Cultura este din ce în ce mai amenințată de atacul activiștilor „woke“. Recent, managerii de la Leicester University au provocat un scandal cerând ca texte clasice ale literaturii britanice, incluzând aici Povestirile din Canterbury de Geoffrey Chaucer, poemul Beowulf sau textele despre miturile Mesei Rotunde, să fie scoase din programă.
Dacă astfel de inițiative ar avea succes, atunci toate operele literare scrise înainte de anul 1500 vor fi înlocuite cu „module didactice despre rasă, etnicitate, sexualitate și diversitate“. Managementul universității, scrie „The Telegraph“, justifică acțiunea prin nevoia de a oferi studenților „module didactice pe care aceștia le așteaptă pentru o diplomă de studii a limbii și literaturii engleză“, iar vicecancelarul universității, profesorul Nishan Canagarajah, spune că așa ceva ar fi necesar ca „universitatea să poată concura la nivel mondial“. În acest timp, cele câteva zeci de profesori specializați în subiectele care ar putea fi scoase din programă se tem pentru slujbele lor.
Din păcate, o astfel de inițiativă nu reprezintă o noutate. În ultimii ani, universitățile au fost supuse unei presiuni imense pentru a renunța la reperele culturii clasice europene în favoarea unui „curriculum decolonizat“, amintește publicația „Spiked“. În 2019, Universitatea Sheffield a dat publicității un film în care mediul academic era reprezentat drept un „spațiu dominat de albi“ și sugera că autori clasici precum Chaucer sau Shelley sunt studiați numai fiindcă „se potrivesc foarte bine unei culturii academice afectată de aceleași prejudecăți rasiale ca restul societății“. În iunie 2020, Louise Richardson, vicecancelar al universității Oxford, anunța la rândul ei planul de a „decoloniza“ cursurile de matematică, chimie, fizică și biologie și că autoritățile campusului „se identifică total cu viziunea grupării (marxiste – n.r.) Black Lives Matter“. „Educația noastră este cu adevărat în pericol“, scrie „Spiked“.
Anunțul Universității Leicester a fost întâmpinat imediat de un val uriaș de critici care l-a făcut pe purtătorul de cuvânt al instituției să declare imediat că „nu se renunță la autorii clasici pentru că sunt albi“.
„Acum descopăr și eu că propria mea educație a fost, din păcate, insuficientă, pentru că școlile urmate de mine se concentrau mai ales pe subiecte moderne și pe nimic de dinainte de Shakespeare“, spune profesorul universitar Robert Tombs, autor al unei cărți de succes despre istoria literaturii engleze. „Abia recent am descoperit cu adevărat opera unor autori precum Homer sau Chaucer, opere care au dezvăluit lumi noi pentru mine. Ce tragedie ar fi dacă studenților de azi li s-ar nega accesul la acești autori și ce nebunie este să restrângi cunoașterea în numele «diversității» și «decolonizării»!“.
Anul trecut, Universitatea Leicester a fost ținta ironiilor după ce a declarat Ziua Internațională a Femeii ca fiind „International Womxn’s Day“, pentru a face această sărbătoare „mai prietenoasă cu comunitatea transgender”. În același timp, „The Telegraph“ amintește că universitatea a căzut în topul celor 121 de universități britanice de pe locul 17 (acum 10 ani) pe locul 77 și se confruntă cu o scădere accelerată a numărului de studenți.
În acest timp, peste ocean, obsesiile „woke“ continuă să bântuie lumea divertismentului. După scandalul provocat de HBO GO anul trecut, când, pe fondul manifestațiilor violente provocate de Black Lives Matter, a retras temporar filmul Pe aripile vântului, a venit rândul companiei Disney să intervină asupra propriului catalog de filme.
Astfel, canalul de streaming Disney+ a blocat copiilor sub 7 ani accesul la producții clasice ale filmelor de animație precum Peter Pan, Dumbo sau Pisicile aristocrate, aceste animații fiind vinovate, spun reprezentanții Disney, că ar „prezenta în mod negativ alte popoare și culturi“. De exemplu, Peter Pan prezintă amerindienii „într-o manieră stereotipică“ și se referă la ei deseori drept „piei roșii“ ceea ce este „jignitor“, în vreme ce pirații fac referiri insultătoare la populațiile asiatice sau arabe. Pisicile aristocrate greșesc prin prezența pisicii siameze „prezentată ca o caricatură a popoarelor asiatice“.
Practic, „Disney+ se transformă în perceptor moral, ștampilând aceste filme cu stigmatul unei condamnări morale anacronice, în virtutea unui procedeu comod ce consistă în judecarea trecutului după unele criterii morale ale epocii noastre“, scrie „Le Figaro“.
1 Trackback