În condițiile în care întreaga economie a Hollywoodului a fost drastic afectată de pandemia de COVID, o decizie a studiourilor Warner Bros. aproape că a provocat un seism pe piața divertismentului american și se poate dovedi încă un cui bătut în sicriul lanțurilor de cinematografe.
După semieșecul în săli al filmului Tenet de Christopher Nolan, forțați să își analizeze cu mare atenție planurile pe termen lung, cei de la Warner Bros. au anunțat că vor apela la un alt model de lansare și distribuție a filmelor. Practic, 17 dintre cele mai mari filme scoase de studio de anul viitor vor fi lansate direct și gratuit pe serviciul de streaming HBO Max, care încearcă și el să își facă un loc pe o piață dominată agresiv de confruntarea dintre Netflix și Disney+.
Toate aceste filme sunt blockbustere care, în condiții normale, ar fi trebuit să aducă sume uriașe la încasări: Dune, Matrix 4, The Suicide Squad, Godzilla vs. Kong, Mortal Kombat, Conjuring 3, King Richard, Space Jam: A New Legacy, Tom și Jerry etc.
„Trăim o perioadă fără precedent care cere soluții creative“, explică șefa WarnerMedia, Ann Sarnoff. „Știm că noile filme sunt piatra de temelie a rețelelor de cinematografe, dar trebuie să luăm în calcul și faptul că majoritatea cinematografelor vor funcționa cel mult la o capacitate redusă în 2021.“
Astfel, forțați de împrejurări, pentru a salva sumele investite în producția acestor filme, Warner Bros. încearcă să consolideze numărul de abonați pe HBO, serviciile de streaming fiind considerate esențiale (și, probabil, singurele capabile să genereze profit) în noua realitate a industriei divertismentului. La o lună de la lansarea în streaming, aceste filme vor fi distribuite, când și unde se poate, și la cinema, în SUA. Planul de lansări pentru restul lumii nu este încă afectat de această decizie. Șefii Warner speră ca acest mod de distribuție să dureze doar un an, până când, se speră, pandemia va trece.
Specialiștii consideră însă că asistăm de fapt la echivalentul revoluției industriale în domeniul cinematografic și că acest mod de exploatare a filmelor va continua și după 2021, într-o lume în care serviciile de streaming vor fi dominante.
Asta înseamnă o (altă) veste proastă pentru cinematografele tradiționale pe care virusul chinezesc le-a silit să își închidă porțile, cu consecințe economice dramatice. Iar șefii acestor instituții nu au primit prea bine noile decizii ale marilor studiouri.
„Este clar că Warner Media vrea să sacrifice o porțiune considerabilă a rentabilității diviziei de filme și a partenerilor lor de producție pentru a susține HBO Max“, a comentat Adam Aron, șeful rețelei de cinematografe AMC Theaters. „Noi, la AMC, vom face tot ce ne stă în puteri ca Warner să nu poată face așa ceva pe spinarea noastră și ne vom urmări agresiv termenii economici care să ne permită să ne păstrăm afacerile!“
1 Trackback