Se știe că există „dragoste la prima vedere“. Filmele cu vampiri de acum vreo sută de ani descopereau și „dragostea la prima mușcătură“. Rockerii care dansează pe jumătatea unui veac de fastuoasă existență, împiciorogați în mica lor afacere, se simt confortabil lângă albumul nemților de la Scorpions – Love at First Sting, amintire că au fost tineri și dornici de aventură.
Alții, cam de vârsta mea, pizdoși beneficiari de câte două sau trei certificate de divorț, anevoie obținute cu mofturi și scandal, n-au cum să uite Love at First Bite, piesa din 1988 a trăsnitelor englezoaice Girlschool, care îi însoțeau pe „nemernicii“ de la Motorhead în turneele lor mondiale.
Am folosit adjectivul pizdos fără să mă gândesc prea mult și, mai ales, fără intenția de-a șoca pe oarecine (măcar că prevăd o ceartă academică din partea cuiva sensibil). Mi se pare că ilustrează firav o realitate incontestabilă a lumii rockerești de pretutindeni. Anume, limbajul buruienos, descheiat la prohab sau lepădat de chiloți, prezent din ce în ce mai des în spațiul public și de la noi, și nu chiar de azi, de ieri. Îmi șade ponciș pe creier întrebarea transmisă mie de cineva care a citit o parte a paginilor recent adunate în cartea cu titlul rubricii de față: de ce nu analizez și aspectul ăsta al rockului? Fiindcă nu sunt analist, am răspuns pe dată, și nici critic muzical. Nu-i cazul să extind explicațiile, însă chestiunea mi-a dat de gândit.
Limbajul vulgar nu e definitoriu pentru rock (pop, blues, heavy-metal etc.), ci – poate – pentru rap, hip-hop sau alte genuri cu vânzări suficiente ca să figureze în mainstream. Exprimă el ceva fundamental despre condiția umană? Ba bine că nu! Despre asta nu am nici o îndoială, ierte-mi-se aroganța! A nu face caz de el ține de civilitatea relațiilor sociale, ține de o anumită ipocrizie și, de ce nu, de-o concepție pueril școlărească refractară la materialitatea vieții. Este, poate, hazardat ce scriu, dar constat o similitudine între educația socialistă din țara noastră și educația capitalistă din, bunăoară, Anglia primelor decenii postbelice. La noi nu se puteau scrie cuvintele cu p, necum să fie pronunțate public. La fel, în Anglia era interzis la televizor și la radio cuvântul care începe cu f. La noi abia erau admise perifrazele și termenii de argou, iar intangibilul Marin Preda a conferit unui personaj al său o deficiență de vorbire ca să strecoare textual „pidă“ în loc de „pizdă“ (vezi romanul din 1980, Cel mai iubit dintre pământeni). În Anglia, din câte știu, primul care a îndrăznit să rostească „fuck“ la televiziune, în 1977, a fost Johnny Rotten, solistul vocal de la Sex Pistols (irlandez de origine). Nu-i nevoie să mai spun că limbajul licențios, în sine, nu valorează nimic dacă opera în care e folosit nu devoalează o poetică aparte, un curaj estetic, o inovație constructivă. Iar aici sunt destule exemple știute, ca să mai insist.
Deșteptăciunile astea m-au asaltat ascultând albumul Spare Ribs (2021, Rough Trade Records), al unsprezecelea semnat de duoul englez Sleaford Mods. Bazată pe frazarea abrazivă a vocalistului Jason Williamson, cu texturi minimaliste ciocănite de Andrew Fearn, muzica mi-a scuturat boașele cum doar Polly Styrene izbutea. Ritmuri la intersecția dintre punk și rap, lirică jupuită din realitatea britanică, umor, ironie, seriozitate. Deși activează de 14 ani, nu-i știam pe tipi, așa m-am dus pe YouTube și-am nimerit direct la videoclipul Nudge It. O încântare până la momentul când vine – din Australia! – șturlubatica blondă Amy Taylor. Tipa asta precis e motiv de divorț!
Și, ascultate în exces, piesele Sleaford Mods, refuzate de simandicoși. Pentru că, e clar: „punk’s not dead“!
1 Trackback