Tunsori în oglindă, țevi reparate cu scotch, măști confecționate din tricouri sau mobilă făcută după instrucțiuni de pe YouTube: proiectele de meșteșug individual au revenit în viețile noastre.
După ce nu am reușit să ajung pe scaunul unui coafor timp de trei luni, am decis să iau lucrurile, mai precis șuvițele, în propriile mâini și să le atac cu un foarfece. Rezultatul a fost faptul că în continuare am păr, de o lungime acceptabilă, într-o formă nu chiar perfectă, dar nici neregulată, ceea ce m-a făcut să pun sub semnul întrebării utilitatea sutelor de lei lăsate la stiliști. A fost pentru prima dată în ultimii 20 și ceva de ani când m-am tuns singură. Am mai făcut asta în clasa a noua, când am vrut să am breton ca al unei prezentatoare de pe VH1 și am rămas cu un ciuf de păr ciunt pe frunte.
Tunsorile „de casă“ au fost una dintre multele probleme pe care oamenii au fost nevoiți să le rezolve de unii singuri, în lipsa posibilității de a apela la un profesionist. Aproape toată lumea și-a confecționat măști prin mijloace proprii, și-a făcut provizii de făină și a renunțat la restaurant și a făcut mici lucrări de amenajare în casă pentru care altă dată ar fi chemat un specialist. Exemple mai extreme includ situații în care electricieni profesioniști au oferit consiliere prin telefon despre cum trebuie lipite firele sau dentiști care și-au ghidat pacienții pas cu pas, în teleconferință, în mici proceduri stomatologice.
Pe măsură ce oamenii au redescoperit plăcerea de a vedea lucruri ieșite din mâinile lor, magazinele s-au adaptat rapid. În ciuda restricțiilor de circulație și a magazinelor închise, vânzările de unelte, de articole de mercerie și de grădinărit au crescut cu 10-15% în comparație cu aceeași perioadă de anul trecut.
În Australia au scăzut solicitările pentru profesioniști, în special în domeniul treburilor casnice — curățenie, tunsul ierbii din grădină sau lucrări de amenajare.
Magazinele s-au adaptat trendului și au început să vândă, în loc de produse finite, pachete cu instrucțiuni de asamblare. Au fost la modă kituri de pizza – cu aluat gata făcut, ingredientele măsurate, sosul separat –, pachete de făcut hamburgeri acasă sau pachete pentru prăjituri.
Dar lucrurile nu s-au limitat la mâncare. Saloanele de unghii s-au reprofilat și au trimis clientelor cutii de auto-îngrijire, magazinele de flori au trimis buchete „dezasamblate“ cu instrucțiuni despre cum se face un aranjament floral, iar pentru hobby-uri au apărut kituri de realizat lumânări sau săpunuri în casă.
Internetul s-a umplut de fotografii ale „proiectelor de carantină“, de la mici reamenajări în casă la mobilă de grădină realizată manual.
Însă, pentru că Internetul e mare, un colț special le-a aparținut eșecurilor fotografiate cu mare haz. Oamenii și-au împărtășit cu mândrie frizurile complet ratate, fie că erau ale lor, ale unui alt membru al familiei sau ale câinelui, experimentele culinare neizbutite sau proiectele abandonate la jumătate exasperare și nepricepere.
Meștereala a mai avut și un efect nedorit: spitalul oftalmologic din Oxford a anunțat că a înregistrat o creștere neobișnuită a cazurilor de „traumă oculară“, consecință a gafelor de bricolaj. A fost un semn că mulți s-au crezut meseriași, dar și-au adus repede aminte de ce și-au ales cu totul altă profesie.