interviu pentru Radio Times.