Cronica neagră
– Chick Corea (79 de ani). Celebru muzician de jazz (foto), de 65 de ori nominalizat și de 23 de ori laureat al premiilor Grammy. Fost colaborator al lui Miles Davies, a format grupul Return to Forever la începutul anilor ’70.
– Jean-Claude Carrière (89 de ani). Respectat scriitor și scenarist francez, a realizat scenarii pentru mari nume ale cinematografiei, de la Luis Buñuel la Miloš Forman.
– Mary Wilson (76 de ani). Muziciană americană, fondatoare și componentă a grupului The Supremes, alături de Diana Ross și Florence Ballard. Cu două zile înainte de dispariție, ea anunța lansarea unui nou album în acest an.
– Larry Flynt (78 de ani). Celebrul fondator al revistei „Hustler“, combatant pentru libertatea de expresie și figură importantă în cultura americană, Larry Flynt a avut o carieră plină de aprige controverse, imortalizată și în filmul The People vs. Larry Flynt, de Miloš Forman.
– Christopher Plummer (91 de ani). Actor canadian, personalitate de marcă a cinematografiei mondiale, Plummer a avut o carieră de peste jumătate de secol, lansată de filmul Sunetul muzicii, fiind „la fel de impecabil și de degajat atât în Shakespeare, cât și în Star Trek“.
Greu de înlocuit
Într-un interviu acordat revistei „Classic Rock“, Brian May și Roger Taylor de la Queen au recunoscut că, la un moment dat, au încercat să înregistreze un cântec nou cu vocalistul Adam Lambert, dar nu au reușit să obțină ceva demn de a fi lansat. „Avea tot ce trebuie pentru a deveni o melodie de succes, dar noi n-am fost în stare să o facem“, spune Roger Taylor. Cu toate acestea, cei doi componenți ai celebrei formații spun că rămân deschiși oricând ideii de a realiza un album cu Adam Lambert, cel care în ultimul deceniu a luat locul pe scenă regretatului Freddie Mercury. Lambert, însă, crede că așa ceva ar fi lipsit de sens. „Nu ar fi Queen, pentru mine Queen înseamnă Freddie“, spunea Lambert în 2019.
Mitologiile lui Amélie
Romanciera belgiană Amélie Nothomb revine din 18 februarie cu un documentar audio ce va fi lansat pe platforma Audible. Intitulat La divine comédie d’Amélie Nothomb. Un voyage mythologique des Enfers au Paradis, serialul va vorbi nu numai despre marile mituri dragi scriitoarei, ci va conține și discuții cu artiști și experți, într-o „experiență audio imersivă și inițiatică în jurul miturilor și legendelor care stau la baza patrimoniului nostru cultural și a imaginarului nostru comun“. „Sunt fascinată de eroii mitologici precum Orfeu, Ulise, Enea sau de scriitorii precum Dante, care au coborât în infern, au avut viziuni extraordinare ale celeilalte lumi, inclusiv a Paradisului, și pe urmă s-au întors să ne spună, nouă, sărmani muritori, ceea ce au învățat, pentru a ne ajuta să trăim mai departe“, spune Amélie Nothomb.
Sabotată de pandemie
O expoziție intitulată L’œil de Huysmans – Manet, Degas, Moreau la muzeul de artă modernă din Strasbourg a fost anulată din motive de pandemie. În cadrul expoziției urmau să fie prezentate opere ale artiștilor plastici care l-au inspirat pe scriitorul Joris-Karl Huysmans, autorul romanului În răspăr, artiști precum Caillebotte, Degas, Gustave Moreau sau Rodin. Expoziția a fost deschisă doar patru săptămâni în care, din cauza restricțiilor, a fost vizitată de numai 13.000 de persoane, nu de peste 100.000, cum s-ar fi petrecut într-o perioadă normală.
Un nou eșec „corect politic“
Editorii britanici (Hodder) și francezi (Hachette) au fost siliți să renunțe la edițiile „corecte politic“ ale romanelor pentru copii și adolescenți din seria The Famous Five, de Enid Blyton, o inițiativă care s-a dovedit aproape falimentară. Îndrăgitele romane ale lui Blyton au fost de-a lungul vremii destul de controversate și deseori acuzate de „sexism“, „rasism“ și „xenofobie“ de unii critici (de exemplu, ziarul de stânga „The Guardian“ a fost o tribună pentru acești critici încă din anii ’60). La începutul anilor 2000, romanele au fost pur și simplu rescrise după canoanele „culturii cancel“, simplificând limbajul și schimbând elemente (de exemplu, personajele nu mai merg la biserică, ci la mall, au telefoane mobile etc.) La capătul mai multor ani, acest toaletaj editorial s-a dovedit un uriaș eșec comercial, editorii „corecți“ constatând îngroziți că, din contra, a crescut cererea pentru edițiile originale ale cărților lui Blyton. Astăzi, ambii editori renunță la versiunea „corectă“ și revin la cea originală și cu adevărat populară.
Cine îl cenzurează pe Oliver Stone?
Cunoscutul regizor, promotor al teoriilor conspirațiilor legate de asasinarea președintelui Kennedy încă de la filmul oscarizat JFK (1991), susține că i se blochează difuzarea în Statele Unite a unui documentar de patru ore pe acest subiect. Stone a declarat în podcastul regizorului Spike Lee că a fost refuzat deja de Netflix și de National Geographic pe motiv că „informațiile din documentar nu se verifică în realitate“. „Foarte bine, dar unde altundeva poți găsi aceste informații în premieră decât în documentarul meu? Conform surselor convenționale pe care le consultă ei, aceste lucruri nu s-a întâmplat niciodată“, se plânge Stone. În septembrie 2020, Stone a acuzat Hollywoodul că cenzurează subiecte de film care nu susțin sau critică politica externă a SUA și că serviciile secrete au indus în eroare publicul american pentru a-l convinge să susțină conflictele armate.
1 Trackback