Nu ne-am propus sa „premiem” opera cuiva, ci sa ii aducem si mai aproape decit am facut-o pina acum de publicul nostru pe aceia care creeaza astazi, produc evenimente pe plan national si international si au fost capabili sa aduca schimbari in domeniul in care activeaza. Artistul asociat al „Suplimentului de cultura” este, prin urmare, acel artist care face agenda culturala a momentului, care vorbeste pe intelesul unui public contemporan.
Cum se desfasoara:
» In prima saptamina, coordonatorul lunii realizeaza un dialog cu personajul principal al lunii in „Suplimentul de cultura”.
» In cea de-a doua, este rindul invitatului sa scrie in „Supliment” pe o tema considerata relevanta de catre acesta pentru domeniul in care activeaza.
» In a treia e rindul cronicarilor de specialitate sa il prezinte pe artist in contextul actual si sa determine care este pozitia sa pe „harta” culturala.
» In ultimul calup vine rindul colegilor de breasla sa isi spuna parerea.
Noiembrie 2007: Alexandru Solomon
Un regizor de documentar care a „facut stirea” in luna noiembrie prin lansarea documentarului Razboi pe calea undelor despre Europa Libera, prezentat in avanpremiera la Astra Film Fest, la Sibiu. Coordonatorul lunii: Iulia Blaga.
Despre Razboi pe calea undelor
„Am vrut sa spun o poveste, si nu sa fac istorie. Istoria, cred eu, nu poate fi cuprinsa intr-un film. Cazul Europei Libere contine povestea relatiei de dragoste dintre ascultatori si oamenii de la radio – pe de o parte – si, in sens invers, povestea relatiei de ura dintre cei de la radio si oamenii regimului. Aceasta dubla poveste mi se pare fascinanta, pentru ca se petrece pe orbeste: nici unul dintre protagonisti nu il vedea pe celalalt la fata, totul era pe baza de voce, de auz, de soapta sau de imaginatie. Blind dating… Mai e un lucru: astazi televiziunea, imaginea in general, e omniprezenta. Obositor de omniprezenta. Povestea pe care am ales sa o spun s-a intimplat intr-o lume „fara imagini”, terna, unde informatia venea pe calea undelor. Se spune ca imaginea e hipnotica si te domina, dar iata un caz in care sunetul exercita un soi de atractie irezistibila. Am vrut sa fac acest pariu: sa vorbesc in imagini despre radio.”
Decembrie 2007: Dan Lungu
Cea mai recenta carte a sa, Sint o baba comunista!, va fi ecranizata de Stere Gulea anul acesta. Unul dintre cei mai cunoscuti si tradusi autori contemporani, in general tot mai dificil de gasit prin tara. Coordonatorul lunii: Diana Soare.
Despre publicul cartilor sale
„In general, romanii care imi citesc cartile se raporteaza la o realitate pe care au trait-o ei insisi, in timp ce strainii experimenteaza o lume exotica. Asta presupune tipuri diferite de lectura. Insa exista si o categorie de cititori rafinati, care nu au patrie; ei nu urmaresc decit placerea estetica. Deseori vorbim despre universalitatea temelor drept catalizator al receptarii. Teoretic sint de acord cu asta, insa practic lucrurile sint greu de decelat, caci aceasta «universalitate» este deseori construita intr-un spatiu socio-cultural. Lucruri pe care eu le credeam strict «specifice», la receptare s-au dovedit cu bataie mult mai lunga. De pilda, saptamina trecuta, la Viena, cineva mi-a spus: ii inteleg foarte bine pe moldovenii din cartea ta, caci si noi austriecii sintem un fel de moldoveni. Cred ca modul cum este gindita astazi identitatea, flexibila si plurala, «universalizeaza» experiente care pina mai ieri erau cit se poate de specifice.”
Ianuarie 2008: Florin Piersic jr.
La sfirsitul lunii noiembrie 2007, la Teatrul Metropolis din Bucuresti, a avut loc premiera Opposites Attract, regizat de Florin Piersic jr., creatorul unui spectacol de referinta pentru zona underground – Sex, Drugs, Rock&Roll. Coordonatorul lunii: Mihaela Michailov.
Despre Opposites Attract
„Trebuie sa ma intereseze foarte mult felul in care e scris textul si propunerea flexibila din punct de vedere actoricesc. Sa vad ca piesa ii pune pe actori in ipostaze foarte diferite, ca le deschide multe piste de joc. In momentul in care traduci un text, ai o relatie foarte personala cu el.
Devine, pe jumatate, al tau, pentru ca traducerea presupune o continua adaptare. Cu Opposites Attract, simt ca am evoluat de la un gen de teatru la altul, pe care nu m-am gindit niciodata sa-l abordez. Cind am citit textul impreuna cu Dorina Chiriac, cu care l-am si tradus si montat, tin minte ca am avut o mica divergenta.
Ea vedea spectacolul intr-o cheie, eu in alta. Si a fost foarte misto ca in momentul in care am facut spectacolul, am ajuns la mijloc, la o perspectiva care unea cele doua viziuni.”
Februarie 2008: Daniel Knorr
Knorr este unul dintre cei mai cunoscuti artisti vizuali din spatiul european. Mai putin cunoscut publicului romanesc, el
a revenit cu proiecte in ultimii ani: in 2001, la Bienala „Periferic” de la Iasi si la Galeria Noua, in 2006 la Studioul Protokoll din Cluj. Ultima sa interventie, in 2007, care a stirnit deja o polemica, a fost in cadrul proiectului Spatiul Public, realizat de Marius Babias in Bucuresti. Coordonatorul lunii: Constantin Vica.
Despre Romania in care s-a intors
„Atunci cind am plecat, Romania nu lasa pe nimeni sa plece. Se ajungea foarte greu «afara». Cind m-am intors, am observat ca se iesea tot greu. Insa asta din alta cauza: cei din «afara» nu-i mai lasau pe romani sa intre. La nivel economic am observat o dezvoltare mare, pot sa zic ca s-a intimplat o explozie financiara pentru o mica patura a societatii care a fost «pe faza» si a mizat pe ce a trebuit. Pe de alta parte, aceasta dezvoltare a creat o implozie la nivel social pe scara larga, punind in pericol existenta unei paturi de mijloc, neavind posibilitatea de a-i oferi conditiile suficiente de munca si trai. Un lucru care inca nu este dizolvat, cred.”
Martie 2008: Manuel Pelmus
Performer si coregraf permanent interesat de implicatiile dansului in spatiul social si cultural romanesc. Intre 21 si 24 februarie a participat cu spectacolul Still Lives, creat impreuna cu alti trei coregrafi, la Platforma Dansului German de la Hanovra. Coordonatorul lunii: Mihaela Michailov.
Despre ce nu i-a placut la scoala
„Nu mi-a placut modelul (inspiratie sovietica) de educatie artistica, fara alternativa. Functionam intr-un sistem care produce executanti in loc sa stimuleze gindirea si creativitatea. Pina la urma, infantilizeaza… Si ma enerva si faptul ca erau foarte putine discipline din care sa aleg. Exista un fel de rezistenta la orice fel de deschidere catre alte modalitati de gindire. Pe scurt, nu m-am simtit prea stimulat artistic si sint momente in care resimt foarte tare anumite lipsuri din perioada de formare.
Ai tinut vreodata cura de slabire?
Baletul clasic e mai blind cu baietii la capitolul grasime. Pentru fete este un capitol obsedant. Cind unei fete i se spunea «vaco» (foarte des) in liceu, apelativul se referea inclusiv la kilogramele in plus.”
Aprilie 2008: Luna Amara
Au iesit din underground, dar nu isi doresc sa fie o „trupa de stadion”. Nu sint nici idoli, nici semizei. Nu cinta pentru popor, ci pentru cei care vor sa-i inteleaga. Coordonatorul lunii: Anca Baraboi.
Ce-i mai doare pe componentii Lunii Amare?
„Sint destule lucruri care dor in jur: coruptia care nu a scazut, nesimtirea intregii clase politice, ignoranta si incultura din viata de zi cu zi a romanului, emigrarea tinerilor si a elitelor culturale, soselele (incercati sa veniti cu masina de la Cluj la Iasi, pe sus, prin Bistrita, Vatra Dornei, Suceava, sa vedeti ce fain e…), superficialitatea si prostia posturilor tv, Gabriel Resources care inca n-a plecat din Rosia Montana. Si lista, din pacate, poate continua pe pagini intregi…
Ati cintat in strainatate. Cum v-ati ales piesele pentru concertele respective?
Am cintat mai mult in engleza cind am fost afara. Dat fiind ca pentru publicul de acolo eram o premiera, probabil ca mesajul pieselor n-a fost receptat suta la suta si ceea ce a contat mai mult a fost muzica. Din acest punct de vedere, noua ni s-a parut ca ne-au primit bine. Oricum, cel mai frumos a fost la Sziget, unde am cintat de doua ori, in 2005 si 2007.”