Posterou al muncii socialiste
Nea Ion e contra-eroul lumii noastre. Autodidact, cu numai sapte clase, nascut in 1946 si niciodata intrat in sistem, fost docher in Con-stanta, gropar, paznic, muncitor necalificat la Casa Poporului, pe scurt marginalul perfect si de cele mai multe ori ignorat, Ion Birladeanu rescrie o lume in care oricum fictiunea puterii imbata pe toti. Si atunci de ce sa nu ne facem filmele din cap in lumea aceasta, in care limitele nu le mai fixeaza nimeni? Pe de alta parte, nea Ion e un artist riguros: proportia e fundamentala pentru lucrarile sale, iar dimensiunea spatiului de joc nu poate fi depasita. Cautator atent, inventiv fara masura, argotic si reactionar, folosind o tehnica veche de peste 100 de ani, dar cu ingenuitatea pe care dada-suprarealistii nu au avut-o, politic si totodata antipolitic, Ion Birladeanu e contra-eroul, cel care inverseaza derizoriul cu oficialul si face praf categoriile puterii, alaturi de cele ale seductiei.
Realpolitik in varianta pop
Cine sint personajele sale? Primul e Nicolae Ceausescu, decupat din aria de propaganda si trimis sa danseze cu patru negrese goale in fata Taj Mahalului. Acelasi nea Nicu care e urmat de bodyguarzi peste tot, fie ei generali imbecili ai armatei romane sau chiar Silvester Stallone, priveste cu atentie spre Omul Nou, un schelet parca iesit din colectia doctorului Mengele. Savanta de renume mondial in ipostaze porno (cum orice tractorist si-ar fi pus-o in cabina sa), Sergiu Nicolaescu fumind o tigara la mormintul maestrilor sai, cuplul Ceausescu, din nou Savanta mingiind un vibrator cu zimbetul pe buze, apoi fetele postrevolutionare. Ion Iliescu e un alt favorit al lui Ion Birladeanu.
Iliescu in fata multimilor, linga Marx, Lenin si Paunescu, Iliescu imprimind bani falsi in noua economie de piata, Iliescu intre steagul PCR si zvastica, Iliescu pe post de Ceausescu. Petre Roman zimbind din spatele unui penis, Emil Constantinescu asteptat de elicopter si de stewardesa sexy. Personajele trec prin malaxorul-foarfeca al lui nea Ion si ies de acolo purificate, acceptabile si bune de trimis la culcare.
Ion Birladeanu se declara un freelancer al reciclarii de gunoaie. Gunoaie politice pe care nimeni nu le numeste asa pentru ca toti le integram sistemului nostru. A trebuit sa apara un marginalizat fara revolta, cu un imaginar acid care sa traga linia de demarcatie intre fals si credibil. Cu cit sint mai false istoriile personajelor sale, cu cit acestea au reusit sa pastreze marasmul comunist, cu atit Ion Birladeanu e mai credibil. Pentru ca el insusi si-a construit exterioritatea, mult mai libera decit vom putea intelege vreodata.